AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #1 Skrevet 15. november 2017 Jeg har hatt et turbulent forhold til min nærmeste leder over lang tid. Uten å gå i for mye detaljer så startet dette etter jeg skulle utføre et ganske stort prosjekt, hvor han hele tiden kjeftet og irettesatt meg, og var aldri konsekvent om noe. Det som var riktig i en situasjon var plutselig helt feil i neste osv. Det var ikke mulig å gjøre ting riktig uansett hvor rett man hadde tunga i munnen. Dette har satt sine spor i meg, og gjør at jeg stresser mye i hverdagen, er usikker på hvor jeg har ham, liker ikke å svare på telefon når han ringer osv. Samarbeidet og prestasjonen på jobb blir derfor deretter. Dette har ikke bare gjeldt meg, men også andre. Det er blitt klaget, og i ettertid har han da fått advarsler for fremgangsmåten sin. Han måtte endre lederstil til å være mindre kontrollerende, slippe folk mer fri, og slutte å snakke til folk på en herskende og dominerende måte. Det er blitt skværet opp med de involverte, men likevel føler jeg aldri at ting har reparert seg ordentlig mellom meg og ham. Han virker rett og slett litt ute etter meg for at jeg klaget. Det har ved flere anledninger vært nye gnisninger og tilbakefall. For ikke så lenge siden hadde vi en høylytt krangel der han bl.a. truet med å gi meg sparken, klaget på måten jeg jobbet på osv. Når jeg har forsøkt å ta opp spesifikke saker så besvarer han det ofte med å bli sint og truende. Tingene han tar opp, kan forsåvidt stemme til en viss grad, men jeg på min side føler at den bakenforliggende årsaken er måten han oppfører seg på fordi han gjør meg utrygg. Jeg vegrer seg for å kommunisere med ham, mister motivasjon, ønsker ikke å ta initiativ til noe. Men dette er ikke den jeg er. Før alle problemene oppsto og på min tidligere arbeidsplass var dette aldri noe problem. Jeg har alltid vært glad i å jobbe, alltid vært flink og løsningsorientert i faget osv. Men selve miljøet gjør at jeg ikke får utnyttet evnene mine. Jeg er alltid sliten og lei. Hittil har jeg forholdt meg til bedriftens HR-avdeling når det har vært noe, men jeg føler nå at jeg er veldig sliten av dette. Jeg vurderer å gå til legen og legge frem saken i håp om å bli sykemeldt en periode for å hente inn nye krefter. Men jeg er veldig usikker på om bedriften kan bruke denne i mot meg om de plutselig bestemmer seg for at de skal prøve å kvitte seg med meg. For selv om jeg føler at jeg er "offeret" i situasjonen, så kan jo bedriften for alt jeg vet bare konkludere med at det enkleste er å kvitte seg med meg. Når det kommer til rent juridiske ting, det å kunne dokumentere hendelser osv så har jeg lite å vise til, men mye kan nok sannsynliggjøres gjennom mail o.l. Jeg er medlem i el&it-forbundet og har vært det i flere år, men har aldri vært i kontakt med dem. I bedriften jeg jobber i har vi en "klubb", men jeg har ingen kontakt med noen av dem, da de holder til i en annen region enn der jeg jobber selv. Jeg føler at jeg trenger litt hjelp før jeg begir meg ut på å sykemelde meg. Er det leder av "klubben" som er rette å kontakte, eller har el&it mer sentrale rådgivere som kan kontaktes? Synes det er lite info om hvor jeg skal henvende meg på deres sider. Anonymkode: 7ce13...c10
stan Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 Ta kontakt med tillitsvalgte og sett vedkommende inn i situasjonen. Men det er ikke noe du må gjøre før du eventuelt tar kontakt med legen. Men det hjelper også for den tillitsvalgte å være informert og kjent med saken. Verneombud kan også være en å kontakte. Rollene er litt ulike, men samtidig overlappende. En annen side ved å informere er at det kan være andre i lignende situasjon, og at det tilsammen er nok "bevis". Det er ikke alt organisasjonen eller tillitsvalgte kan løse, men det hjelper å ikke være alene.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #3 Skrevet 16. november 2017 Om det er en lokalgruppe på jobben, er det rette å ta kontakt der først. Jeg har tatt kontakt med fagforeningen flere ganger, og i det firmaet hvor vi hadde en lokal avdeling i firmaet, var det da kontaktpersonen derfra man ble henvist til, ellers var det jo ingen andre å kontakte enn fagforeningen sentralt. Anonymkode: 1228b...b58
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 dårlige ledere finnes det dessverre flust av. Vi har også endel psykopater der ute med mangel på empati. Jeg synes synd for alle som møter slike monstre i arbeidslivet. Anonymkode: 9fbb0...1d8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt et turbulent forhold til min nærmeste leder over lang tid. Uten å gå i for mye detaljer så startet dette etter jeg skulle utføre et ganske stort prosjekt, hvor han hele tiden kjeftet og irettesatt meg, og var aldri konsekvent om noe. Det som var riktig i en situasjon var plutselig helt feil i neste osv. Det var ikke mulig å gjøre ting riktig uansett hvor rett man hadde tunga i munnen. Dette har satt sine spor i meg, og gjør at jeg stresser mye i hverdagen, er usikker på hvor jeg har ham, liker ikke å svare på telefon når han ringer osv. Samarbeidet og prestasjonen på jobb blir derfor deretter. Dette har ikke bare gjeldt meg, men også andre. Det er blitt klaget, og i ettertid har han da fått advarsler for fremgangsmåten sin. Han måtte endre lederstil til å være mindre kontrollerende, slippe folk mer fri, og slutte å snakke til folk på en herskende og dominerende måte. Det er blitt skværet opp med de involverte, men likevel føler jeg aldri at ting har reparert seg ordentlig mellom meg og ham. Han virker rett og slett litt ute etter meg for at jeg klaget. Det har ved flere anledninger vært nye gnisninger og tilbakefall. For ikke så lenge siden hadde vi en høylytt krangel der han bl.a. truet med å gi meg sparken, klaget på måten jeg jobbet på osv. Når jeg har forsøkt å ta opp spesifikke saker så besvarer han det ofte med å bli sint og truende. Tingene han tar opp, kan forsåvidt stemme til en viss grad, men jeg på min side føler at den bakenforliggende årsaken er måten han oppfører seg på fordi han gjør meg utrygg. Jeg vegrer seg for å kommunisere med ham, mister motivasjon, ønsker ikke å ta initiativ til noe. Men dette er ikke den jeg er. Før alle problemene oppsto og på min tidligere arbeidsplass var dette aldri noe problem. Jeg har alltid vært glad i å jobbe, alltid vært flink og løsningsorientert i faget osv. Men selve miljøet gjør at jeg ikke får utnyttet evnene mine. Jeg er alltid sliten og lei. Hittil har jeg forholdt meg til bedriftens HR-avdeling når det har vært noe, men jeg føler nå at jeg er veldig sliten av dette. Jeg vurderer å gå til legen og legge frem saken i håp om å bli sykemeldt en periode for å hente inn nye krefter. Men jeg er veldig usikker på om bedriften kan bruke denne i mot meg om de plutselig bestemmer seg for at de skal prøve å kvitte seg med meg. For selv om jeg føler at jeg er "offeret" i situasjonen, så kan jo bedriften for alt jeg vet bare konkludere med at det enkleste er å kvitte seg med meg. Når det kommer til rent juridiske ting, det å kunne dokumentere hendelser osv så har jeg lite å vise til, men mye kan nok sannsynliggjøres gjennom mail o.l. Jeg er medlem i el&it-forbundet og har vært det i flere år, men har aldri vært i kontakt med dem. I bedriften jeg jobber i har vi en "klubb", men jeg har ingen kontakt med noen av dem, da de holder til i en annen region enn der jeg jobber selv. Jeg føler at jeg trenger litt hjelp før jeg begir meg ut på å sykemelde meg. Er det leder av "klubben" som er rette å kontakte, eller har el&it mer sentrale rådgivere som kan kontaktes? Synes det er lite info om hvor jeg skal henvende meg på deres sider. Anonymkode: 7ce13...c10 Ja, har ringt Econa før, da en større bedrift skulle nedbekvinne. Fikk god rådgivning og de lyttet lenge og tålmodig. Anbefales! Anonymkode: 5bc43...2af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå