Gå til innhold

Åtteåring som lukter svette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget at åtteåringen her i huset lukter stram svette. 

Er ikke det tidlig? Hun dusjet i går.. 

Er det for tidlig med en mild deodorant? 

Anonymkode: 79f94...dca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svettelukt kommer ikke av seg selv. Barn i aktivitet svetter og blir klam. Du må nesten legge til hvilken aktivitet barnet har hatt siste døgn, hvor mye tøy hun har hatt på seg og i hvilke materialer og om hun ellers er frisk skal vi kunne vurdere om det er tidilig å lukte stram svette. Selv små barn kan lukte svette uten være i nærheten av puberteten. 

Anonymkode: fc15e...02e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppdaget at åtteåringen her i huset lukter stram svette. 

Er ikke det tidlig? Hun dusjet i går.. 

Er det for tidlig med en mild deodorant? 

Noen barn begynner så tidlig å lukte svette. Det har ikke noe med renslighet å gjøre. Svetten har bare begynt å lukte mer nå.

Skrevet

Jeg hadde gitt deodorant til han.

Anonymkode: 50dba...b6e

Skrevet

Barn som vasker seg selv står vel som regel bare mens vannet renner over kroppen. Hjelper du barnet i dusjen? Lærer det hvordan det skal vaskes under armer og i rumpa? Lær barnet å vaske seg under armene med klut etter aktiviet (fotball osv). Bytt klær (skjorte og sokker). 

Synes deodorant er litt tidlig å gi til en 8 åring. 

Anonymkode: 68441...7db

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke for tidlig med deoforant om barnet lukter svette. Som skrevet overfor her, sørg for å vise hvordan man vasker. Både i dusjen og i håndfatet. 

På apoteket får en kjøpt en deodarant, om heter Stopp24. Den lukter ikke parfyme, men hinder svetteproduksjon og den virker! Men barnet må jo være rent førstog det bør jo vaske seg under armene morgen og kveld dom rutine uansett om det dusjes. Bytt trøyer hver dag og oftere om de lukter. Unngå syntetiske trøyer i glinsende trikotstoffer og i fløyel for i disse setter svettelukten seg ekstremt. Bomull er best.

Du gjør barnet ditt en tjeneste ved å hjelpe henne med dette. Har du merket lukten, merker andre det også og barn kan bære nådeløse mot hverandre. 

https://www.vitusapotek.no/stop-24-roll-on-60-ml/p/870485

:)

Endret av Perle
  • Liker 1
Skrevet

Datteren min er 7 år og må bruke deo pga svettelukt. Hun dusjer og vasker seg godt med såpe hver kveld. Svettelukten kommer når hun har gym på skolen, leker og løper mye. 

Anonymkode: c2a55...ae1

Skrevet

Nå må du øyeblikkelig innføre god hygiene med ekstra fokus på armhulene og innføre deodorant. Hvis ikke kan jeg garantere at dette vil føre til mobbing. 

Vi kjenner vel alle til den ene ungen på barneskolen som luktet vondt fordi foreldrene ga faen. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Antoinette skrev:

Nå må du øyeblikkelig innføre god hygiene med ekstra fokus på armhulene og innføre deodorant. Hvis ikke kan jeg garantere at dette vil føre til mobbing. 

Vi kjenner vel alle til den ene ungen på barneskolen som luktet vondt fordi foreldrene ga faen. 

Akkurat dette! Er det jeg er redd for. Vil ikke hun skal bli "hun som lukter vondt". 

Hun er flink til å vaske seg skikkelig. Men har vel ikke vasket under armene hver dag. Dusjer annenhver dag, så da blir det gjort skikkelig da, men vasker bare underlivet de andre dagene. Men i dag har vi endret på den rutinen ;)

og i morgen drar jeg på apoteket og handler deodorant. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette! Er det jeg er redd for. Vil ikke hun skal bli "hun som lukter vondt". 

Hun er flink til å vaske seg skikkelig. Men har vel ikke vasket under armene hver dag. Dusjer annenhver dag, så da blir det gjort skikkelig da, men vasker bare underlivet de andre dagene. Men i dag har vi endret på den rutinen ;)

og i morgen drar jeg på apoteket og handler deodorant. 

Bra, da ordner dette seg. 

Og ikke ta ansvar for barns hygiene er omsorgssvikt. 

• Liker 1
Skrevet

Stop 24 er ikke noe for barn. Cosmica uten parfyme holder for min 10-åring

Anonymkode: 81297...12c

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Antoinette skrev:

Og man drar selvfølgelig inn temaet omsorgssvikt om barnet lukter litt svette.

Jeg tenker at deodorant er et bedre tiltak enn dusjing hver eneste dag, for det bidrar til å tørke ut huden. Men det beste er nok å prøve seg frem, og spør på apoteket etter en mild deodorant da. Ikke begynn med sterkeste lut til et så lite barn. Se an om mildere produkter kan fungere først.

Og inngå syntetiske klær, de stinker høgg umiddelbart. Få henne til å bruke bomull, også i gymtimene.

Anonymkode: 061a1...5f7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Antoinette skrev:

Helt enig. 😐 Har faktisk meldt inn bekymringsmelding pga at moren til et av barna i bhg til mitt barn luktet vondt. Var helt uutholdelig å stå i garderoben ved siden av dette mennesket!

Anonymkode: 6caf8...9ec

• Liker 1
Skrevet

Særlig ei venninne av min datter luktet ordentlig svette da hun var 9 år. Jeg husker at det var da fordi hun var med oss på hyttetur en uke ;) Jeg syntes jo det var tidlig, men jeg ante ikke hva som pr. definisjon er vanlig...

Nå er min datter 12, og hun lukter fortsatt ikke svette på den måten (men jeg merker at det er i ferd med å endre seg). 

Det er ikke for tidlig med deodorant. Jeg kjøpte en på apoteket uten aluminiumklorid og det ene og det andre. Nå bruker hun "vanlig"... Men hun lukter ikke spesielt selv om hun glemmer å ta den på.

Vask under armene daglig, pluss deodorant, samt skifte klær daglig. Gammel svette lukter ihvertfall ikke godt.... Erfaringen min nå er at unger begynner å lukte svette når de er alt fra 7 til 13 ;)

• Liker 1
Skrevet

Har en bror på 9 år, han lukter bittelitt svette han å

Anonymkode: 73b39...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...