Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk avslag fra NAV til livsopphold og husleie, da jeg mottok borteboendestipend på 6500 fordi jeg går på skole.. Har en husleie på 5300 og div utgifter på 500 så må jeg ha mat og masse mer ut måneden!

Kan de virkelig være seriøse?

Har noen tusner jeg har spart selv, til førerkortet. Om jeg bruker disse før NAV krever at jeg bruker de. Vil jeg få problemer? Hva vil eventuelt skje? 

Anonymkode: 15a9c...b58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har du hatt nok penger tidligere måneder?

Anonymkode: 95c19...2b7

Skrevet

Sosialen er vel neste steg, men der vil du måtte dokumentere det du har på konto og utgifter du har.  De vil nok be deg bruke av oppsparte midler før du evt kan få noe på sosialen, det er desverre slik systemet fungerer.  Om du bruker penger til førerkort før du søker NAV om sosalstønad og om de vil bruke dette mot deg er vanskelig å si, her er det nok bare NAV som kan svare på dette.  NAV er ganske så rigide når det kommer til regelverket så  her kan det hende du er ute på tynn is.

Anonymkode: 4eb20...37a

Skrevet

Selvfølgelig er de seriøse. Du får ikke sosialhjelp så lenge du har penger selv og spesielt ikke når du går på skolen og har rett til lån og stipend fra lånekassen.  

• Liker 23
Skrevet

Nav sosialhjelp til livsopphold krever at du har brukt opp det du har av sparepenger før du får noe hjelp. Sosialhjelp er for dem som absolutt ikke har noe. 

Enten får du få deg en jobb, eller så må du gjøre som alle andre, søke lånekassen om lån. 

Anonymkode: f00ab...e67

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du hatt nok penger tidligere måneder?

Anonymkode: 95c19...2b7

Mottok sosialhjelp. Hadde mer penger til å spise da, enn det jeg har nå fra stipendet. Da jeg mottok borteboende, kuttet NAV ut alt fra meg.. det er jo ingenting jeg sitter igjen med nå. 

Skrevet

Deltidsjobb ved,siden av skole er det maange som har. 

Hvorfor har ikke du? 

Anonymkode: 74a72...736

• Liker 14
Skrevet

Hvis du får borteboerstipend fra lånekassen må du søke om lån i tillegg. Dersom du går på VGS har du krav på penger fra foreldre. 

Anonymkode: b040b...f2e

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Leo skrev:

Selvfølgelig er de seriøse. Du får ikke sosialhjelp så lenge du har penger selv og spesielt ikke når du går på skolen og har rett til lån og stipend fra lånekassen.  

Så jeg skal klare meg ut måneden med 800 kroner, etter at utgiftene mine er betalt? Det er 200 kroner i uka. Så kommer jo andre ting som mat, kjøkken/hygieneartikler, medisiner, klær, fritid osv!!

Skrevet

Fikk du satt opp regnestykke? Og kjenner de til pengene som er spart til sertifikat? Går du på videregående?

Skrevet

Så klart skal du bruke av oppsparte midler før du får hjelp. Mener du seriøst at nav skal dekke mat fordi du vil spare penger? 

Anonymkode: 6beed...ff3

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du får borteboerstipend fra lånekassen må du søke om lån i tillegg. Dersom du går på VGS har du krav på penger fra foreldre. 

Anonymkode: b040b...f2e

Jeg er over 18 år.

Skrevet

Men hva har du gjort med den store utbetalingen man får først? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er over 18 år.

Så lenge du går VGs har foreldrene dine forsørgerplikt

• Liker 15
Skrevet

Så jeg skal klare meg ut måneden med 800 kroner, etter at utgiftene mine er betalt? Det er 200 kroner i uka. Så kommer jo andre ting som mat, kjøkken/hygieneartikler, medisiner, klær, fritid osv!!

Ja. Du sulter ikke i hjel og klær, fritid etc. kan du bare glemme. Du må søke lån fra lånekassen, jobbe eller få penger fra foreldrene dine hvis du går på videregående. Sosialhjelp er for dem som absolutt ikke har noen andre muligheter. 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deltidsjobb ved,siden av skole er det maange som har. 

Hvorfor har ikke du? 

Anonymkode: 74a72...736

Fordi jeg har lange dager og skolevei og er helt utmattet når jeg kommer hjem.

Skrevet

Tenk om alle studenter skulle bedt om støtte fra NAV ved siden av studielån og stipend a, sånn at de kan spare😳 

Sier seg vel selv at du - som de fleste andre studenter - må få deg en liten deltidsjobb, evt. bruke oppsparte midler...

Anonymkode: 37817...fcb

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helgejobbing får du vel til

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til virkeligheten som voksen! 

• Liker 23
Skrevet

Da får du enten slutte på skole og begynne å jobbe eller å flytte nærmere skole slik at du får jobbet i tillegg ved siden av skolen. Syns det er helt sykt at du i det hele tatt får deg til å søke om sosialstøtte!! Såklart får du avslag!! 

Anonymkode: 014de...768

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...