AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #1 Skrevet 16. november 2017 Her sitter jeg i uke 5+3 og er livredd for MA. Jeg har tidlig ultralyd i uke 10, som jeg syns er så uvirkelig lenge til. Er så redd for å komme dit og få beskjed om at det ikke er noe liv. Her inne leser jeg støtt og stadig om mennesker som har opplevd både en og to MA. Jeg får inntrykk at det er vanlig, men det er det kanskje ikke? Noen som vet? Eller har noen gode ord som kan få meg til senke skuldrene? Anonymkode: 789ef...058
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 MA regnes som en type SA. Så du kan se på statistikker for SA hvor vanlig det er. Det regnes med at ca 20% av alle svangerskap der kvinnen vet hun har vært gravid ender i SA, mens totalt 50% av alle svangerskap ender i det (det er mange som har SA så tidlig at de tror det bare er mensen som kommer). Så det er altså langt vanligere å IKKE ha en SA/MA enn det er å ha det. Grunnen til at du leser om så mange som har det, er vel at de som ikke har hatt det ikke har noen grunn tli å skrive noe særlig. Om alt går strålende, har man jo som regel ikke så mye å lage en tråd av her inne. Det er de som opplever at noe er galt som lager tråder, og derfor disse du ser. Jeg har tre barn, og har aldri opplevd SA/MA (som jeg vet om). Anonymkode: b6327...84d
Bruttonasjonalp Skrevet 16. november 2017 #3 Skrevet 16. november 2017 Dette finner du statistikk på om du googler. Sjans for MA og SA øker med alderen, så bl. annet hvor gammel du er har noe å si. Det kan alltid skje, selvfølgelig - men jeg tenker at det viktigste er å ikke slite seg ut med negative tanker og redsel. Sjansen for at det går bra er veldig mye høyere enn sjansen for at det går dårlig. Hold deg unna forumer for 1. trimester f.eks. der man kan lese mye om SA og MA og bli skremt. Gratulerer med graviditeten og lykke til. God klem!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 Tusen takk begge to :-) TS Anonymkode: 789ef...058
Vera Vinge Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 Jeg vet ikke hvor stor andel av spontanaborter som er MA, men inntrykket mitt er at det er mindre vanlig. Dvs. at de fleste begynner å blø og støte ut fosteret ganske med en gang. Jeg var en av de uheldige som hadde to MAer, men kjenner ingen andre som har hatt det. Når man har opplevd det kjenner man en egen type stress ved neste graviditet, tror jeg, men jeg ble gravid tre ganger etter det uten å oppleve MA/SA.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #6 Skrevet 16. november 2017 Hva betyr MA? Anonymkode: 594b6...120
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #7 Skrevet 16. november 2017 Mitt råd er å ikke lese noe særlig på terminforum i første trimester. Der virker det som om "alle" mister, og man er nesten uvanlig om man går fullt ut. Sånn er det ikke, se deg rundt. Det er 4 mill bevis på svangerskap som ikke har endt i ma, bare her i Norge. Anonymkode: acf50...983
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: MA regnes som en type SA. Så du kan se på statistikker for SA hvor vanlig det er. Det regnes med at ca 20% av alle svangerskap der kvinnen vet hun har vært gravid ender i SA, mens totalt 50% av alle svangerskap ender i det (det er mange som har SA så tidlig at de tror det bare er mensen som kommer). Så det er altså langt vanligere å IKKE ha en SA/MA enn det er å ha det. Grunnen til at du leser om så mange som har det, er vel at de som ikke har hatt det ikke har noen grunn tli å skrive noe særlig. Om alt går strålende, har man jo som regel ikke så mye å lage en tråd av her inne. Det er de som opplever at noe er galt som lager tråder, og derfor disse du ser. Jeg har tre barn, og har aldri opplevd SA/MA (som jeg vet om). Anonymkode: b6327...84d Hvis tallene dine stemmer så er det jo større sjans for å ha en sa/ma enn å ikke ha det. Da de fleste kvinner fortsatt får mer enn et barn hver. Statistikken blir jo 50% på hver graviditet som du skriver. Anonymkode: 08ebf...fbd
våren14 Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis tallene dine stemmer så er det jo større sjans for å ha en sa/ma enn å ikke ha det. Da de fleste kvinner fortsatt får mer enn et barn hver. Statistikken blir jo 50% på hver graviditet som du skriver. Anonymkode: 08ebf...fbd Tror de 20% inngår i de totale 50% av svangerskap som går til grunne på et eller annet tidspunkt, har lest de samme tallene mange steder selv. Etter ikm og med positiv test går det bra i 80% av tilfellene sånn ca. Aldri funnet egne tall på MA, de inngår i SA statistikken. Hovedpoenget er st det går som oftest bra, men man har aldri noen garantier. Sånn er det med alles liv generelt egentlig, vi tenker bare ikke så mye over det til hverdags
Gjest Giselle Skrevet 16. november 2017 #10 Skrevet 16. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Her sitter jeg i uke 5+3 og er livredd for MA. Jeg har tidlig ultralyd i uke 10, som jeg syns er så uvirkelig lenge til. Er så redd for å komme dit og få beskjed om at det ikke er noe liv. Her inne leser jeg støtt og stadig om mennesker som har opplevd både en og to MA. Jeg får inntrykk at det er vanlig, men det er det kanskje ikke? Noen som vet? Eller har noen gode ord som kan få meg til senke skuldrene? Anonymkode: 789ef...058 Morsomt, jeg er også 5+3 i dag Hva er egentlig MA? Vet hva SA er men..
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #11 Skrevet 16. november 2017 2 timer siden, Giselle skrev: Morsomt, jeg er også 5+3 i dag Hva er egentlig MA? Vet hva SA er men.. MA står for Missed Abortion og er når fosteret dør uten at kroppen registrerer det. Du får ikke vondt og begynner ikke å blø. Graviditetsymptomene kan gjerne fortsette som før. Blir oftest avdekket på UL. Anonymkode: 789ef...058
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #12 Skrevet 16. november 2017 Jeg kan ikke svare deg, men jeg er gravid for første gang nå er i uke 25. Har aldri hatt SA som jeg vet, og trolig har jeg aldri hatt det da jeg ble gravid 3 måneder etter p-pilleslutt. Anonymkode: 752b5...be6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå