AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #1 Skrevet 16. november 2017 Hei! Jeg mottar 11 600 i arbeidsavklaringspenger og får 2000 kr i bostøtte. I oktober ble jeg kalt inn til tannlegen og faren min overførte 3000 kr til dette. Timen kostet 1800 kr, så det resterende beløpet overførte jeg tilbake til faren min. Idag fikk jeg avslag fra bostøtten pga dette. De har registrert de 3000. Jeg lurer på om jeg kan klage på vedtaket? Dette var penger jeg måtte bruke på tannlege og jeg hadde ikke hatt råd til dette på egenhånd. Anonymkode: 610d1...780
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 Du kan klage, men i regelen trekker de absolutt alt. En kompis var i samme situasjon, fikk noen penger til en regning av foreldrene sine, og ble trukket tilsvarende i bostøtte. Helt hårreisende. Neste gang ber du om cash fra foreldrene dine. Anonymkode: 5de68...6d4 20
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #3 Skrevet 16. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan klage, men i regelen trekker de absolutt alt. En kompis var i samme situasjon, fikk noen penger til en regning av foreldrene sine, og ble trukket tilsvarende i bostøtte. Helt hårreisende. Neste gang ber du om cash fra foreldrene dine. Anonymkode: 5de68...6d4 Huff. Så det er lite sannssynlig at jeg får pengene selv om jeg klager? Klagde kameraten din? Jeg har nå 650 kr å leve for på en mnd. Hadde jo regnet med disse 2000... TS. Anonymkode: 610d1...780
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 De har ikke lov til dette. De skal kun se på reell inntekt. Ikke smågaver fra foreldre en eneste måned. Klag i vei. Anonymkode: 5984e...06a 19
Gjest NotNaomi Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 Du må klage. De har ingen rett til å holde tilbake penger på den måten. Sett i gang.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #6 Skrevet 16. november 2017 Neste gang du leverer dokumentasjon understreker du at en sum er GAVE. og legger ved nummer de kan ringe og få det bekreftet. Boligetaten har ikke noe med at du får pengegaver fra foreldre og du kan streke over med sort tusj all info på utskrift som de ikke har noe med. De må dokumentere at de 3000 er inntekt. Og du kan dokumenterer i mot ved å vise til utskrift på betalt regning og tilbakeføring. Også be bank bekrefte at det er fra din fars konto. Anonymkode: 5984e...06a 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #7 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neste gang du leverer dokumentasjon understreker du at en sum er GAVE. og legger ved nummer de kan ringe og få det bekreftet. Boligetaten har ikke noe med at du får pengegaver fra foreldre og du kan streke over med sort tusj all info på utskrift som de ikke har noe med. De må dokumentere at de 3000 er inntekt. Og du kan dokumenterer i mot ved å vise til utskrift på betalt regning og tilbakeføring. Også be bank bekrefte at det er fra din fars konto. Anonymkode: 5984e...06a Dokumentasjon og oversikt over min konto får de automatisk, jeg har ikke sendt dem noen ting om dette. På oversikt over hva jeg har hatt utbetalt har de lagt til disse 3000. Ts. Anonymkode: 610d1...780
Gjest Catalina Culès Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 Du må klage og få dokumentert at det var gave.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg mottar 11 600 i arbeidsavklaringspenger og får 2000 kr i bostøtte. I oktober ble jeg kalt inn til tannlegen og faren min overførte 3000 kr til dette. Timen kostet 1800 kr, så det resterende beløpet overførte jeg tilbake til faren min. Idag fikk jeg avslag fra bostøtten pga dette. De har registrert de 3000. Jeg lurer på om jeg kan klage på vedtaket? Dette var penger jeg måtte bruke på tannlege og jeg hadde ikke hatt råd til dette på egenhånd. Anonymkode: 610d1...780 Forklar meg hvordan kommunens bostøttekontor har fått tilgang til kontoen din og fått opplyst at du har 3 000 kroner mer der enn du pleier. Kommunens beregnere av bostøtte har nemlig ikke tilgang til folks bankkontoer! Anonymkode: 2ed47...549 16
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #10 Skrevet 16. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dokumentasjon og oversikt over min konto får de automatisk, jeg har ikke sendt dem noen ting om dette. På oversikt over hva jeg har hatt utbetalt har de lagt til disse 3000. Ts. Anonymkode: 610d1...780 Det er helt klart brudd på bankens taushetsplikt og noe bostøttekontoret ikke skal ha tilgang til. Anonymkode: 2ed47...549 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #11 Skrevet 16. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forklar meg hvordan kommunens bostøttekontor har fått tilgang til kontoen din og fått opplyst at du har 3 000 kroner mer der enn du pleier. Kommunens beregnere av bostøtte har nemlig ikke tilgang til folks bankkontoer! Anonymkode: 2ed47...549 Dette vet jeg ikke, men det er helt tydelig at dette gjør dem. Det har også skjedd to til jeg kjenner som har bostøtte. Ts. Anonymkode: 610d1...780
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #12 Skrevet 16. november 2017 Nå må du ha misforstått ellers så lyver du. For det å få en pengegave er ikke det samme som inntekt. Bostøtte regnes utifra formue og inntekt. Formue grensen er høyere enn 3.000 kr. Et eksempel, uavhengig av hvilket del av landet det gjelder, så er formuegrensen på 258 250 kroner. Det sier kanskje litt hvor grensen ligger hen hos husbanken. Det er ikke kontoutskrift de får. De får dokumentasjon fra NAV og andre arbeidsgivere. De får også fra skatteetatten. Du kan få arv og gave inntil 100.000 uten at det utgjør noe som helst med verken skatt, NAV eller bostøtte. Dette er ett eksempel fra skatteetaten, NAV og husbanken har andre satser, men de er fortsatt mye, mye høyere enn 3.000 kr. Jeg ringte husbanken selv for fire måneder siden. Fordi jeg fikk 15.000 kr i forskudd på arv etter at pappa vant i lotto. Ville da dobbelsjekke, slik at jeg viste om jeg måtte legge av bostøtte-inntekten fra arven. i tilfelle jeg ikke fikk utbetalt bostøtte. Fikk til svar at denne summen utgjør ingen forskjell på bostøtten, fordi grensen er mye høyere. Eksakt tall husker jeg ikke, men den var høy. Overføringene har vært helt normale. Inne på min konto står det "fra pappa" som melding. Står ikke noe om forskudd på arv i nettbanken. Jeg har som deg AAP og bostøtte som eneste inntekt. Jeg har mottatt bostøtte siden den gang. Slike penger vil føre til at du mister sosialhjelp dersom du søker om det. Ellers så utgjør det ingenting for verken NAV (aap) eller husbanken. Ikke så lave summer ihvertfall. Anonymkode: e2174...514 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #13 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå må du ha misforstått ellers så lyver du. For det å få en pengegave er ikke det samme som inntekt. Bostøtte regnes utifra formue og inntekt. Formue grensen er høyere enn 3.000 kr. Et eksempel, uavhengig av hvilket del av landet det gjelder, så er formuegrensen på 258 250 kroner. Det sier kanskje litt hvor grensen ligger hen hos husbanken. Det er ikke kontoutskrift de får. De får dokumentasjon fra NAV og andre arbeidsgivere. De får også fra skatteetatten. Du kan få arv og gave inntil 100.000 uten at det utgjør noe som helst med verken skatt, NAV eller bostøtte. Dette er ett eksempel fra skatteetaten, NAV og husbanken har andre satser, men de er fortsatt mye, mye høyere enn 3.000 kr. Jeg ringte husbanken selv for fire måneder siden. Fordi jeg fikk 15.000 kr i forskudd på arv etter at pappa vant i lotto. Ville da dobbelsjekke, slik at jeg viste om jeg måtte legge av bostøtte-inntekten fra arven. i tilfelle jeg ikke fikk utbetalt bostøtte. Fikk til svar at denne summen utgjør ingen forskjell på bostøtten, fordi grensen er mye høyere. Eksakt tall husker jeg ikke, men den var høy. Overføringene har vært helt normale. Inne på min konto står det "fra pappa" som melding. Står ikke noe om forskudd på arv i nettbanken. Jeg har som deg AAP og bostøtte som eneste inntekt. Jeg har mottatt bostøtte siden den gang. Slike penger vil føre til at du mister sosialhjelp dersom du søker om det. Ellers så utgjør det ingenting for verken NAV (aap) eller husbanken. Ikke så lave summer ihvertfall. Anonymkode: e2174...514 Men de har jo skrevet at jeg har mottatt 21 600 før skatt? Dette stemmer jo overhodet ikke. Virker som de har tatt de 3000 med i beregning. Kjenner jo også to andre som dette har skjedd. Ts. Anonymkode: 610d1...780
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #14 Skrevet 16. november 2017 Grunnen til at du ikke har fått bostøtte er fordi du har mottatt Aap 3 ganger i oktober, dette skjer 2 ganger i året. Har ingenting med pengene du fikk fra far din. Anonymkode: 7af82...0c7 13
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #15 Skrevet 16. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de har jo skrevet at jeg har mottatt 21 600 før skatt? Dette stemmer jo overhodet ikke. Virker som de har tatt de 3000 med i beregning. Kjenner jo også to andre som dette har skjedd. Ts. Anonymkode: 610d1...780 Så nå tuller du med månedene? For 21.600 er det du får i brutto inntekt når du har 3 utbetalinger på en måned. 21.600 vil ikke si at du har hatt 3000 kr mer på konto. Du har hatt en hel utbetaling mer. Du har altså minstesats, som meg. jeg fikk avslag på bostøtte i juli. Fordi jeg fikk 3 ubetalinger fra NAV i Juni. Helt normalt, skjer to ganger i året. Skjer også i desember. Det kommer an på nå du får utbetalinger så klart. Noen fikk avslag for august, siden de hadde 3 utbetalinger i julie. Bostøtten henger 1 måned etter. For du får ikke på forskudd. Anonymkode: e2174...514
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #16 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at du ikke har fått bostøtte er fordi du har mottatt Aap 3 ganger i oktober, dette skjer 2 ganger i året. Har ingenting med pengene du fikk fra far din. Anonymkode: 7af82...0c7 Skulle jeg hatt aap tre ganger i oktober? Dette har ikke jeg fått. Jeg har fått mine 11 600 som vanlig, ingenting over. Ts. Anonymkode: 610d1...780
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #17 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så nå tuller du med månedene? For 21.600 er det du får i brutto inntekt når du har 3 utbetalinger på en måned. 21.600 vil ikke si at du har hatt 3000 kr mer på konto. Du har hatt en hel utbetaling mer. Du har altså minstesats, som meg. jeg fikk avslag på bostøtte i juli. Fordi jeg fikk 3 ubetalinger fra NAV i Juni. Helt normalt, skjer to ganger i året. Skjer også i desember. Det kommer an på nå du får utbetalinger så klart. Noen fikk avslag for august, siden de hadde 3 utbetalinger i julie. Bostøtten henger 1 måned etter. For du får ikke på forskudd. Anonymkode: e2174...514 Men jeg har jo ikke fått aap to ganger i oktober? Ts. Anonymkode: 610d1...780
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #18 Skrevet 16. november 2017 Brutto inntekt per utbetaling er 7.200 kr. som oftest to ganger 7.200 x 2 = 11.710. To ganger i året får du 3 utbetalinger på en måned. 7.200 x 3 = 21.600. Dette er over grensen hos husbanken, så du vil få avslag to ganger i året. Husbanken regner brutto og ikke netto. Brutto er uten skatt, netto er med skatt. Anonymkode: e2174...514 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #19 Skrevet 16. november 2017 Nå har jeg regnet over og ser hva du mener, at tre utbetalinger faller innenfor oktober, men dette gjør jo allikevel ikke at jeg sitter med mer. Ts. Anonymkode: 610d1...780
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #20 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har jo ikke fått aap to ganger i oktober? Ts. Anonymkode: 610d1...780 Det skal stå i vedtaket fra husbanken. Logg deg inn og sjekke brevet for den måneden du fikk avslag. Der skal det stå hva som er registrert som inntekt. Der som det står feil så kontakter du NAV og husbanken. Aldri opplevd at NAV har sendt inn feil informasjon. Så du må ringe og rette opp, dersom NAV mener du har fått 3 når du har fått 2. Disse 3000 kr har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: e2174...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå