Gå til innhold

Hvordan foregår privatist historie eksamen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ta muntlig historie eksamen nå i desember.

Er det sånn at man får 4-5 mål ( av de måla som står i boka under "målet for dette kapitlet er at du skal kunne:". Sånn at man skal skrive et oppgave med 2-3 av disse målene og så blir man spurt spørsmål om de resterende målene?

Anonymkode: d4445...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke slik når jeg tok eksamen i historie i Mai. Jeg fikk beskjed om å trekke en tilfeldig lapp og fikk et tema jeg skulle prate om. Fikk 30 min på å lage en presentasjon og la den frem. Fikk et par spørsmål om tema og ting jeg hadde nevnt, for å teste om jeg kunne det jeg pratet om. Så fikk jeg et nytt tema som jeg måtte snakke om, men på det andre tema får du ikke noe forberedningstid. Mitt første tema var den industrielle revolusjonen og andre tema var den kalde krigen. 

Lykke til 😊

Anonymkode: ce302...4f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Det var ikke slik når jeg tok eksamen i historie i Mai. Jeg fikk beskjed om å trekke en tilfeldig lapp og fikk et tema jeg skulle prate om. Fikk 30 min på å lage en presentasjon og la den frem. Fikk et par spørsmål om tema og ting jeg hadde nevnt, for å teste om jeg kunne det jeg pratet om. Så fikk jeg et nytt tema som jeg måtte snakke om, men på det andre tema får du ikke noe forberedningstid. Mitt første tema var den industrielle revolusjonen og andre tema var den kalde krigen. 

Lykke til 😊

Anonymkode: ce302...4f5

Signerer denne. 

Historie vg 2+3 er en muntlig eksamen.

30 min forberedelsestid og ca 30 min med sensor. Tar denne eksamen som privatist om 2 uker :)

Anonymkode: 76e59...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2017 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Skal ta muntlig historie eksamen nå i desember.

Er det sånn at man får 4-5 mål ( av de måla som står i boka under "målet for dette kapitlet er at du skal kunne:". Sånn at man skal skrive et oppgave med 2-3 av disse målene og så blir man spurt spørsmål om de resterende målene?

Anonymkode: d4445...0c0

Jeg er sikkert litt krass, men har man gått skole i Norge bør man definitivt vite innen slutten av barneskolen at historieeksamen skrives i ett ord og at man stiller et spørsmål. 😌

Anonymkode: f770b...acd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikkert litt krass, men har man gått skole i Norge bør man definitivt vite innen slutten av barneskolen at historieeksamen skrives i ett ord og at man stiller et spørsmål. 😌

Tenkte det samme.

Anonymkode: 4228b...5c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ganske ironisk at du med ditt nedlatende svar unngår å svare på TS’ spørsmål, når alle vet at akkurat det å svare på spørsmålet er det aller viktigste man gjør på en eksamen, og at man stryker hvis man ikke besvarer oppgaven? :opplyser::ironi: 

For øvrig er det dessuten ikke norskeksamen TS skal opp i. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ullvott skrev:

For øvrig er det dessuten ikke norskeksamen TS skal opp i. 

Nei. Bra for TS i så fall! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eksamen i historie i vår :)

Først trakk jeg en oppgave og fikk et tema, og fikk da 30 minutter til å forberede meg. Presentasjonen var uten hjelpemidler (ikke powerpoint eller sånt liksom), men fikk bruke notatbøker og fagbøker under forberedelsestiden. Fikk ikke ha pc eller mobil da, så var glad jeg hadde alle notater skriftlig, men dette vet jeg at varierer.

Så snakket jeg fritt i ca 15 minutter om tema (vikingtiden), helt til sensor stoppet meg og byttet til det andre tema (kalde krigen) hvor jeg ble stilt forskjellige spørsmål, som jeg skulle svare godt og utfyllende på.

Husk å trekke linjer og vis refleksjon :) Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok historieeksamen forrige høst så trakk jeg ei oppgave som var delt i 3. Første oppgave var om imperalisme, den andre om avkolonisering. Den tredje var ei analyseoppgave der jeg fikk uttdrag av ei bok som jeg skulle analysere og drøfte hva forfatteren mente med teksten. Fikk 30min forberedelsestid uten fagbøker, notater, pc osv. 

Selve eksamineringen gikk ut på at jeg snakket om temaene mine og at sensorene stilte spørsmål underveis. Avsluttet også med spørsmål, men de spør for å hjelpe deg med å komme på mer informasjon, ikke for å sette deg fast. Var ferdig etter ca 30 minutter fremføring.

Det er må være så godt som umulig å IKKE få 6 på eksamen om du får lov å ha med faglitteratur eller egne notater i forberedelsestiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mjauritz skrev:

Jeg hadde eksamen i historie i vår :)

Først trakk jeg en oppgave og fikk et tema, og fikk da 30 minutter til å forberede meg. Presentasjonen var uten hjelpemidler (ikke powerpoint eller sånt liksom), men fikk bruke notatbøker og fagbøker under forberedelsestiden. Fikk ikke ha pc eller mobil da, så var glad jeg hadde alle notater skriftlig, men dette vet jeg at varierer.

Så snakket jeg fritt i ca 15 minutter om tema (vikingtiden), helt til sensor stoppet meg og byttet til det andre tema (kalde krigen) hvor jeg ble stilt forskjellige spørsmål, som jeg skulle svare godt og utfyllende på.

Husk å trekke linjer og vis refleksjon :) Lykke til! 

Takk og lov for at jeg fikk lov til å bruke internett i forberedelsestiden! Jeg glemte nemlig historieboka:fnise:

44 minutter siden, Tørrfisk skrev:

Det er må være så godt som umulig å IKKE få 6 på eksamen om du får lov å ha med faglitteratur eller egne notater i forberedelsestiden..

Det der synes jeg var unødvendig å skrive og heller ikke sant. Tenkte du over hvordan dette kunne tolkes før du valgte å sende inn? Jeg fikk forøvrig en 4'er UTEN faglitteratur. Hadde med meg papirer med sammendrag og internett bare. 

Anonymkode: 938c8...da1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eksamen nå i høst og fikk 5. 

Fikk ikke lov å ha med NOE i forberedelesdelen. Dette varierer fra fylke til fylke så sjekk på privatistweb. Jeg tok eksamen i Møre&Romsdal og der er det ikke tillatt. Helt sykt at det skal være forskjellig fra fylke til fylke, men det er nå en annen sak..

Fikk trekke oppgave og der var det ganske store oppgaver om både vikingetiden og den kalde krigen. Ble spurt noen spørsmål, men hadde lest godt og fikk fylt de 30 min ganske greit. Fikk "bare" 5 fordi jeg blingsa litt på vikingetiden. 

Anonymkode: dd860...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
På 19.11.2017 den 20.10, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde eksamen nå i høst og fikk 5. 

Fikk ikke lov å ha med NOE i forberedelesdelen. Dette varierer fra fylke til fylke så sjekk på privatistweb. Jeg tok eksamen i Møre&Romsdal og der er det ikke tillatt. Helt sykt at det skal være forskjellig fra fylke til fylke, men det er nå en annen sak..

Fikk trekke oppgave og der var det ganske store oppgaver om både vikingetiden og den kalde krigen. Ble spurt noen spørsmål, men hadde lest godt og fikk fylt de 30 min ganske greit. Fikk "bare" 5 fordi jeg blingsa litt på vikingetiden. 

Anonymkode: dd860...86e

Hæ? Fikk ikke du ha notater eller noe som helst når du skulle forberede presentasjonen!? Det er jo helt hårreisende! Håper reglene er endret i år, jeg skal ha eksamen i historie nå i høst! 

Anonymkode: e60c8...9a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig urettferdig om det er forskjellig fra sted til sted hvor mange hjelpemiddel en får bruke😮

Anonymkode: fdd89...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier, fylkene har ulike regler for gjennomføringen av muntlig eksamen, så les på hjemmesidene til eksamenskontoret i ditt fylke, eller ta kontakt med dem og spør.

Anonymkode: b4d88...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...