Gå til innhold

Studier/jobber tilnærmet lik psykologi profesjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stort ønske om å jobbe som psykolog, men ser jeg har ikke gode nok karakterer til studiet psykologi profesjon i Bergen (ikke aktuelt å flytte). Jeg lurer på hvilke utdanningsveier som kan gi meg jobber, hvor jeg "nesten" kan jobbe som psykolog? Altså jobber i samme gaten som psykolog. Har ikke lyst til hverken sykepleier eller vernepleier, for vil ikke ha medisin-og pleie ansvar.  Ønsker å jobbe med terapi, læring osv.

Noen som har gode ideer?🙂

Anonymkode: ad9a3...742

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosionom

Anonymkode: a3963...d24

• Liker 1
Skrevet

Har tenkt litt på sosionom.. Har lyst til å utrede, diagnostisere og behandle, eller i hvert fall være en del av en faglig gruppe der dette skjer. Jeg vil ha noe å si, være faglig sterk, ikke bare den yrkesgruppen som gjør det andre sier..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt litt på sosionom.. Har lyst til å utrede, diagnostisere og behandle, eller i hvert fall være en del av en faglig gruppe der dette skjer. Jeg vil ha noe å si, være faglig sterk, ikke bare den yrkesgruppen som gjør det andre sier..

Dette kan du kun gjøre som enten psykolog eller som lege med spesialisering innen psykiatri. Så medisinstudiet kan du også gå på for dette

Anonymkode: 8045e...0de

• Liker 3
Skrevet

Medisinstudiet er ikke aktuelt..😑 Kanskje jeg får vurdere sosionom da. Hva med spesialpedagogikk? Er det helt bortkastet?

Skrevet

Du kan jobbe i BUP/DPS som klinisk sosionom eller spesialpedagog. 

Anonymkode: 0c3f0...149

• Liker 2
Skrevet

Gestaltterapeut :)

Anonymkode: ada24...675

Skrevet

Hvorfor vil du ikke bli psykiatrisk sykepleier? Behandleren jeg har på DPS nå er det og h*n er kjempe flink :) Skal starte med traumebehandling snart med h*n og. 

Skrevet
2 minutter siden, Brimi skrev:

Hvorfor vil du ikke bli psykiatrisk sykepleier? Behandleren jeg har på DPS nå er det og h*n er kjempe flink :) Skal starte med traumebehandling snart med h*n og. 

Tror du at vi finner ut hvem behandleren din er hvis du røper kjønnet eller?:fnise:

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at vi finner ut hvem behandleren din er hvis du røper kjønnet eller?:fnise:

Nei, men det kan hende folk kjenner igjen meg ;)

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skriver jo denne brukeren med åpent brukernavn da. Med en god del antall innlegg tilknyttet brukeren sin er det ikke så rart at man ønsker å holde tilbake noen detaljer. 

Anonymkode: 4c337...25f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et stort ønske om å jobbe som psykolog, men ser jeg har ikke gode nok karakterer til studiet psykologi profesjon i Bergen (ikke aktuelt å flytte). Jeg lurer på hvilke utdanningsveier som kan gi meg jobber, hvor jeg "nesten" kan jobbe som psykolog? Altså jobber i samme gaten som psykolog. Har ikke lyst til hverken sykepleier eller vernepleier, for vil ikke ha medisin-og pleie ansvar.  Ønsker å jobbe med terapi, læring osv.

Noen som har gode ideer?🙂

Miljøterapeut. Men du vil jo ikke komme i nærheten av jobben til psykolog. Det er kun psykolog/lege som kan diagnostisere og behandle. 

Anonymkode: d18f3...e35

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, Brimi skrev:

Som sagt, jeg vil ikke ha medisin-pleieansvar. Er ikke interessert i å lære om det, eller måtte ha praksis hvor slikt er involvert. Veien til psykiatrisk sykepleier går ikke utenom dessverre.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jobbe i BUP/DPS som klinisk sosionom eller spesialpedagog. 

Kanskje dette er bedre for meg. Er det master i spesialpedagogikk? Ser de har bachelor ved UiB. Eller master i vanlig pedagogikk?

Skrevet

Er vel bare klinisk sosionom bortsett fra sykepleier/vernepleier som jobber på den måten innenfor psykiatri. Men du får ikke diagnosistere som klinisk sosionom, kun som psykiater/psykolog. 

Anonymkode: 6efda...967

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Miljøterapeut. Men du vil jo ikke komme i nærheten av jobben til psykolog. Det er kun psykolog/lege som kan diagnostisere og behandle. 

En psykolog er bare en skikkelig dyr miljøterapeut :fnise:

Anonymkode: 72670...3a0

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Barnevernet behandler barn hele tiden. Ikke medisinsk da, kommer an på hva ts mener med behandling.

Anonymkode: f5116...506

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En psykolog er bare en skikkelig dyr miljøterapeut :fnise:

Anonymkode: 72670...3a0

Ja, for den faktiske utdannelsen spiller jo ikke en rolle. 

:ironi:

Anonymkode: 4c337...25f

• Liker 1
Skrevet

Coach eller gestaltterapeut kan du jo bli, men du må ha egen praksis og leve på anbefalinger fra dine klienter. 

Anonymkode: dd042...cc2

Skrevet

Prest. De har jo mange andre oppgaver også, men en stor del av jobben er å snakke med og prøve å hjelpe mennesker i vanskelige livssituasjoner. 

Anonymkode: 87c22...ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...