Gå til innhold

Er rødhårede folk hissigere enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag hadde jeg en liten prat som ble til en diskusjon. Min venninne mente at rødhårede ble lettere hissige evt. fyrrige enn andre folk. Når jeg tenker tilbake til oppveksten min var det noen hissigpropper som tilfeldigvis hadde rødt hår, men helt sikkert mange andre slags hårfarger som var hissige også. De røde bare stakk seg litt ut så jeg husker akkurat dem godt. Hva sier dere? Er dere, kjenner dere, har dere sett noe spesielt i den retningen? Må si at jeg liker rødt hår veldig godt og har ingenting i mot noen farger. :)  

Anonymkode: 1fa76...776

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg har ikke den erfaringen, de mest hissige jeg vet om er blondiner. 

Skrevet

Snakker om grov generalisering da.. Jeg er rødhåret selv, men er ganske rolig av meg. Kan selvsagt bli sint jeg også, men ikke noe eksplosivt raseri her i gården, og jeg er heller aldri langsint. Har 2 rødhårede søsken som begge to er svært rolige og som omtrent aldri blir sint. Kjenner flere rødhårede forutenom, og de fleste er heller rolige av seg. Tror kanskje det er noe i det som TS selv sier om at rødhårede skiller seg mer ut, og man husker kanskje derfor ekstra godt når den ene rødhåringen fikk raserianfall enn når alle de blonde eller brunhårede klikket.. Samtidig er det en del som tolker rødt som en "aggressiv" farge, så mange overfører gjerne det inntrykket på rødhårede personer.. 

Jeg må bare si at vi rødhårede er verken mer eller mindre sint, seksuelt utagerende, styggere/penere +++ enn noen andre. Rødt hår er tross alt bare en hårfarge, ikke en egen personlighet eller livsstil. Så vi er helt vanlige og ordinære, selv om enkelte har fordommer mot oss.. 

Anonymkode: d0fe1...01f

Skrevet

Rødhårete har lavest smerteterskel. Kanskje det gjør dem hissige. 

Anonymkode: 8d95b...231

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rødhårete har lavest smerteterskel. Kanskje det gjør dem hissige. 

Wow, så hvilken unnskyldning har blonde og brunhårede når de blir sinte da? Idiotisk påstand fra deg, men så er vel du en av de som virkelig tror at rødhårede er sintere enn andre da.. 

Koselig med fordommer, hæ? 

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Wow, så hvilken unnskyldning har blonde og brunhårede når de blir sinte da? Idiotisk påstand fra deg, men så er vel du en av de som virkelig tror at rødhårede er sintere enn andre da.. 

Koselig med fordommer, hæ? 

Det var da veldig så hissig du ble av det innlegget, hvorfor det? Det er riktig at rødhårede ser ut til å føle smerte litt forskjellig fra andre. Noen typer føles sterkere mens noen føles svakere.

Anonymkode: f9d72...bde

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror jeg hadde vært hissigere om jeg var rødhåret. Jeg er sinnsykt hissig fra før, så om jeg liksom hadde noe å skylde på i tillegg så ja :P

Anonymkode: f091a...08c

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig så hissig du ble av det innlegget, hvorfor det? Det er riktig at rødhårede ser ut til å føle smerte litt forskjellig fra andre. Noen typer føles sterkere mens noen føles svakere.

Anonymkode: f9d72...bde

Jeg er rødhåret med høy smerterskel, og det samme gjelder mine også rødhårede søsken. Så selv om lav smerteterskel kanskje gjelder for noen rødhårede så kan man ikke generalisere som om det skulle gjelde alle rødhårede. Og hvorfor skulle liksom rødhårede være mer sinte enn andre pga lavere smerteterskel? 

Hissig, jeg? Nei, overhodet ikke, men må jo få lov til å svare på påstanden din - som jo er ganske søkt..😂

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg hadde vært hissigere om jeg var rødhåret. Jeg er sinnsykt hissig fra før, så om jeg liksom hadde noe å skylde på i tillegg så ja :P

Anonymkode: f091a...08c

Du får farge håret ditt rødt da, så har du en "unnskyldning" neste gang du får en utblåsning..😂 

Skrevet

ikke min erfaring.
de hissigste har svart hår (og mørkere hudfarge)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

http://sciencenordic.com/redheads-feel-different-kind-pain

Finnes flere kilder. 

Ja, jeg kjenner til forskning som sier at noen rødhårede har lavere smerteterskel enn andre, men det gjelder selvsagt ikke alle rødhårede - og jeg har høy smerteterskel selv. 

Dessuten, hva har lavere smerteterskel med påstanden/myten om at rødhårede er mer aggressive å gjøre? Ingen logisk sammenheng.. 

Skrevet

Jeg snakket litt med mannen min om dette engang. Vi er begge rødhårede. Han er utrolig "mellow" mens jeg har litt mer temperament.

Spørsmålet jeg kom fram til var;

Er rødhårede mer temperamentsfulle fordi det er en lenke mellom MC1R og personlighetstrekk ELLER er rødhårede sett på som temperamentsfulle fordi i tiden hvor man er barn og lærer seg selv å kjenne og utvikler seg så får man hele tiden høre om hvordan rødhårede "SKAL" være og man dermed prøver å behage og tilgjør seg temperament?

Men generelt sett vil jeg nok si at rødhårede er ikke noe mer hissigere enn andre. Det er godt mulig man er litt mer på vakt med tanke på all driten vi må utstå og dermed det velkjente begeret gjerne fylles litt fortere.

Skrevet

Utrolig hvor mye pes rødhårede skal få igjennom livet da? 

Mine erfaringer er at rødhårede er mer rolige og fornuftige enn svært mange andre. De mest hissige menneskene jeg har observert har alle vært mørke/sorthårede. Samtlige har hatt stygge tendenser til hets, mobbing, voldelig adferd, løgn og overdrivelser, og forsøker å skjule alt det negative bak en fasade av stille vann. Det merkelige er og at helt lyse hvitblonde som farger håret mørkt/sort utvikler samme tendenser. Det er som om det er mer akseptabelt at mørkhårede beljer og skriker helt ukontrollert, men den sjeldne gangen en rødtopp setter ned foten og sier nei blir folk helt sjokkert og provosert.

Anonymkode: be9b4...55a

Skrevet

Jeg er proud Ginger, og ja jeg er hissig og har temperament:p Samme har de andre rødhåra i min familie Hehe:)

Skrevet

Jeg tror, som noen andre også nevnte her: en naiv tanke om at fargen rødt=aggresiv. Fargen assosieres med hissighet, temperament osv. Jeg opplever mørkhårede, som mest hissige.

Anonymkode: c6aea...12a

Skrevet
18 minutter siden, MammaFiera skrev:

Jeg er proud Ginger, og ja jeg er hissig og har temperament:p Samme har de andre rødhåra i min familie Hehe:)

Ja, men har man mer temperament og er mer hissig fordi man er rødhåret eller er det tilfeldigheter? Jeg er selv rødhåret og har ikke spesielt mye temperament, men mine mørkhårede familiemedlemmer er noen skikkelige kruttønner..

Så jeg tror ikke hårfarge har så mye å si for hva slags temperament man har, men at temperament er et personlighetstrekk. Så jeg tror ikke det er noen grunn for å påstå at rødhårede er sintere enn folk med andre hårfarger. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men har man mer temperament og er mer hissig fordi man er rødhåret eller er det tilfeldigheter? Jeg er selv rødhåret og har ikke spesielt mye temperament, men mine mørkhårede familiemedlemmer er noen skikkelige kruttønner..

Så jeg tror ikke hårfarge har så mye å si for hva slags temperament man har, men at temperament er et personlighetstrekk. Så jeg tror ikke det er noen grunn for å påstå at rødhårede er sintere enn folk med andre hårfarger. 

Nei jeg har ikke en fasit, bare egen erfaring;) Det er nok bare en myte/rykte og meeeeget invidiuellt:)

Skrevet

Når skal mennesker begynne å se personlighetene og ikke det ytre hele tiden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...