Gå til innhold

Bokforslag til gutter på 4 og 6?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe bøker i julegave til to gutter på 4 og 6 år. Jeg er helt blank på hva slags bøker, og hva slags nivå, barn på den alderen liker. Hva som blir for lange bøker, for tunge bøker, for barnslig og kjedelig, osv. Noen tips?

Anonymkode: ed077...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt på 6 som leser selv, men han liker også å bli lest for. Så han liker både lettleste bøker (type leseløve f.eks.) og bøker med litt mer tekst som jeg kan lese for ham, men helst med bilder også.

Han liker mye forskjellig, bl.a. Karsten og Petra, Albert Åberg, Barna fra Bråkmakergata, Disneybøker og diverse faktabøker for barn. Klaffebøker er også populært fortsatt, men det har vi sluttet å kjøpe for vi regner med han vokser fra det snart. Låner dem på biblioteket i stedet. Foreløpig virker det som svært lite er for barnslig for ham, men dette er nok individuelt. Når det gjelder 4-åringer tror jeg det kun er pekebøker som er for barnslig. :P

Anonymkode: c61af...581

Skrevet

Jeg leste nettopp Heksene for min femåring, den likte han godt, Georgs magiske medisin også. Kaptein Supertruse er en annen favoritt. Ellers liker han Karsten og Petra, Albert Åberg og Kardemomme by/Hakkebakkeskogen/Karius og Baktus.

Anonymkode: b9d74...ec2

Skrevet

Bukkene bruse i badeland er en hysterisk morsom bok iallefall, tror begge guttene vil like den :) 

https://www.notabene.no/bukkene-bruse-på-badeland?gclid=EAIaIQobChMI9eqXkMbC1wIVQjobCh0z7Ar1EAAYAiAAEgJIlfD_BwE

For 6-åringen så kan leseløve-bøkene være fine. 

https://www.cappelendamm.no/serie/Leseløve

Bøkene om Garman er også veldig fine 

https://www.cappelendamm.no/_barn-og-unge/bildeboker/garmanns-gate-stian-hole-9788202277659

Skrevet

Bukkene bruse-bøkene liker de godt (de har vel alle fra før, i hvertfall badeland og begynner på skolen). 

Kan se om jeg finner noe leseløve. 

Er det greit å kjøpe lenger bøker også, med mye tekst, som foreldrene må lese for dem? Jeg tenker typisk Roald Dahl, Astrid Lindgren, osv? Blir det for langtekkelig for 4-åringen? 6-åringen er det kanskje greit til? 

Skrevet

De har fantastiske "pop up bøker" som stimulerer fantasi og leserglede, bare og google IT.

Selv har jeg Peter Pan, Alice in Wonderland, Charlie og sjokoloadefabrikken og Den lille prinsen.

Anonymkode: d60c2...92a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bukkene bruse-bøkene liker de godt (de har vel alle fra før, i hvertfall badeland og begynner på skolen). 

Er det greit å kjøpe lenger bøker også, med mye tekst, som foreldrene må lese for dem? Jeg tenker typisk Roald Dahl, Astrid Lindgren, osv? Blir det for langtekkelig for 4-åringen? 6-åringen er det kanskje greit til? 

For litt eldre, det er viktig å stimulere leseglede i den alderen. det bør være bilder.. er det lyd så synes jeg det er ekstra stas.

Lindgren osv startet jeg med ved skolestart.

Anonymkode: d60c2...92a

Skrevet

Mine barn i den alderen er helt klare på at Astrid Lindgren, Roald Dahl etc er kjedelig. Kan til nød takle litt høytlesing derfra, men bare hvis det ikke er noe annet valg.

Det de selv velger seg, er en annen sjanger, den moderne barnelitteraturen:

Kaptein Supertruse-serien, En pingles dagbok, Dustedagboka, Rampete Robin mm.

Jeg ville gått for En pingles dagbok/Kaptein Supertruse til 6-åringen, og Rampete Robin til 4-åringen. Det er slett ikke god litteratur, men det skaper leseglede, som også er viktig.

Anonymkode: 2bfa5...254

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn i den alderen er helt klare på at Astrid Lindgren, Roald Dahl etc er kjedelig. Kan til nød takle litt høytlesing derfra, men bare hvis det ikke er noe annet valg.

Det de selv velger seg, er en annen sjanger, den moderne barnelitteraturen:

Kaptein Supertruse-serien, En pingles dagbok, Dustedagboka, Rampete Robin mm.

Jeg ville gått for En pingles dagbok/Kaptein Supertruse til 6-åringen, og Rampete Robin til 4-åringen. Det er slett ikke god litteratur, men det skaper leseglede, som også er viktig.

Anonymkode: 2bfa5...254

Supert med konkrete tips :)

Aberet er at jeg er nødt til å lese bøkene for dem... og herregud som jeg hater moderne barnebøker :s Jeg døde litt inni meg for hver side jeg leste i bukkene-bruse i badeland. Så jeg hadde håpet å komme unna med noen bøker jeg faktisk likte selv snart :P

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt som fyller 4 på nyåret, og han liker å lese den type bøker. Men, helst sammen med storebroren. Jeg merker han blir mye mer utålmodig når vi leser den type bøker bare vi to, mens han sitter og følger med som bare det når jeg leser for begge barna. Og veldig morsomt for meg å lese noe annet enn disse billedbøkene. Men akkurat "Heksene" tror jeg ville blitt for skummel for mine barn. De syns fort at ting blir skummelt, da, så jeg vil selv vente litt med å lese den type bøker.

Og så syns jeg det er utrolig koselig at barna liker å lese Inger Hagerups diktbøker for barn. I grunnen liker de godt sånne reglebøker, noe jeg hadde trodd var kjedelig for dem. Vi har også en annen av mine fra barndommen, som heter "Du og jeg og vi to" med mange ulike regler, den elsker de.

Skrevet

4åringen her liker å lese om det som han holder på med ellers: biler, tog, kjøretøy. Så Thomas Toget, bøker om hvordan maskiner og kjøretøy er og fungerer. Ellers går det i Karsten og Petra, Karius og baktus, Kardemommeby, hakkebakkeskogen, eventyr, engelsk-norsk billedbok, og nå har han nevnt at det er på tide å begynne å synge julesanger (men det utgår vel som julegave;))

Anonymkode: 04bc1...8bc

Skrevet

Alt av Jakob Martin Strid (f.eks. Den kjempestore pæra eller Da lille Larsens hus blåste bort), David Walliams (han har bøker både for eldre og yngre barn) og Roald Dahl.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Og så syns jeg det er utrolig koselig at barna liker å lese Inger Hagerups diktbøker for barn. I grunnen liker de godt sånne reglebøker, noe jeg hadde trodd var kjedelig for dem. Vi har også en annen av mine fra barndommen, som heter "Du og jeg og vi to" med mange ulike regler, den elsker de.

Så sant! Her finner guttungen fram»Så rart» titt og ofte 😊

Anonymkode: b9d74...ec2

Skrevet

Min 3,5-åring liker veldig godt Jakob og Neikob, Pulverheksa og Bukkene Bruse-bøkene. Han er også glad i eventyr.

6-åringen liker Astrid Lindgren-bøker, Vaffelhjarte (og oppfølgeren Keeperen og havet), Roald Dahl (f.eks. Charlie og sjokoladefabrikken), Ole Aleksander Filibombombom +++ Til henne er det så mye å ta av at det er vanskelig å velge :) 

Skrevet

Den kjempestore pæreboka. Og Mustafas kiosk.

• Liker 1
Skrevet

Rampete Robin. 

Anonymkode: abd46...28f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Georgs magiske medisin kan funke til fireåringen også, ellers er vel mange av Dahls bøker litt i lengste laget for fireåringen. Ja, og så den med den forferdelige  krokodillen. 

Anonymkode: abd46...28f

Skrevet

Til 6 åringen

Roald Dahl, den kjempestore krokodillen 

erlend loe: Kurt blir grusom, Fisken

Store vennlige kjempe

til 4åringen

jakop og neikop bøkene

rumpemelk fra afrika

emil i lønneberget

pippi

karlson på taket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...