AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #1 Skrevet 16. november 2017 Skal kjøpe min første bolig og DnB tilbydde oss den beste renta. Har ingen erfaring med denne banken, kan DnB anbefales? Og kan man når som helst bytte bank? Koster det noe? Anonymkode: 433e3...1f0
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 Jeg har i DNB og syns det er helt ok. Eneste steder jeg har hatt lån. Skal sies at jeg skal tilbakebetale det nå (etter kort tid) siden jeg har solgt, men kan godt hende jeg velger dem neste gang også Anonymkode: 5ef2a...c1e
prt90 Skrevet 16. november 2017 #3 Skrevet 16. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal kjøpe min første bolig og DnB tilbydde oss den beste renta. Har ingen erfaring med denne banken, kan DnB anbefales? Og kan man når som helst bytte bank? Koster det noe? Anonymkode: 433e3...1f0 Den beste banken er den som til enhver tid tilbyr den beste lånerenten. 1
TMB Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 Jeg har hatt DNB i mange år og jeg er fornøyd. 1
ekkoet Skrevet 17. november 2017 #5 Skrevet 17. november 2017 JEg har dnb og det er helt ok. Har ikke alltid laveste renten, men har vært fleksible opp mot mine ønsker og økonomi. Når det er sagt så har jeg hørt relativt mye oppigjennom om folk som er misfornøyde med dnb. Men tidene endrer seg, tidligere var kundeforholdet til banken et annet, nå avhenger mye av folkene som jobber der akkurat nå (som gjerne er borte om 2 år) samt reglene og rettnigslinjene banken jobber etter.
heiheilillemei Skrevet 17. november 2017 #6 Skrevet 17. november 2017 Medlem i LO og skal ta opp lån i Sparebank 1. De har best rente for meg. Dnb scoret høyt for meg også men grunnet at jeg er medlem i LO får jeg bedre vilkår på forsikringer og alt. Liker å ha alt på en plass
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #7 Skrevet 17. november 2017 16 timer siden, prt90 skrev: Den beste banken er den som til enhver tid tilbyr den beste lånerenten. Men dersom man låser renten har det vel lite å si? Eller? Anonymkode: 433e3...1f0
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #8 Skrevet 17. november 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal kjøpe min første bolig og DnB tilbydde oss den beste renta. Har ingen erfaring med denne banken, kan DnB anbefales? Og kan man når som helst bytte bank? Koster det noe? Anonymkode: 433e3...1f0 Mange bruker den banken. Men jeg fordrar den ikke. Det er og en bank myndighetene og andre med forstand på bank råder folk til å bytte fra i perioder. Grunnen er at de tar mye genyrer, er treg med å sette renten ned, men meget rask med å sette renten opp. Jeg hadde aldri låst meg med lån i den banken. Jeg har brukt banken en periode og kjøpt bolig via deres megler. Men skal jeg kjøpe flere boliger der dnb er selgers megler er det ikke sikkert jeg kjøper. Anonymkode: 8b3a8...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #9 Skrevet 17. november 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange bruker den banken. Men jeg fordrar den ikke. Det er og en bank myndighetene og andre med forstand på bank råder folk til å bytte fra i perioder. Grunnen er at de tar mye genyrer, er treg med å sette renten ned, men meget rask med å sette renten opp. Jeg hadde aldri låst meg med lån i den banken. Jeg har brukt banken en periode og kjøpt bolig via deres megler. Men skal jeg kjøpe flere boliger der dnb er selgers megler er det ikke sikkert jeg kjøper. Anonymkode: 8b3a8...cc8 Skjønner.. Dersom jeg tar opp lån der, når kan jeg bytte til en annen bank? Er det noe bindingstid? Dersom jeg ikke låser renten så klart.. Anonymkode: 433e3...1f0
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #10 Skrevet 17. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner.. Dersom jeg tar opp lån der, når kan jeg bytte til en annen bank? Er det noe bindingstid? Dersom jeg ikke låser renten så klart.. Anonymkode: 433e3...1f0 Om du kan bytte bank er helt avhengig av om der er noen annen bank som vil overta deg som kunde og å gi deg lån. I verste fall blir du låst til lånebanken i mange år, der de også skrur opp renten. Får du ikke lån andre steder mens dnb gir deg lån, så ville jeg sett på hva disse forskjellene skyldes. For det vil være høyst merkelig. Har du også prøvd kommunens startlånordning? Anonymkode: 8b3a8...cc8
Grønt blad Skrevet 17. november 2017 #11 Skrevet 17. november 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal kjøpe min første bolig og DnB tilbydde oss den beste renta. Har ingen erfaring med denne banken, kan DnB anbefales? Og kan man når som helst bytte bank? Koster det noe? Anonymkode: 433e3...1f0 Vi har DNB. Jeg liker ikke DNB (grunnet andre ting enn lånet), men de tilbød oss den beste renta. Dersom du er fagorganisert, bør du undersøke om fagforeningen har en samarbeidsavtale med en annen bank som kan tilby deg lavere rente. Se også på termingebyret. Noen banker har lavere termingebyr enn andre. Man kan når som helst bytte bank, men du må da tinglyse lånet på nytt. Tror det koster rundt kr 1000. Mulig det er endret. Noen banker betaler dette for deg om du flytter lånet til dem. Det som er slitsomt, er at man stadig vekk må følge med og være "på" og forhandle ned renten. Vi har tidligere flyttet lånet for å få lavere rente. Man bør da gjøre nøye beregninger som viser hvor mye det lønner seg (i måneden), og hvor lang tid det tar for det lønner seg dersom du betaler tinglysingsgebyret selv.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #12 Skrevet 17. november 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du kan bytte bank er helt avhengig av om der er noen annen bank som vil overta deg som kunde og å gi deg lån. I verste fall blir du låst til lånebanken i mange år, der de også skrur opp renten. Får du ikke lån andre steder mens dnb gir deg lån, så ville jeg sett på hva disse forskjellene skyldes. For det vil være høyst merkelig. Har du også prøvd kommunens startlånordning? Anonymkode: 8b3a8...cc8 Hvorfor skulle ikke de ville overta lånet? Jeg får lån andre steder men hos DnB var renta ca 1% lavere enn hos feks skandiabanken. Hvor ofte skrur de opp renten? Og er det snakk om mye? Det er mye jeg ikke vet om boliglån ser jeg 🙈 Anonymkode: 433e3...1f0
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #13 Skrevet 17. november 2017 45 minutter siden, Grønt blad skrev: Vi har DNB. Jeg liker ikke DNB (grunnet andre ting enn lånet), men de tilbød oss den beste renta. Dersom du er fagorganisert, bør du undersøke om fagforeningen har en samarbeidsavtale med en annen bank som kan tilby deg lavere rente. Se også på termingebyret. Noen banker har lavere termingebyr enn andre. Man kan når som helst bytte bank, men du må da tinglyse lånet på nytt. Tror det koster rundt kr 1000. Mulig det er endret. Noen banker betaler dette for deg om du flytter lånet til dem. Det som er slitsomt, er at man stadig vekk må følge med og være "på" og forhandle ned renten. Vi har tidligere flyttet lånet for å få lavere rente. Man bør da gjøre nøye beregninger som viser hvor mye det lønner seg (i måneden), og hvor lang tid det tar for det lønner seg dersom du betaler tinglysingsgebyret selv. 1000 kr for å flytte lånet hørtes da ikke mye ut. Terminbeløpet(månedlig gebyr) til DNB er på 50,- så vidt jeg vet, heller ikke mange kronene. Får man beskjed dersom renten settes opp eller må man sitte hele tiden å følge med? Og settes renten ofte opp? Anonymkode: 433e3...1f0
prt90 Skrevet 17. november 2017 #14 Skrevet 17. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men dersom man låser renten har det vel lite å si? Eller? Anonymkode: 433e3...1f0 Da har det enda mer å si. Bankene tilbyr jo ikke den samme fastrenta, så hvis du skal binde renten må du sjekke *grundig* hvem som kan gi deg det beste tilbudet. Ettersom du binder renten for lang tid, så dreier det seg ofte om store summer.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #15 Skrevet 17. november 2017 3 timer siden, prt90 skrev: Da har det enda mer å si. Bankene tilbyr jo ikke den samme fastrenta, så hvis du skal binde renten må du sjekke *grundig* hvem som kan gi deg det beste tilbudet. Ettersom du binder renten for lang tid, så dreier det seg ofte om store summer. Skjønner. Men er det rart(?) av DNB tilbydde meg 1 % lavere rente enn skandiabanken? Når jeg spurte om skandiabanken kunne matche DNBs rente sa de at de gjorde ingen manuelle renteendringer. Trodde de gjorde slikt for å få kunder jeg? Er det bare et lokketilbud fra DNB... eller? Anonymkode: 433e3...1f0
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #16 Skrevet 17. november 2017 Jeg hadde dnb før, men jeg bytta etter at de stadig satte opp renta. Hvis jeg ringte og sa fra så satte de den ned igjen når jeg fortalte at andre banker tilbydde lavere rente, men jeg ble lei etterhvert. Har nå byttet til en bank jeg slipper å ringe til og mase på hele tiden. Anonymkode: ab28f...0c3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #17 Skrevet 17. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Men er det rart(?) av DNB tilbydde meg 1 % lavere rente enn skandiabanken? Når jeg spurte om skandiabanken kunne matche DNBs rente sa de at de gjorde ingen manuelle renteendringer. Trodde de gjorde slikt for å få kunder jeg? Er det bare et lokketilbud fra DNB... eller? Anonymkode: 433e3...1f0 At Skandiabanken ikke forhandler om renter skjønner jeg godt, det er manuelt arbeid og kjempedyrt. Men at listeprisene deres er så høye har jeg aldri skjønt, de burde jo ha mye lavere kostnader enn DnB. Hva ble du tilbudt av DnB? 2%? Med tanke på at NIBOR ligger på 0.8% så vil jeg ikke akkurat si at det er et lokketilbud.. de tjener veldig gode penger nå.. Når du forhandler om rente så husk forøvrig at fast og flytende rente er to helt forskjellige produkter, og banken som har den laveste flytende renta kan være skikkelig dårlig på fastrente. Anonymkode: 8ac13...2cf
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #18 Skrevet 17. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At Skandiabanken ikke forhandler om renter skjønner jeg godt, det er manuelt arbeid og kjempedyrt. Men at listeprisene deres er så høye har jeg aldri skjønt, de burde jo ha mye lavere kostnader enn DnB. Hva ble du tilbudt av DnB? 2%? Med tanke på at NIBOR ligger på 0.8% så vil jeg ikke akkurat si at det er et lokketilbud.. de tjener veldig gode penger nå.. Når du forhandler om rente så husk forøvrig at fast og flytende rente er to helt forskjellige produkter, og banken som har den laveste flytende renta kan være skikkelig dårlig på fastrente. Anonymkode: 8ac13...2cf 0.75% faktisk.. nå burde banken snart skru ned boliglånsrenten.. Anonymkode: 8ac13...2cf
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #19 Skrevet 18. november 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: At Skandiabanken ikke forhandler om renter skjønner jeg godt, det er manuelt arbeid og kjempedyrt. Men at listeprisene deres er så høye har jeg aldri skjønt, de burde jo ha mye lavere kostnader enn DnB. Hva ble du tilbudt av DnB? 2%? Med tanke på at NIBOR ligger på 0.8% så vil jeg ikke akkurat si at det er et lokketilbud.. de tjener veldig gode penger nå.. Når du forhandler om rente så husk forøvrig at fast og flytende rente er to helt forskjellige produkter, og banken som har den laveste flytende renta kan være skikkelig dårlig på fastrente. Anonymkode: 8ac13...2cf Ble tilbudt 2,05% av DNB. Trodde det var bra jeg mtp skandiabanken og andre var på 3%. Er DNB eller skandiabanken det beste valget i det lange løp? Vil DNB svinge mer mens skandiabanken vil være mer stabil? Eller er det umulig å si? Anonymkode: 433e3...1f0
prt90 Skrevet 18. november 2017 #20 Skrevet 18. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble tilbudt 2,05% av DNB. Trodde det var bra jeg mtp skandiabanken og andre var på 3%. Er DNB eller skandiabanken det beste valget i det lange løp? Vil DNB svinge mer mens skandiabanken vil være mer stabil? Eller er det umulig å si? Anonymkode: 433e3...1f0 DNB kommer ikke til å skru opp renta i morgen om det er det du er redd nei. Jeg har hatt under 2% rente i DNB i flere år nå. Men det er ingenting som heter "i det lange løp" når det kommer til rente. Du må jevnlig sjekke renta på lånet ditt, og om banken din ikke leverer så bytter du bank.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå