AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #1 Skrevet 16. november 2017 Jeg har 8-16 jobb, ungene er tidlig i barnehagen og jeg henter de alltid sist pga av dette. Når vi kommer hjem i ca 17 tiden er det middag som står for tur, for hele familien, så er det å få ryddet etter middagen, og da er klokken allerede 18! Da er det litt kosetid med ungene, før kveldsstell og sengen kaller for de gulla mine. Når de er lagt kl 19 er det å vakse klær, pakke barnehagesekker, støvsuge og vaske gulver. For så å kanskje få med meg dagens Farmen episode, om jeg ikke sover under denne da. Er det da så rart at jeg kjenner at jeg blir litt små sint på mødre som ikke har jobb, som leverer barnet sitt i barnehagen for så å dra hjem for å sove eller fikse på ansitet sitt, treffe venninner, kjæresten, trene osv. for så å hente barnet sitt i barnehagen og komme hjem også kaller hun seg selv for SLITEN og UTMATTET.. Er det bare jeg som synes dette er rart? Hadde jeg hatt en fridag hadde jeg gjort akkurat det der, og da hadde jeg sittet igjen med masse vis av overskudd. Hadde jeg hatt et barn på 1. år og ikke hatt jobb, hadde det barnet hvertfall ikke vært i barnehagen. Ikke for å dra alle under en kam med å si dette, men har unge mødre en annen holdning til barna sine enn de vi 30+ har? Noen flere som har opplevd noe lignene eller som har en mening om dette her? Anonymkode: 2fc10...4f8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 Ja, for alle mødre som ikke jobber går hjem for å sove eller fikse på fjeset sitt. 🤯 Anonymkode: 91eed...5f1 17
Gjest yeans Skrevet 16. november 2017 #3 Skrevet 16. november 2017 Hadde hun ikke hatt barnet i barnehage ville hun fått pes for å ikke tenke på barnets utvikling. Nå er det ingen av oss som veit alt om andre så vi skal egentlig være forsiktige med å anta at andre ikke kjenner på det å være sliten selv om de tilsynelatende kun gjør slike ting du beskriver. Hva med å snakke med den som utløser irritasjonen din her?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 Og alle mødre som ikke jobber har perfekt helse og problemfrie liv. Anonymkode: f2b25...ac6 14
Minlillelykke Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 Jeg liker den livstilen jeg da. Nå er jeg i permisjon og venter på nummer to, og det å være hjemme både før barnet kommer og etter det er kommet er lite stimulerende. Kunne jeg selv valgt hadde jeg hatt all denne tiden med barna når de var 2-3 år. Det å jobbe, hente barn og hele den greia liler jeg veldig godt. Liker også de dagene vi er hjemme, jeg og toåringen. Men, hadde jeg vørt arbeidsledig hadde ikke mine barn vært i barnehagen med mindre de måtte. Jeg er snart 30, så jeg blir kanskje betegnet spm ung mor..
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #6 Skrevet 16. november 2017 Jeg er i 20-åra. Har et barn på 2 år. Jeg jobbet fram til hun var 1 år og jeg ble sykemeldt pga utmattelse og depresjon. Sender barnet i barnehagen for at det er viktig å sosialisere barnet da hverken jeg eller far kjenner noen som har barn. Mye av tiden går til å forsøke å sove da soving på natta ikke skjer. Når jeg kommer meg opp går tiden til husarbeid. Når barnet er hjemme tilbringer jeg tid med barnet etter middag og drar kanskje til besteforeldre eller tar barnet med ut. Det finnes nok mødre som du beskriver, men jeg tror det er mange med unnskyldninger også. Anonymkode: 830f4...c1a 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #7 Skrevet 16. november 2017 Ja, jeg synes det er rart. Hvorfor legge seg opp i andres liv? Du hadde vel ikke blitt mindre sliten selv dersom disse andre mødrene hadde jobb? Sånne ting skjønner jeg veldig lite av. Konsentrer deg om eget liv. Du trenger ikke vaske gulv hver dag. Ungene må ikke være i seng på slaget syv. Jeg synes du er heldig som kan dra fra jobb kl 16 hver dag. Jeg må ofte jobbe overtid. Mitt barn måtte derfor være mye alene hjemme om ettermiddagen. Rakk aldri middag før 18. Før dette hadde vi over en time reisevei fra barnehagen. Hjemme 17.30 hver dag, så skulle det handles og lages middag. Skulle jeg bli sint på deg fordi jeg synes du har det enkelt? På hvilken måte skulle det hjelpe meg? Det er jo absurd. Anonymkode: 457d4...b0a 10
Gjest NotNaomi Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 Det handler ikke om dem,men deg selv Ts. Hadde du vært tilfreds med ting,så hadde du knapt hevet et øyebryn over de mødrene du beskriver. Eller kanskje smilt litt oppgitt. Det er ditt valg at du er der du er. Slitne og dritt lei blir vi alle nå og da,men det hjelper lite å sammenlikne med andre. Blir jo bare mer belastende mtp irritasjon. Dessuten vet du virkelig ikke hvordan disse mødrene har det,eller hva de gjør. Du ser jo bare overflaten ?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 Du høres misunnelig og bitter ut. Du høres litt ut som dem som hevder barnløse ikke aaaaner hva det vil si å være sliten. Det kan godt hende de føler seg sliten og utmattet til tross for at de har hatt en annen dag enn deg. Jeg er en sånn som blir kjempesliten av å være sosial, shoppe, osv, så om jeg har tilbragt en fridag med sånt, så er jeg som regel minst like sliten som om jeg hadde vært på jobb i stedet. Gjør heller noe med ditt eget liv om du er misfornøyd med det. Du trenger blant annet ikke støvsuge og vaske hver bidige dag... Anonymkode: 670a2...c57 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #10 Skrevet 16. november 2017 Folk har forskjellig overskudd. Anonymkode: 6d5c4...c5e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #11 Skrevet 16. november 2017 Jeg går hjemme og har ungen min i barnehagen. Jeg har en 8 mnd baby hjemme, og jeg tillater meg fint å være sliten all den tid jeg ikke sover ut en eneste dag. Fint at du er perfekt, men jeg er enig med de som sier at dette ikke handler om de du tror du vet alt om, og som er så kritikkverdige. Men om at du ikke er fornøyd med egen status quo. Anonymkode: 22bf8...329 2
Nicathv Skrevet 16. november 2017 #12 Skrevet 16. november 2017 Ja til sekstimersdag! http://m.side2.no/helse/i-ett-ar-jobbet-svenskene-6-timers-arbeidsdag-dette-ble-resultatet/3423216642.html https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/her-er-norges-eneste-arbeidsplass-med-sekstimersdag-hvorfor-far-ikke-vi-andre-det-6.158.452089.74e5dd5cbd https://rødt.no/sekstimersdag
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #13 Skrevet 16. november 2017 Det er jo akkurat det jeg er, sjalu på å kunne ha så mye ekstra ledig tid til ungen sin, men hun bruker jo ikke tiden sin på ungen sin. Hvorfor har det blitt så veldig normalt å ha ungen sin i barnehagen uansett hva når ungen blir 1. år? Vi har vel alle forskjellige ting vi reagerer på. Jeg reagerer på at mødre som har ferie hver dag, forteller at de er slitne. Tydeligvis har dere mye ferie og følte dere truffet av innlegget mitt. Anonymkode: 2fc10...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #14 Skrevet 16. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går hjemme og har ungen min i barnehagen. Jeg har en 8 mnd baby hjemme, og jeg tillater meg fint å være sliten all den tid jeg ikke sover ut en eneste dag. Fint at du er perfekt, men jeg er enig med de som sier at dette ikke handler om de du tror du vet alt om, og som er så kritikkverdige. Men om at du ikke er fornøyd med egen status quo. Anonymkode: 22bf8...329 Selvfølgelig er ikke jeg fornøyd med å kunne bare tilbringe 4 timer men ungene mine mandag til fredag, og jeg forstår meg ikke på de som er det. Sånn som hun jeg forteller om her i innlegget. Anonymkode: 2fc10...4f8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #15 Skrevet 16. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo akkurat det jeg er, sjalu på å kunne ha så mye ekstra ledig tid til ungen sin, men hun bruker jo ikke tiden sin på ungen sin. Hvorfor har det blitt så veldig normalt å ha ungen sin i barnehagen uansett hva når ungen blir 1. år? Vi har vel alle forskjellige ting vi reagerer på. Jeg reagerer på at mødre som har ferie hver dag, forteller at de er slitne. Tydeligvis har dere mye ferie og følte dere truffet av innlegget mitt. Anonymkode: 2fc10...4f8 Har du lest mitt innlegg? Jeg er alenemor. Da barnet mitt gikk i barnehage hadde vi over en time hver vei. Dro kl syv og var hjemme 17.30. Har ikke bil, så etter det måtte vi i butikken (gå, slepe, bære), deretter lage middag og så alt det andre. Nå er barnet større og kan være hjemme alene etter skoletid, det er sårt og han ringer ofte, men jeg har en jobb hvor jeg sjelden kan gå akkurat kl 16. Jeg har fredet et par dager pga fritidsaktiviteter, derfor må jeg også jobbe inn timer andre dager. Er ofte ikke hjemme før 18. Så er det middag og alt det andre. På meg virker det som om du har et luksusliv. En mann å dele alle oppgaver med og regulert arbeidstid med korte dager. Men jeg er ikke sint på deg av den grunn. Anonymkode: 457d4...b0a 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #16 Skrevet 16. november 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Det er jo akkurat det jeg er, sjalu på å kunne ha så mye ekstra ledig tid til ungen sin, men hun bruker jo ikke tiden sin på ungen sin. Hvorfor har det blitt så veldig normalt å ha ungen sin i barnehagen uansett hva når ungen blir 1. år? Vi har vel alle forskjellige ting vi reagerer på. Jeg reagerer på at mødre som har ferie hver dag, forteller at de er slitne. Tydeligvis har dere mye ferie og følte dere truffet av innlegget mitt. Anonymkode: 2fc10...4f8 Fordi man får høre at det er unormalt å ikke ha ungen i barnehage, og alle gjør det, så det er ingen barn å leke med hjemme? Det gjelder å institusjonalisere barna tidligst mulig her i landet. Anonymkode: 6d5c4...c5e
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #17 Skrevet 16. november 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du høres misunnelig og bitter ut. Du høres litt ut som dem som hevder barnløse ikke aaaaner hva det vil si å være sliten. Det kan godt hende de føler seg sliten og utmattet til tross for at de har hatt en annen dag enn deg. Jeg er en sånn som blir kjempesliten av å være sosial, shoppe, osv, så om jeg har tilbragt en fridag med sånt, så er jeg som regel minst like sliten som om jeg hadde vært på jobb i stedet. Gjør heller noe med ditt eget liv om du er misfornøyd med det. Du trenger blant annet ikke støvsuge og vaske hver bidige dag... Anonymkode: 670a2...c57 Så du sier at jeg skal slutte å rydde og vaske hver kveld? Ja vel, hvilke gode er det du får ut av det? Jeg klarer ikke å sitte å se på rot og møkk jeg, da slapper jeg ikke av. Anonymkode: 2fc10...4f8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #18 Skrevet 16. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo akkurat det jeg er, sjalu på å kunne ha så mye ekstra ledig tid til ungen sin, men hun bruker jo ikke tiden sin på ungen sin. Hvorfor har det blitt så veldig normalt å ha ungen sin i barnehagen uansett hva når ungen blir 1. år? Vi har vel alle forskjellige ting vi reagerer på. Jeg reagerer på at mødre som har ferie hver dag, forteller at de er slitne. Tydeligvis har dere mye ferie og følte dere truffet av innlegget mitt. Anonymkode: 2fc10...4f8 Når du tyr til denslags hersketeknikker har du tapt diskusjonen allerede nei, jeg har full jobb, og nei, jeg følte meg ikke truffet, for jeg et i samme situasjon som deg - men jeg skjønnhet likevel at andre enn meg kan være slitne. Jeg hadde hatt barna i bh selv om jeg skulle vært hjemme. Jeg tror unger har bedre av det en å bare henge med mor og ikke bli skikkelig sosialisert. Anonymkode: 670a2...c57 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #19 Skrevet 16. november 2017 Hvorfor det er vanlig å ha barna i barnehage fra 1 år? Fordi de fleste ikke har økonomi til å være i permisjon lengre og blir tvunget ut i arbeid. Anonymkode: 830f4...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #20 Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi man får høre at det er unormalt å ikke ha ungen i barnehage, og alle gjør det, så det er ingen barn å leke med hjemme? Det gjelder å institusjonalisere barna tidligst mulig her i landet. Anonymkode: 6d5c4...c5e Barnehage er et kjempe fint sted hvor de kan bli sosialisert og lære seg viktige egenskaper for senere i livet. Men dette gjelder ikke for de under 2 år. Det er det bevist og det er vel ikke noen som mener at en unge på 1. år MÅ i barnehagen så mammaen kan få sove, henge med venner og være en lat ungdom? Anonymkode: 2fc10...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå