AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #21 Skrevet 16. november 2017 Du må nesten søke studielån. Og vurdere en helgejobb Anonymkode: 7d679...08a 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #22 Skrevet 16. november 2017 8 minutter siden, Leo skrev: Ja. Du sulter ikke i hjel og klær, fritid etc. kan du bare glemme. Du må søke lån fra lånekassen, jobbe eller få penger fra foreldrene dine hvis du går på videregående. Sosialhjelp er for dem som absolutt ikke har noen andre muligheter. Ro deg ned litt Anonymkode: 01da6...c7b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #23 Skrevet 16. november 2017 5 minutter siden, Leo skrev: Velkommen til virkeligheten som voksen! Jeg tror ikke du hjelper konstruktivt en bruker som er i fortvilelse. Skjerp deg her litt! Anonymkode: 01da6...c7b 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #24 Skrevet 16. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg skal klare meg ut måneden med 800 kroner, etter at utgiftene mine er betalt? Det er 200 kroner i uka. Så kommer jo andre ting som mat, kjøkken/hygieneartikler, medisiner, klær, fritid osv!! Anonymkode: 15a9c...b58 Fritid kan du kutte ned på. Kjøkken og hygieneartikler - altså hvor mye trenger du der? Klær må du faktisk ikke handle hver måned. Eneste du må ha penger til ut måneden er mat Anonymkode: b7e91...58f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #25 Skrevet 16. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg har lange dager og skolevei og er helt utmattet når jeg kommer hjem. Anonymkode: 15a9c...b58 Synd for deg. Sånn er det å flytte hjemmefra. Jobbe kan du gjøre i helger, og en kveld i uka får du til. I tillegg gir det gode penger å jobbe på røde dager om du får f.eks butikkjobb. Så har du høstferie, juleferie, vinterferie og sommerferie hvor,du kan jobbe en god del for å spare opp øott. Regner med at du går vgs? Da er du ferdig seinest 16.00. Finner du jobb i en butikk med stengetid kl 23 har du mulighet til å jobbe en kveld, og f.eks,annenhver helg. Anonymkode: 74a72...736 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #26 Skrevet 16. november 2017 Det er ikke NAV som skal ta seg av deg. Det er lånekassen. Du må søke etter lån hos lånekassen eller skaff deg jobb. Det nytter ikke å gå til NAV. Da må du slutte på skolen og skaffe deg en jobb. NAV kan hjelpe dersom du er fysisk eller psykisk syk eller skadet. Noe som gjør at normal skolegang og jobb ikke er en mulighet. NAV kan da bistå økonomisk eller praktisk under din vei mot fast arbeid. NAV har ikke ansvar for studenter, det er som sagt lånekassen. Anonymkode: 8fb87...922 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #27 Skrevet 16. november 2017 Sitat div utgifter på 500 så må jeg ha mat og masse mer ut måneden! Hva er "div utgifter" og "masse mer"? Matbudsjettet kan krympes ved å blant annet kjøpe matt fra halvprishyllene i butkken. Anonymkode: 20fa5...58d 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #28 Skrevet 16. november 2017 Som flere sier, søk lån fra Lånekassen. Det er det valget du har hvis du ikke vil bruke av oppsparte midler og ikke vil jobbe. Anonymkode: 6beed...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #29 Skrevet 16. november 2017 30 minutes ago, AnonymBruker said: Fikk avslag fra NAV til livsopphold og husleie, da jeg mottok borteboendestipend på 6500 fordi jeg går på skole.. Har en husleie på 5300 og div utgifter på 500 så må jeg ha mat og masse mer ut måneden! Kan de virkelig være seriøse? Har noen tusner jeg har spart selv, til førerkortet. Om jeg bruker disse før NAV krever at jeg bruker de. Vil jeg få problemer? Hva vil eventuelt skje? Anonymkode: 15a9c...b58 Studenter har ikke krav på nav hjelp. Om du har nedsatt funksjonsevne kan du få ekstrastipend som skal hjelpe de som ikke klarer jobbe + studere. Om du er frisk er det meningen at du skal leve på stipend Som andre sier, så må du droppe klær og fritidsaktiviteter som koster. Det er noe alle må gjøre når de har en dårlig økonomisk periode. Selv har jeg levd på 11 000 i måneden i 3 år og kjøper klær 2-3 ganger i året. Har ingen fritidsaktiviteter, medlemskap e.l som koster noe. Mulig NAV kan hjelpe deg som student i noen situasjoner, men det er nok ganske strengt, for ellers kunne alle studenter sløst bort stipendet sitt og fått penger av NAV Anonymkode: a4054...e12 1
gobbledigook Skrevet 16. november 2017 #30 Skrevet 16. november 2017 "Du kan få lån til videregående opplæring hvis du er over 18 år, og ikke bor sammen foreldrene dine. Du kan låne inntil 3 146 kroner per måned dersom du bor borte, uansett hva forsørgerne dine tjener." Blir enten lån, jobb eller hjelp av foreldre, altså. Tror det bare er å innse det. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #31 Skrevet 16. november 2017 TS, jeg foreslår du søker på nytt og legger ved et regnstk som viser dine utgifter. Her skriver du f.eks hva som faktisk går til hva av stipendet og alt. Bøker, reise, ALT som går utenom livsopphold og husleie. Er dine utgifter høyere enn livsopphold som er satt skal du få mellomlegget, såvidt jeg vet. Ikke hør på alle disse surpumpene og hylekoret som ikke gjør annet her dagen lang enn å la ting gå ut over andre og folk som deg fordi de har det så miserabelt med seg selv og livet. Anonymkode: 01da6...c7b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #32 Skrevet 16. november 2017 stipend og lån* Anonymkode: a4054...e12
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #33 Skrevet 16. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, jeg foreslår du søker på nytt og legger ved et regnstk som viser dine utgifter. Her skriver du f.eks hva som faktisk går til hva av stipendet og alt. Bøker, reise, ALT som går utenom livsopphold og husleie. Er dine utgifter høyere enn livsopphold som er satt skal du få mellomlegget, såvidt jeg vet. Ikke hør på alle disse surpumpene og hylekoret som ikke gjør annet her dagen lang enn å la ting gå ut over andre og folk som deg fordi de har det så miserabelt med seg selv og livet. Anonymkode: 01da6...c7b Skal ikke uttale meg om dette stemmer, men uansett har det ingen ting å si så lenge TS har penger på konto. Anonymkode: b95df...08c 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #34 Skrevet 16. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal ikke uttale meg om dette stemmer, men uansett har det ingen ting å si så lenge TS har penger på konto. Anonymkode: b95df...08c TS har ikke sagt noe om at h*n fikk avslag pga penger på konto. Anonymkode: 01da6...c7b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #35 Skrevet 16. november 2017 Du forstår vel at hvis det var slik at alle studenter kan søke om stipend/borteboerstipend og få NAV til å dekke resten så hadde ingen måttet låne penger fra lånekassen. Her mener du at du ikke skal behøve å låne penger som alle andre, og du mener også at NAV skal la deg beholde sparepengene dine og indirekte sponse lappen din. Nei studenter får svært sjelden NAV støtte, de må leve på Studielån og stipend, eller jobbe ved siden av studiene. Anonymkode: b2757...864 10
Mnjah Skrevet 16. november 2017 #36 Skrevet 16. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS har ikke sagt noe om at h*n fikk avslag pga penger på konto. Anonymkode: 01da6...c7b TS fikk avslag pga stipend... det sier seg selv. Og nå er TS i harnisk over for lite penger, men har tusenlapper stående på bok... 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #37 Skrevet 16. november 2017 Går du på videregående eller studerer? Anonymkode: 83e74...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #38 Skrevet 16. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, jeg foreslår du søker på nytt og legger ved et regnstk som viser dine utgifter. Her skriver du f.eks hva som faktisk går til hva av stipendet og alt. Bøker, reise, ALT som går utenom livsopphold og husleie. Er dine utgifter høyere enn livsopphold som er satt skal du få mellomlegget, såvidt jeg vet. Ikke hør på alle disse surpumpene og hylekoret som ikke gjør annet her dagen lang enn å la ting gå ut over andre og folk som deg fordi de har det så miserabelt med seg selv og livet. Anonymkode: 01da6...c7b Men ts går jo på skole. Da må hun jo søke om studielån, hun kan ikke leve på stipend alene. Ingen kan det med mindre de jobber ved siden av. NAV er ikke til for at studenter skal slippe å ta opp lån, det fungerer ikke slik. Men det hadde jo vært fint for alle som sitter med flere hundre tusen i lån etter endt studie. Anonymkode: b2757...864 10
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #39 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Går du på videregående eller studerer? Anonymkode: 83e74...8c0 Dette er viktig å få avklart, for er det snakk om Vgs så er det faktisk foreldrene dine som har forsørgerplikt og du må søke bidrag fra de. Anonymkode: 48a5f...b25 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #40 Skrevet 16. november 2017 Det at TS ikke forstår dette sier jo mer om h*n enn oss. Trodde du var fullstendig klar over at NAV ikke dekker noe for studenter. Er du student må du leve på stipend og lån. NAV er her for å hjelpe deg til å komme deg ut i arbeid, om du ikke går skole Lånekassen er her for å hjelpe deg for å få en utdanning. De støtter deg så du klarer å leve, og fullføre en utdanning for å komme deg ut i arbeid Hvem tror du at du skal henvende deg til tro? Anonymkode: a4161...536 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå