AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #1 Skrevet 16. november 2017 Fikk målt symfysen igår hos jordmor og den var på hele 26 cm! Er 24 uker på vei...Så redd for å få en stor baby (rundt 5 kg anser jeg som stort). Selv er jeg slank og har hittil gått opp 4,5 kg i svangerskapet. Vet man ikke skal sammenligne med andre symfysemål man finner på nettet men vanskelig å unngå.. Hvilke symfysemål hadde dere i uke 24? Anonymkode: c01ce...25d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 Hva sa jordmor? Andres mål har jo ikke så mye å si for deg og din kurve Anonymkode: 9aa47...29b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #3 Skrevet 16. november 2017 Jeg hadde 23 cm da jeg var 23+1. Min baby var 3200kg og 52cm da han kom til, og svømte i str.50 til han var 2 måneder😅 Anonymkode: 58702...c9b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 Last ned Symfyse-Findus appen, legg inn verdier, så ser du om du følger din kurve😊 Anonymkode: 58702...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva sa jordmor? Andres mål har jo ikke så mye å si for deg og din kurve Anonymkode: 9aa47...29b Hun sa ikke noe spesielt, bare at det var innenfor normalen.. Men når jeg googler så ser jeg at det er få som som har så høyt symfysemål ved 24 uker. Anonymkode: c01ce...25d
Gjest Gaea Skrevet 16. november 2017 #6 Skrevet 16. november 2017 Vet ikke om jeg tolker det jeg ser på helsekortet mitt rett, men det ser ut til at innenfor normalen er 21-26 cm ved uke 24, stemmer det? Jeg har ikke snakket med lege/jordmor om det, fikk bare høre at alt var bra, er selv krysset av på 24 cm i uke 24 (tror jeg). Jeg hadde ikke vært så bekymret så lenge jeg var innenfor normalen i alle fall.
Sandie Skrevet 16. november 2017 #7 Skrevet 16. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun sa ikke noe spesielt, bare at det var innenfor normalen.. Men når jeg googler så ser jeg at det er få som som har så høyt symfysemål ved 24 uker. Anonymkode: c01ce...25d Du er helt normal.Om folk på nettet skriver de har lavere mål har det uansett ingenting å si,da du i følge skjemaet ligger innenfor normalen og jordmor har bekreftet dette. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 Ikke heng deg opp i én måling. Jeg har samme som deg, og jordmor sa det var altfor tidlig å tenke på størrelse nå, vi har jo nettopp begynt å måle. Dessuten kan det variere utifra hvordan babyen ligger, når du var på do sist, osv. Det viktige er å følge sin egen kurve over tid, og oppdage eventuelle større avvik underveis. Mange som får flere cm i forskjell bare avhengig av om det er to forskjellige personer som utfører målingen. No worries Anonymkode: fd629...405 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 Jeg har hatt liten mage hele svangerskapet. Nå er det en måned igjen, og den har blitt ENORM. Så tidlig i svangerskapet behøver du ikke bry deg om mål... ungen kan feks ligge lenger opp med beina på ene siden, og da måler de høyeste punktet. Slapp av. Anonymkode: 376a6...abd
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #10 Skrevet 16. november 2017 Jeg hadde en sinnsykt stor mage! I ukr 24 trodde folk jeg var høygravid. Husker ikke nøyaktig mål, men jeg var langt over "normalen ". Likevel fulgte jeg egen kurve. Jeg fødte noen dager etter termin. Babyen var 2800 gram. .. Anonymkode: 11142...b67
Vera Vinge Skrevet 17. november 2017 #11 Skrevet 17. november 2017 Jeg fikk høre at sf-mål er ganske unøyaktig og en litt gammeldags målemetode i mangel på noe bedre. Og i forrige svangerskap gikk jeg både til oppfølging hos fastlege og jordmor, og da så jeg hvordan målet kunne variere bare mellom to personer ikke lenge etter hverandre. Jeg så jo også at de målte forskjellig, dvs. en holdt båndet løst og en strammere. Det viktige er hvis samme person ser avvikende kurve over tid, dvs. at den flater ut eller plutselig stiger mye. Og så er mitt inntrykk fra folk jeg kjenner at magestørrelse handler om veldig mye mer enn hvor stor babyen er. En venninne hadde f.eks. ganske stor mage gjennom hele svangerskapet, og hadde visstnok mye fostervann, i tillegg til at hun ikke var så høy, mens babyen var litt under snittet stor. Mens jeg hadde ikke spesielt stor mage i uke 24 forrige gang, men magen vokste mye fram mot uke 30 og hadde helt normalt magemål som høygravid. Ut kom en baby på 4,5 kg. Så jeg ville ikke tenkt noe på dette med en enkelt måling, hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå