Gå til innhold

Har en slektning på 24 år som ønsker å bruke mye tid med oss og barna...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da helst overnatte. Det er i grunn greit. Det som er mindre greit er at jenta på 24 år er mer rotete og har mindre innsikt i normalt hushold enn barna som går i barnehagen! Altså.. Re opp sengen etter seg, trekke opp rullegardin, ta av mat fra bordet, hjelpe litt til når hun får bo gratis noen dager. Hun har ikke fast arbeid og kan derfor komme å være noen dager.

Mor til jenta ringte meg i forbindelse med noe annet en uke etter sist jenta var hos oss. Hun sa hun var så sliten, og selv om hun så at hun burde engasjere seg mer i sine egne barn, har hun ikke overskudd. Så kom hun med eksempel hvor hun kommer sliten hjem fra jobb, jenta som har vært hjemme hele dagen ligger på sofaen og mor starter med middag. Jeg ble helt matt, tenkte hvorfor i all verden ber hun ikke jenta hjelpe til, så jeg spurte om det. Fikk til svar: nei, da blir det så dårlig stemning, så det orker jeg ikke.

Kjenner at det er et ork å ha henne i hus og ser det er mer bry enn hygge. I tillegg er det ikke rart barna blir sånn når foreldrene ikke stiller krav.

Jenta bor hjemme fordi hun er ferdig med studier, men har ikke lyst på 100% jobb. Har derfor ikke råd til å bo alene.

Hva tenker du?

Anonymkode: e22d3...78c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er bra om du har tid og overskudd til å bedrive litt voksenopplæring. Mer enn bra faktisk, for det trenger nok denne jenta. Men om det blir mer enn du klarer over får du heller prøve å begrense besøkene.

Anonymkode: d6b79...2e2

• Liker 17
Skrevet

Jeg har ei som er sånn! Men her i gården er det bare å brette opp arma. Hu må rydde rommet etter seg, hjelpe til med middag, ta av bordet osv osv! Noen ganger sier mannen : rart at hu gidder å være her! Men det får da være måte på. Skal voksene dama bare ligge på sofan og se på at jeg gjør alt?! Jeg har barn som gjør mer enn hu, så da hu er er så ofte får hun bidra! 

• Liker 12
Skrevet

Jeg synes du er veldig missvissende med tittel på tråd og hi.

Du har ingenting med hva hun gjør hjemme hos foreldre eller hvorfor, og hvis det kun er ett par dager synes du skal la henne bo hos dere uten å prøve å være morra hennes.

Anonymkode: 0b1de...591

• Liker 2
Skrevet

Ta av mat fra bordet er jo greit nok, det er normal høflighet når man er på besøk. Men hvorfor plager det deg at hun ikke rer opp sengen eller trekker opp rullegardinene?

Anonymkode: 127f3...535

• Liker 14
Skrevet

Skjønner ikke hva du har med dette å gjøre i det hele tatt jeg..

• Liker 4
Skrevet

Det er klart jeg ønsker hun skal ordne rommet sitt hos oss når hun er her! Når barnehagebarna må gjør det, skal vel hun også. Eller synes dere ikke det?

ts

• Liker 8
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er klart jeg ønsker hun skal ordne rommet sitt hos oss når hun er her! Når barnehagebarna må gjør det, skal vel hun også. Eller synes dere ikke det?

ts

Nå skjønner jeg hva slags tråd det er.

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Meh. Ingen i vår familie rer opp senga.

http://www.side2.no/helse/derfor-skal-du-ikke-re-opp-senga/3423133347.html

Hva vår besøkende gjør inne på gjesterommet blåser jeg i, så lenge det ser pent ut når de drar igjen. 

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meh. Ingen i vår familie rer opp senga.

http://www.side2.no/helse/derfor-skal-du-ikke-re-opp-senga/3423133347.html

Hva vår besøkende gjør inne på gjesterommet blåser jeg i, så lenge det ser pent ut når de drar igjen. 

Det er det som er poenget.. hun rer ikke opp, drar ikke for gardiner, osv når hun forlater huset. Føles som å ha en bortskjemt unge hos oss. Og jeg føler ikke for å drive opplæring. Og spesielt ikke når foreldrene ikke gjør det heller.

ts

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Det er det som er poenget.. hun rer ikke opp, drar ikke for gardiner, osv når hun forlater huset. Føles som å ha en bortskjemt unge hos oss. Og jeg føler ikke for å drive opplæring. Og spesielt ikke når foreldrene ikke gjør det heller.

ts

Da det vel greit, ikke gjør det da vel :)

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Om gjester rer opp før de drar så er det helt tåpelig, jeg skal jo ha på rent sengetøy og lufte sengetøyet etter dem. 

Anonymkode: a7759...d13

• Liker 12
Skrevet

Ble mye fokus på soverommet og sengetøyet nå ser jeg. Poenget er at hun ikke gjør noe, å av folk som overnatter, er her noen dager, ser jeg helst at de bidrar på en eller annen måte. Jeg driver ikke hotelldrift her. Også 24 år da! Hadde hun vært 10 liksom.. 

ts

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ble mye fokus på soverommet og sengetøyet nå ser jeg. Poenget er at hun ikke gjør noe, å av folk som overnatter, er her noen dager, ser jeg helst at de bidrar på en eller annen måte. Jeg driver ikke hotelldrift her. Også 24 år da! Hadde hun vært 10 liksom.. 

ts

tror ikke du får napp nå, kanskje senere?

Skrevet

Skjønner godt hva du mener! Hun Er på besøk, ofte, men hjelper ikke til med normale høflige ting. Du fungerer som en mor for henne. Bra at hun føler seg hjemme, men finnes grenser, og de må du sette! 

Har ei kusine som er en del på besøk. Vokst opp sammen, men hun er litt yngre enn meg og på et annet staude i livet enn meg som har fam og hus. Hun er ofte på besøk. Hun tar sin tallerk, rydder opp etter seg og er generelt høflig. Hun føler seg hjemme her, Men rydder fortatt opp etter seg og e4 ikke til bry. 

Anonymkode: 6eec7...30d

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og da helst overnatte. Det er i grunn greit. Det som er mindre greit er at jenta på 24 år er mer rotete og har mindre innsikt i normalt hushold enn barna som går i barnehagen! Altså.. Re opp sengen etter seg, trekke opp rullegardin, ta av mat fra bordet, hjelpe litt til når hun får bo gratis noen dager. Hun har ikke fast arbeid og kan derfor komme å være noen dager.

Mor til jenta ringte meg i forbindelse med noe annet en uke etter sist jenta var hos oss. Hun sa hun var så sliten, og selv om hun så at hun burde engasjere seg mer i sine egne barn, har hun ikke overskudd. Så kom hun med eksempel hvor hun kommer sliten hjem fra jobb, jenta som har vært hjemme hele dagen ligger på sofaen og mor starter med middag. Jeg ble helt matt, tenkte hvorfor i all verden ber hun ikke jenta hjelpe til, så jeg spurte om det. Fikk til svar: nei, da blir det så dårlig stemning, så det orker jeg ikke.

Kjenner at det er et ork å ha henne i hus og ser det er mer bry enn hygge. I tillegg er det ikke rart barna blir sånn når foreldrene ikke stiller krav.

Jenta bor hjemme fordi hun er ferdig med studier, men har ikke lyst på 100% jobb. Har derfor ikke råd til å bo alene.

Hva tenker du?

Har ikke lyst på jobb? Den som hverken jobber eller studerer går på hue ut så den lærer hvordan verden fungerer. Og du er ikke stort bedre enn mora. Du kunne satt betingelser for besøket. « vi vil veldig gjerne ha deg på besøk men på betingelse av at du hjelper til. Seng skal res opp, rydd etter deg. lag middag halvparten av dagene. Hent barn i barnehagen og lek med dem. Hvis ikke må du desverre bli hjemme»

Skrevet
2 minutes ago, Mrs.Purdey said:

Har ikke lyst på jobb? Den som hverken jobber eller studerer går på hue ut så den lærer hvordan verden fungerer. Og du er ikke stort bedre enn mora. Du kunne satt betingelser for besøket. « vi vil veldig gjerne ha deg på besøk men på betingelse av at du hjelper til. Seng skal res opp, rydd etter deg. lag middag halvparten av dagene. Hent barn i barnehagen og lek med dem. Hvis ikke må du desverre bli hjemme»

Har du lest?

Hun studerer. Og derfor bor hun hjemme.

Og da skjønner jeg godt at man ikke har lyst til studere 100 prosent OG jobbe hundre prosent.

Skrevet

Mine gjester rer ikke opp senga, eller trekker opp rullgardinen. Og det er mennesker fra 22 til 55 år. Jeg skal jo uansett skifte på sengen og vaske sengetøyet etter de har dratt. Og rullgardinen er nede alltid, da det er lett innsyn til det soverommet.

Og har jeg gjester på besøk forventer jeg svært lite av de. Men leker hun med barna? Tar de med ut? 

Og barn er så forskjellige. Jeg har 2 tenåringer. Ene er flink og rydder alltid etter seg, og gjør sine faste plikter. Andre rydder aldri etter seg, men holder rommet sitt ryddig, da barnet ofte har besøk. Og gjør kun sine faste plikter etter mas, og far ikke ukelønn hvis ikke det blir gjort. Dette barnet er og ett hormon troll, så på de verste dagene, er det mye lettere for meg å rydde etter barnet. Men på alle de bedre dagene, så ber jeg barnet rydde etter seg. Men selv på en god dag, skaper det dårlig stemning. Så jeg skjønner jo at noen ikke orker den konflikten. Det andre barnet startet å bære tallerkenen sin på kjøkkenet etter mat, da barnet var 1,5 år, og har alltid gjort det etter det. Så barn er bare utrolig forskjellige. 

Anonymkode: c9cff...034

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, Mrs.Purdey said:

Og selvom hun ikke bodde hjemme, skjønner jeg godt man ikke ønsker 100 prosent i tillegg til studier.

Det tror jeg faktisk ikke man kan som student.

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, Mrs.Purdey said:

"jobbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...