AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #41 Skrevet 16. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er viktig å få avklart, for er det snakk om Vgs så er det faktisk foreldrene dine som har forsørgerplikt og du må søke bidrag fra de. Anonymkode: 48a5f...b25 Eller søke studielån. Ts er tross alt over 18 Anonymkode: 6beed...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #42 Skrevet 16. november 2017 Ts ble borte? Fordi h*n ikke fikk svarene h*n ville ha? 🤔 Anonymkode: 6beed...ff3 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #43 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts ble borte? Fordi h*n ikke fikk svarene h*n ville ha? 🤔 Anonymkode: 6beed...ff3 Nei. TS gikk av samme grunn som alle andre trådstartere. H*n kom inn her for hjelp og fikk masse kjeft og ble angrepet. De fleste som kommer inn her kommer faktisk for hjelp og er fortvilet. De trenger ikke å bli kjeftet på og bli mer deppa enn det de allerede er. Noen av dere trenger å VIRKELIG å gå inn i dere selv og revurdere måten dere svarer folk på. Anonymkode: 01da6...c7b 14
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #44 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. TS gikk av samme grunn som alle andre trådstartere. H*n kom inn her for hjelp og fikk masse kjeft og ble angrepet. De fleste som kommer inn her kommer faktisk for hjelp og er fortvilet. De trenger ikke å bli kjeftet på og bli mer deppa enn det de allerede er. Noen av dere trenger å VIRKELIG å gå inn i dere selv og revurdere måten dere svarer folk på. Anonymkode: 01da6...c7b Ts har fått svar, som at man må bruke av egne midler, skaffe seg en deltidsjobb og ta opp studielån. Det vil alltid være idioter på et forum. Men mange har faktisk kommet med svar til hva Ts må gjøre Anonymkode: 6beed...ff3 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #45 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts har fått svar, som at man må bruke av egne midler, skaffe seg en deltidsjobb og ta opp studielån. Det vil alltid være idioter på et forum. Men mange har faktisk kommet med svar til hva Ts må gjøre Anonymkode: 6beed...ff3 og jeg gjentar; Noen av dere trenger å VIRKELIG å gå inn i dere selv og revurdere måten dere svarer folk på. Anonymkode: 01da6...c7b 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #46 Skrevet 16. november 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du forstår vel at hvis det var slik at alle studenter kan søke om stipend/borteboerstipend og få NAV til å dekke resten så hadde ingen måttet låne penger fra lånekassen. Her mener du at du ikke skal behøve å låne penger som alle andre, og du mener også at NAV skal la deg beholde sparepengene dine og indirekte sponse lappen din. Nei studenter får svært sjelden NAV støtte, de må leve på Studielån og stipend, eller jobbe ved siden av studiene. Anonymkode: b2757...864 Til det nederste: de fleste gjør begge deler. Man må det selv om man er sliten. Jeg har fullt lån og stipend fra lånekassen (går på universitet så er vel ca 7500 kr i mnd) og jobber i tillegg 3 vakter i mnd sånn at jeg tjener rundt 4100 kr før skatt. Da lever i alle fall jeg veldig greit og har råd til det jeg har lyst på av mat innenfor rimelighetens grenser, nye klær av og til, en bytur en eller to ganger i mnd, treningssenter og mye annet. Altså, jeg har mange dager der jeg sitter i 12 timer med skolearbeid, men må jobbe ved siden av likevel. Åhh, det er SÅ godt at dette er mitt siste år!! Anonymkode: b040b...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #47 Skrevet 16. november 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller søke studielån. Ts er tross alt over 18 Anonymkode: 6beed...ff3 Man har rett på å bli forsørget av foreldre til man er ferdig med VGS, dvs til man er 19 år. Anonymkode: b040b...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #48 Skrevet 16. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. TS gikk av samme grunn som alle andre trådstartere. H*n kom inn her for hjelp og fikk masse kjeft og ble angrepet. De fleste som kommer inn her kommer faktisk for hjelp og er fortvilet. De trenger ikke å bli kjeftet på og bli mer deppa enn det de allerede er. Noen av dere trenger å VIRKELIG å gå inn i dere selv og revurdere måten dere svarer folk på. Anonymkode: 01da6...c7b Jeg er enig med deg i at mange tråder blir forsuret av dårlige svar. Og et par svar her i denne tråden kunne sikkert ha blitt tonet ned noe, men de fleste har svart ts på hva hun må gjøre og hva hun kan forvente. Når forventningene er urealistiske som her, må det være greit å si i fra hva hun bør gjøre og forvente. Det er klare regler for studenter i Norge. Anonymkode: b2757...864 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #49 Skrevet 16. november 2017 Jobb eller/og lån hos Lånekassen. Om det er VGS så kan du søke om barnebidrag hos NAV. Du er ikke sosialkontoret sitt ansvar, på tide at du tar ansvar for deg selv. Orker du ikke arbeide og ikke vil ha lån så må du belage deg på en ekstremt trang økonomi. Velkommen til livet som voksen. Anonymkode: 8fda2...301 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #50 Skrevet 16. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk avslag fra NAV til livsopphold og husleie, da jeg mottok borteboendestipend på 6500 fordi jeg går på skole.. Har en husleie på 5300 og div utgifter på 500 så må jeg ha mat og masse mer ut måneden! Kan de virkelig være seriøse? Har noen tusner jeg har spart selv, til førerkortet. Om jeg bruker disse før NAV krever at jeg bruker de. Vil jeg få problemer? Hva vil eventuelt skje? Anonymkode: 15a9c...b58 Om du ikke opplyser om at du har sparepenger så er dette ulovlig ja! Som alle som har en inntekt så vil alle oppleve uforutsette utgifter og må bruke sparepenger Anonymkode: e3c3f...503 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #51 Skrevet 16. november 2017 Skolene må virkelig få inn økonomi som eget fag. Dagens unge kan ikke med penger. Du er student ergo lite penger. Stikk fingen i jorda og forstå at da har du ikke mye penger. Da kan du ikke kjøpe alt du har lyst på. Hvorfor skjønner ingen det? Anonymkode: 47950...65f 4
lillesky Skrevet 16. november 2017 #52 Skrevet 16. november 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner og latterliggjøring. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #53 Skrevet 16. november 2017 Det er åpenbart noen holdningsproblemer blant enkelte unge mennesker. At det går an... Anonymkode: d3aac...29b 1
Chiubi Skrevet 16. november 2017 #54 Skrevet 16. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du går VGs har foreldrene dine forsørgerplikt Anonymkode: 6beed...ff3 Nei, foreldrene har ikke forsørgerplikt hvis man begynner på videregående etter at man har fylt 18 år. Når man er 18, er man myndig, og man blir ikke umyndig av å begynne på videregående. Det skulle tatt seg ut om foreldrene plutselig måtte begynne å forsørge sin 40- årige datter fordi hun fant ut at hun skulle ta utdanning i voksen alder.
Chiubi Skrevet 16. november 2017 #55 Skrevet 16. november 2017 Og nei, som student har man ikke krav på stønad til livsopphold. Derfor har man Statens lånekasse for utdanning, sånn at studenter kan ha noe å leve av i studietiden.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #56 Skrevet 16. november 2017 9 minutter siden, Chiubi skrev: Nei, foreldrene har ikke forsørgerplikt hvis man begynner på videregående etter at man har fylt 18 år. Når man er 18, er man myndig, og man blir ikke umyndig av å begynne på videregående. Det skulle tatt seg ut om foreldrene plutselig måtte begynne å forsørge sin 40- årige datter fordi hun fant ut at hun skulle ta utdanning i voksen alder. Jo foreldrene har faktisk forsørgerplikt etter man har fylt 18 så lenge man går på Vgs. http://solverud.no/2015/01/07/barnebidrag-barn-18-ar/ Anonymkode: 48a5f...b25 6
Guppy88 Skrevet 16. november 2017 #57 Skrevet 16. november 2017 9 minutter siden, Chiubi skrev: Nei, foreldrene har ikke forsørgerplikt hvis man begynner på videregående etter at man har fylt 18 år. Når man er 18, er man myndig, og man blir ikke umyndig av å begynne på videregående. Det skulle tatt seg ut om foreldrene plutselig måtte begynne å forsørge sin 40- årige datter fordi hun fant ut at hun skulle ta utdanning i voksen alder. Jo, det står i barneloven. Foreldre må etter evne forsørge barn under normert videregående skoleløp. Det er frem til 24 år. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #58 Skrevet 16. november 2017 11 minutter siden, Chiubi skrev: Nei, foreldrene har ikke forsørgerplikt hvis man begynner på videregående etter at man har fylt 18 år. Når man er 18, er man myndig, og man blir ikke umyndig av å begynne på videregående. Det skulle tatt seg ut om foreldrene plutselig måtte begynne å forsørge sin 40- årige datter fordi hun fant ut at hun skulle ta utdanning i voksen alder. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på da Anonymkode: 6beed...ff3 4
Chiubi Skrevet 16. november 2017 #59 Skrevet 16. november 2017 3 minutter siden, Guppy88 skrev: Jo, det står i barneloven. Foreldre må etter evne forsørge barn under normert videregående skoleløp. Det er frem til 24 år. Ja, hvis man har ungdomsrett. Den varer ikke til man er 40.
Guppy88 Skrevet 16. november 2017 #60 Skrevet 16. november 2017 Akkurat nå, Chiubi skrev: Ja, hvis man har ungdomsrett. Den varer ikke til man er 40. Nei, det er jo derfor jeg skrev til 24 år... 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå