AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #1 Skrevet 16. november 2017 Hvorfor har vi et system med 14 dagers meldekort når det gir et så bakstreversk opplegg for brukere? Nå er det feks en tråd om bostøtte, hvor bruker opplever å få mindre i bostøtte en mnd på grunn av at systemet gjør det til å bli 3 ganger utbetaling og dermed blir det full forvirrelse hos mange. Ville det ikke vært bedre at AAP og dagpenger og lignende ble utbetalt samlet 1 gang pr mnd? Anonymkode: fc161...ce3 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 Tror rett og slett ikke at folk klarer å styre forbruket riktig når de får en hel månedsbetaling inn på en gang. Da synes de det virker så mye at de bruker penger fort, er blakk etter 2-3 dager og må vente 28 dager på neste utbetaling. Man klarer gjerne ikke vente 28 dager på det viktige som man feilprioriterte, som f.eks. dasspapir. Når det er utbetaling hver 14. dag, blir ventetiden bare 11-12 dager på neste utbetaling. Det at utbetalingen er lavere gjør også at folk sparer mer. Og så får man oftere penger inn hvor man kan prioritere dasspapiret. Men de kunne jo kanskje ordnet det til to faste datoer i måneden. F.eks. den 1. og 15. hver måned istedenfor hver 14. dag. Anonymkode: 53770...815 3
VoodooChild Skrevet 16. november 2017 #3 Skrevet 16. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror rett og slett ikke at folk klarer å styre forbruket riktig når de får en hel månedsbetaling inn på en gang. Da synes de det virker så mye at de bruker penger fort, er blakk etter 2-3 dager og må vente 28 dager på neste utbetaling. Man klarer gjerne ikke vente 28 dager på det viktige som man feilprioriterte, som f.eks. dasspapir. Når det er utbetaling hver 14. dag, blir ventetiden bare 11-12 dager på neste utbetaling. Det at utbetalingen er lavere gjør også at folk sparer mer. Og så får man oftere penger inn hvor man kan prioritere dasspapiret. Men de kunne jo kanskje ordnet det til to faste datoer i måneden. F.eks. den 1. og 15. hver måned istedenfor hver 14. dag. Anonymkode: 53770...815 Med den logikken burde jo alle arbeidstakere få utbetalt lønn hver 14. dag og. 22
Gjest førstedamen Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 11 minutter siden, VoodooChild skrev: Med den logikken burde jo alle arbeidstakere få utbetalt lønn hver 14. dag og. De fleste lønninger er på langt mer enn aap-en
VoodooChild Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 2 minutter siden, førstedamen skrev: De fleste lønninger er på langt mer enn aap-en Ja såklart. Men hva har det med saken å gjøre? De som mottar AAP har vel de samme faste utgiftene hver mnd de og? Det burde jo ikke være noe sak å disponere et månedsbeløp utover en hel mnd? 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #6 Skrevet 16. november 2017 Det er no herk. Var lettere å planlegge med penger inn en gang i måneden enn to. Heldigvis ferdig med dette tullet nå. Anonymkode: 52f6c...0d9 3
Gjest Vil ikke Skrevet 16. november 2017 #7 Skrevet 16. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror rett og slett ikke at folk klarer å styre forbruket riktig når de får en hel månedsbetaling inn på en gang. Da synes de det virker så mye at de bruker penger fort, er blakk etter 2-3 dager og må vente 28 dager på neste utbetaling. Man klarer gjerne ikke vente 28 dager på det viktige som man feilprioriterte, som f.eks. dasspapir. Når det er utbetaling hver 14. dag, blir ventetiden bare 11-12 dager på neste utbetaling. Det at utbetalingen er lavere gjør også at folk sparer mer. Og så får man oftere penger inn hvor man kan prioritere dasspapiret. Men de kunne jo kanskje ordnet det til to faste datoer i måneden. F.eks. den 1. og 15. hver måned istedenfor hver 14. dag. Anonymkode: 53770...815 Hvorfor mener du at de på aap ikke klarer å styre pengebruken lik de som er i jobb? Til TS. Jeg et helt enig med deg at aap bør være en fast sum pr. mnd. Eksempelet du viser til synliggjør det absurde når det blir 3 utbetalinger på en måned.Det blir håpløst for en på aap å planlegge på månedsbasis.En annen bruker her snakket om å dele en måned på 2. Hmm. Det blir vanskelig for nav da en måned kan være fra 28 til 31 dager. Jeg tenker at det vil være kostnadsbesparende å sette en fast utbetaling pr. mnd. Må jo være lettere for nav å forholde seg til, lettere for alle involverte som har med bostøtte å gjøre og ikke minst gi de på aap en forutsigbarhet. Jo mindre man har jo viktigere er det å vite hva som kommer inn til en hver og at det er forutsigbart
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror rett og slett ikke at folk klarer å styre forbruket riktig når de får en hel månedsbetaling inn på en gang. Da synes de det virker så mye at de bruker penger fort, er blakk etter 2-3 dager og må vente 28 dager på neste utbetaling. Man klarer gjerne ikke vente 28 dager på det viktige som man feilprioriterte, som f.eks. dasspapir. Når det er utbetaling hver 14. dag, blir ventetiden bare 11-12 dager på neste utbetaling. Det at utbetalingen er lavere gjør også at folk sparer mer. Og så får man oftere penger inn hvor man kan prioritere dasspapiret. Men de kunne jo kanskje ordnet det til to faste datoer i måneden. F.eks. den 1. og 15. hver måned istedenfor hver 14. dag. Anonymkode: 53770...815 Dette gir ingen mening overhode. Når man har så lite penger, så lever man fra hånd til munn. Man får uansett ikke spart noe. Som alenemor på AAP opplevde jeg at pengene jeg hadde kom på fem forskjellige dager i måneden, dvs annenhver tirsdag på AAP, den 2. hver måned barnebidrag, den 10. hver måned bostøtte, og den siste virkedagen i måneden barnetrygd. Når man da måtte legge av til regninger og husleie hadde man sjelden nok til å ta en storhandling av mat, eller kjøpe inn på tilbud som andre kan. Var det tilbud på kjøttdeig så måtte jeg låne fra husleiekontoen, for jeg visste jo at tilbudet ikke var der senere og jeg ville da ha for lite til å ha taco i helgene. Jeg levde på 200 kr over sosialhjelpsatser i ti år, og det var et helvete at pengene aldri kom samtidig. Når jeg gikk over på uføretrygd nå så var det som himmelen, fordi jeg har penger nok til å betale ALLE regninger og hele husleien en gang i måneden. Da er det lettere å vite hva man kan bruke på mat og sånt. Regninger varierer jo i størrelse, slik at jeg aldri visste hvor mye jeg måtte sette av tidligere fra hver betaling. Anonymkode: e1e86...a6b 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror rett og slett ikke at folk klarer å styre forbruket riktig når de får en hel månedsbetaling inn på en gang. Da synes de det virker så mye at de bruker penger fort, er blakk etter 2-3 dager og må vente 28 dager på neste utbetaling. Man klarer gjerne ikke vente 28 dager på det viktige som man feilprioriterte, som f.eks. dasspapir. Når det er utbetaling hver 14. dag, blir ventetiden bare 11-12 dager på neste utbetaling. Det at utbetalingen er lavere gjør også at folk sparer mer. Og så får man oftere penger inn hvor man kan prioritere dasspapiret. Men de kunne jo kanskje ordnet det til to faste datoer i måneden. F.eks. den 1. og 15. hver måned istedenfor hver 14. dag. Anonymkode: 53770...815 Er du seriøs?? Anonymkode: fc161...ce3 3
SesameStreet Skrevet 16. november 2017 #10 Skrevet 16. november 2017 Problemet er endringene i reglene på bostøtten om at det skal beregnes for inntekten som er inneværende måned som gjør at noen tipper over grensen. Selv så tipper jeg over grensen med litt over 50 kroner på de to månedene. Hurra. 1
Gjest førstedamen Skrevet 17. november 2017 #11 Skrevet 17. november 2017 10 timer siden, VoodooChild skrev: Ja såklart. Men hva har det med saken å gjøre? De som mottar AAP har vel de samme faste utgiftene hver mnd de og? Det burde jo ikke være noe sak å disponere et månedsbeløp utover en hel mnd? Det ble argumentert mot at det nettopp blir vanskeligere å disponere mindre summer over lang tid. enn små summer over kortere perioder. og det synes jeg er et godt poeng, men ikke så godt at lønn derfor bør utbetales i to omganger, da lønnen ofte er over dobbelt så mye som aap en.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #12 Skrevet 17. november 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har vi et system med 14 dagers meldekort når det gir et så bakstreversk opplegg for brukere? Nå er det feks en tråd om bostøtte, hvor bruker opplever å få mindre i bostøtte en mnd på grunn av at systemet gjør det til å bli 3 ganger utbetaling og dermed blir det full forvirrelse hos mange. Ville det ikke vært bedre at AAP og dagpenger og lignende ble utbetalt samlet 1 gang pr mnd? Anonymkode: fc161...ce3 Derfor jeg plutselig ikke fikk bostøtte denne mnd Anonymkode: 46cc1...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #13 Skrevet 17. november 2017 Det er mye vanskeligere å disponere masse småbeløp, siden de aller fleste utgifter er månedlige. Selv gikk jeg feks fra månedlig sosialstønad til 14 dagers dagpenger, og selv jeg fikk noe mer pr måned var det mye mere rotete å administrere, flere regninger som måtte utsettes pga utbetalingsdato aldri er lik, og da er det også mer som kan gå galt. Og jeg er i utgangspunktet en ryddig person økonomisk, men det gikk altså mye tid og telefonpenger med på ordne alt dette. (Og å snakke om at folk på 66% av inntekten sin skal ha en måneds buffer er helt urealistisk.) Anonymkode: de4da...d0e 5
Gjest GiftMann38 Skrevet 17. november 2017 #14 Skrevet 17. november 2017 15 hours ago, VoodooChild said: Med den logikken burde jo alle arbeidstakere få utbetalt lønn hver 14. dag og. Folk på trygd er ikke arbeidstakere.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #15 Skrevet 17. november 2017 11 minutter siden, GiftMann38 said: Folk på trygd er ikke arbeidstakere. Poenget til Voodoo er at dersom mennesker flest er så dumme at de ikke klarer spre pengene utover måneden, så burde man ikke gi mennesker med ordinær lønn penger 1 gang i måneden heller. Og hun har for så vidt et poeng, de på luksusfellen som bruker 40 000 i måneden klarer like lite spare penger selv om de har mer utbetalt. Burde ikke disse få 2 utbetalinger også? Jeg synes det er begrenset hvor mye man skal begrense andre mennesker basert på at de er "dumme og ansvarsløse". Altså, om man har så lav tillit til den gjennomsnittlige IQ-en i befolkningen, så burde man forby alkohol og usunn mat fordi folk er for dumme til å drikke ansvarlig eller spise nok sunn mat. Ja, noen kan alltids mene at det er tilfelle, men hvor langt skal vi innskrenke frihet basert på den logikken? Skal vi begynne behandle befolkningen som barn fordi de er så "dumme"? Anonymkode: 8ade0...115
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #16 Skrevet 17. november 2017 5 timer siden, førstedamen skrev: Det ble argumentert mot at det nettopp blir vanskeligere å disponere mindre summer over lang tid. enn små summer over kortere perioder. og det synes jeg er et godt poeng, men ikke så godt at lønn derfor bør utbetales i to omganger, da lønnen ofte er over dobbelt så mye som aap en. Så fordi vi er syke er vi liksom så uansvarlige med økonomien? Vil nok tro at når vi lever fra hånd til munn er vi flinkere til å ikke bruke penger vi ikke har for å si det sånn. Se luksusfellen. Kanskje vanlige lønnsmottakere hadde trengt utbetaling 2 ganger i måneden Det er egentlig ganske upraktisk, da med tanke på småregninger og mat. Det hadde vært så utrolig mye mer lettvint å få penger 1 gang i måneden. Mye mer kontroll, mye mer oversiktlig- og jeg vet at jeg har penger til mat. Anonymkode: 36704...a90 3
Elaine Marley Skrevet 17. november 2017 #17 Skrevet 17. november 2017 (endret) Jeg er på AAP, og jeg hadde synes at det hadde vært lettere med en utbetaling pr. måned. Det hadde blitt mye mer oversiktlig synes jeg. Jeg har jo lite, men det er ikke noe vanskeligere å disponere denne summen enn da jeg var i jobb. Vet jo hva jeg har og da disponerer jeg pengene utfra det. Endret 17. november 2017 av Elaine Marley 2
Gjest GiftMann38 Skrevet 17. november 2017 #18 Skrevet 17. november 2017 30 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget til Voodoo er at dersom mennesker flest er så dumme at de ikke klarer spre pengene utover måneden, så burde man ikke gi mennesker med ordinær lønn penger 1 gang i måneden heller. Og hun har for så vidt et poeng, de på luksusfellen som bruker 40 000 i måneden klarer like lite spare penger selv om de har mer utbetalt. Burde ikke disse få 2 utbetalinger også? Jeg synes det er begrenset hvor mye man skal begrense andre mennesker basert på at de er "dumme og ansvarsløse". Altså, om man har så lav tillit til den gjennomsnittlige IQ-en i befolkningen, så burde man forby alkohol og usunn mat fordi folk er for dumme til å drikke ansvarlig eller spise nok sunn mat. Ja, noen kan alltids mene at det er tilfelle, men hvor langt skal vi innskrenke frihet basert på den logikken? Skal vi begynne behandle befolkningen som barn fordi de er så "dumme"? Anonymkode: 8ade0...115 Nei, men skattebetalerne må selvsagt sikre seg at de som lever på deres regning ikke behøver enda mer penger enn de allerede får av fellesskapet. En måte å gjøre det på er hyppige, mindre utbetalinger.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #19 Skrevet 17. november 2017 1 minutt siden, GiftMann38 said: Nei, men skattebetalerne må selvsagt sikre seg at de som lever på deres regning ikke behøver enda mer penger enn de allerede får av fellesskapet. En måte å gjøre det på er hyppige, mindre utbetalinger. Sier du det, du. Burde vi ikke sikre at skattebetalerne slipper å betale for fengselsopphold for mennesker som er voldelige i fylla eller kjører med promille, eller sykehusregninger for de som må pumpes eller skader seg? Vi burde bannlyse alkohol slik at vi reduserer skattebetalerne sine utgifter knyttet til alkoholbruk Anonymkode: 8ade0...115 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #20 Skrevet 17. november 2017 Det er vel for å understreke midlertidigheten. Dersom man hadde hatt utbetalinger hver måned slik som vanlig lønn frykter vel Frp at latsabbene (også kjent som syke mennesker) blir for komfortable med AAP eller Dagpenger. Viktig å gi latsabbene insentiv til å komme seg ut i jobb. Anonymkode: 97dbf...fd7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå