Gå til innhold

Antibiotika etter operasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke antibiotika som blir brukt etter større operasjoner? Eksempel bypass operasjoner og lignende? 

Anonymkode: 120d4...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Langt i fra alltid det blir gitt antibiotika. Avhenger av type inngrep, hvor inngrepet blir gjort, og hvorfor man gir det. 

Anonymkode: 5fe2d...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over dette. Mitt spørsmål var hvilke antibiotika som blir gitt dersom det blir gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over dette. Mitt spørsmål var hvilke antibiotika som blir gitt dersom det blir gitt. 

Det vil variere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil variere. 

Man har jo spesielle typer antibiotika som gis ved større operasjoner. Dersom man ikke kan svare på spørsmålet så la vær å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har jo spesielle typer antibiotika som gis ved større operasjoner. Dersom man ikke kan svare på spørsmålet så la vær å svare.

Nei, det er ikke spesielle typer antibiotika. Jeg vet hva jeg snakker om, det er derfor jeg svarer slik. 

Hvis du ikke tror meg kan du jo være litt kildekritisk og oppsøke informasjonen selv, feks Google og slå opp i antibiotikaveilederen. 

For perioperativ antibiotika, hvis det er profylakse det er snakk om https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-sykehus/seksjon?Tittel=om-antibiotisk-infeksjonsprofylakse-definisjon-10393

Hvis du mener postoperativt vil det igjen varierer etter indikasjon, og man bruker de samme antibiotikaene som man bruker til andre ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gis ikke en type antibiotika til alle store operasjoner, det avhenger av årsak til operasjon, hva som skal opereres, tidligere sykdommer o.l. Hvis du spør om den spsifikke operasjonen du lurer på så er det lettere å svare deg. 

Anonymkode: aa194...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gis ikke en type antibiotika til alle store operasjoner, det avhenger av årsak til operasjon, hva som skal opereres, tidligere sykdommer o.l. Hvis du spør om den spsifikke operasjonen du lurer på så er det lettere å svare deg. 

Jeg skrev ved bypass operasjon eksempel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,  antibiotika brukes peroperativt (under operasjon), noen ganger bruker vi gi postoperativt også (etter operasjon). Men det gis ingen langvarig antibiotika-kur, isåfall kun på indikasjon. 

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/moba/pdf/antibiotisk-infeksjonsprofylakse-ved-kirurgi_jon-birger-haug.pdf

Anonymkode: e6a6f...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For eksmpel Cefalotin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du slå opp i Helsedirektoratet sin antibiotikaveileder https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-sykehus/seksjon?Tittel=om-antibiotisk-infeksjonsprofylakse-definisjon-10393

Selvstendighet og kildekritikk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cefalotin og Dalacin har jeg vært borti. Hvor første er penicilin og andre antibiotika. Gis og som forebyggende dose før operasjonen. Dosering husker jeg ikke ts. Men kan og være andre medikamenter.

Anonymkode: afddb...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvilke antibiotika som blir brukt etter større operasjoner? Eksempel bypass operasjoner og lignende? 

Det kommer helt an på person, type operasjon, hva pasienten tåler av antibiotika og om der er tegn til infeksjon eller det er profylaktiskforebyggende antibiotikabehandling. Noen ganger legges det inn antibiotika i såret, andre ganger velger man intravenøs behandling og atter andre ganger sprøyte eller tabletter. 

Dette vil bli snakket om i samtalen forut for operasjonen. 

Anonymkode: 028f0...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cefalotin og Dalacin har jeg vært borti. Hvor første er penicilin og andre antibiotika. Gis og som forebyggende dose før operasjonen. Dosering husker jeg ikke ts. Men kan og være andre medikamenter.

Anonymkode: afddb...78c

Håper du ikke er helsepersonell, for dette er skremmende feilinformasjon. Cefalotin er et cefalosporin. Dalacin er et linkosamin. Begge er antibiotika. Penicillin er også en gruppe antibiotika. Ingen av de antibiotikatypene du oppgir er et penicilin. Tror det er en del av pensum du bør lese på nytt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...