Gå til innhold

Hvor mange forskjellige kontoer har dere i banken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører stadig at folk setter organiserer budsjettene deres på flere individuelle kontoer i banken.

Er jeg den eneste som bare har én enkel brukskonto som tar seg av (nesten) alt?

Jeg har brukskontoen min. Der kommer lønn inn, den handler jeg med og betaler regninger med, og er også bufferen min. Jeg kjøper det jeg trenger, betaler det jeg må, og kommer den under et nivå jeg er komfortabel med, så prøver jeg bare å bruke mindre til den bygger seg opp igjen til en komfortabel buffer

Utenom det så har jeg BSU som jeg fyller opp hvert år, (og ja, okei, så har jeg en sparekonto med fast overføring til også). Sparekontoen glemmes helt til jeg f.eks. skal investere noe litt dyrt eller det kommer en uforutsett utgift. Så er det alltid penger der som jeg har "glemt" og ikke tenker over som jeg kan bruke uten at det går utover balansen på brukskontoen. Så det blir en sekundær buffer.

Men jeg gidder ikke splitte opp i mange forskjellige kontoer etter budsjett hvor jeg f.eks. har en til mat, en til klær, en til sydentur, en til bil, en til boutgifter osv. Det må da bli komplisert å holde styr på så mange kontoer, og et så låst budsjett at man ender opp med å måtte sulte fordi man ikke har penger på "matkontoen", samtidig som sydenturskontoen flyter over?

Anonymkode: 1e292...aa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukskonto, bufferkonto, sparekonto ogbsu 

Anonymkode: 4c554...58f

Skrevet

Det er jo bare å overføre mellom kontoene. Prioriteringene er åpenbart ikke i orden om man velger å sulte samtidig som sydenturskontoen flyter over. 

Anonymkode: e7211...47e

• Liker 4
Skrevet

I den norske har jeg brukskonto, BSU, sparekonto og en ekstra konto hvor jeg har penger jeg kommer til å bruke i nærmeste framtid, men ikke vil ha på brukskontoen (har blitt skimmet og frastjålet 9000 fra brukskonto før, så har aldri mye penger der om gangen lenger). 
I den britiske kontoen har jeg brukskonto og sparekonto. 

Anonymkode: 9bc6d...ecb

• Liker 1
Skrevet

Har tre kontoer! Brukskonto, Sparekonto og BSU

Anonymkode: e4ccc...205

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fire, en lønns/brukskonto, en regningskonto og to sparekontoer. Det siste er unødvendig, men banken ville så absolutt at jeg skulle ha det en gang i tiden da rentesotuasjonen var litt annerledes. Den ene hadde da litt høyere rente, og jeg fikk bedre lånerente med den. Skal slette den ene når jeg bare gidder. 

Separat regningskonto og brukskonto er noe jeg nylig har begynt med. Det gikk ok uten, men dette systemet hjelper meg litt med disiplinen og oversikten. Skal fortsette med det. Hvis noe skjer er det jo ikke verre enn å overføre mellom kontoene, det tar jo bare noen sekunder på mobilen. 

Anonymkode: ef77f...e16

Skrevet

Har brukskonto med kort tilknyttet, lønn/regningskonto, sparekonto og BSU. I en annen bank har jeg brukskonto og felleskonto. I en tredje har jeg en sparekonto. 

Skrevet

Men separate kontoer for hver post på budsjettet orker jeg ikke. Sikkert lurt for noen, men altfor mye styr for meg. En venn av meg hadde en egen konto for alt. En for strøm, en for huslånet, en for billån, en for Internett, en for forsikring osv osv. Blir helt svimmel av å tenke på det. 

Anonymkode: ef77f...e16

Skrevet

Jeg har vanlig konto, sparekonto og en egen konto til foretaket mitt.

Anonymkode: 4a359...570

Gjest carmabell
Skrevet

En brukskonto, en regningskonto og en sparekonto her.

Skrevet

Brukskonto, oppussing, laseroperasjon, nyttårsferie, sommerferie, bsu, bsu 2, jul, regninger, tannlege/hund/bil og en sparekonto. Liker å være godt forberedt 😂

Anonymkode: 300aa...e6a

Skrevet

Her fordeles pengene på forbruk, regningskonto, bilkonto, feriekonto, sparekonto og ekstrakonto. I tillegg kommer andre ulike spare- og kapitalkontoer i andre banker enn dagligbanken.

Regninger for et år blir summert, og delt på 12 måneder. Så blir det satt opp trekk fra inntektskontoen til regningskontoen. På den måten slipper vi det tullet med at en stor regning en mnd. merkes bedre enn måneder uten store regninger. 

På bilkontoen går det og månedlig trekk til årsservice og årlig betaling av forsikringer, veiavgift m.m. 

Ferie sparer vi til litt hver mnd. 

I tillegg kommer en rekke kredittkort med ulike fordelsprogrammer. Disse har jo også sine egne kontoer. 

Er du veldig organisert, så kan du fint klare deg med en konto. Ulempen er dersom du mister kortet ditt eller andre uheldige hendelser som gjør at kontoen din blir sperret. Da er det temmelig dumt å bare ha en konto med alle pengene på. 

Anonymkode: b0634...f79

• Liker 1
Skrevet

Brukskonto, buffer og sparekonto.

Anonymkode: 0412d...0e5

Skrevet

En lønnings/Stipendkonto jeg betaler regninger og andre ting med som har kort, en konto til mat med kort tilknyttet og en sparekonto til reiser og som generell buffer om det skulle bli trangt en gang i blant.

Matkontoen er grei når man lever på stipend og vil ha oversikt. Legger over en fast sum og holder meg til den hver måned.

Anonymkode: 61848...bd0

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tre kontoer! Brukskonto, Sparekonto og BSU

Anonymkode: e4ccc...205

Samme her, setter over en andel fra brukskontorn til sparekonto når lønnen kommer og bruker resten til å handle og regninger. Setter over fra sparekontoen til bsu 1. Januar for max renteeffekt 😊

Anonymkode: bf9b2...93e

Skrevet

Vi har 8 kontoer.

En forbrukskonto hver, en regningskonto hver, en felles regningskonto, en sparekonto på meg, en felles sparekonto til uforutsette utgifter og en konto for sparing til bryllup. 

Skrevet
  • Har brukskonto i bank nummer 1. Den har jeg debitkort til. 
  • BSU i bank nummer to. Flytter den der hvor renten er best.
  • Sparekonto i bank nummer tre. Igjen - flytter den alltid dit jeg får den beste renten. 

Anonymkode: 7dc49...341

Skrevet

Sparekonto, regningskonto, brukskonto. En sparekonto til hver av ungene i mitt navn. En feriesparekonto. Og så har jeg noen kontoer jeg ikke bruker  

+ fondssparekontoer. 

Anonymkode: 6ded4...9dd

Gjest Uhumskheter
Skrevet
14 hours ago, carmabell said:

En brukskonto, en regningskonto og en sparekonto her.

Samme her. Har bare bankkort til Brukskontoen.

Skrevet

brukskonto, bsu og et ukjent antall sparekontoer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...