Gjest Lille Solstråle Skrevet 27. januar 2005 #1 Skrevet 27. januar 2005 Kort oppsummert: Jeg jobber i en privat familiebarnehage under et barnehagefirma. To assistenter. Svært lite areal, kun ett oppholdsrom, lite kjøkken, bad og ett soverom. Lite uteareal. Vi har seks barn som er født i 2003, og to barn som er født i 2002. Nå vil ledelsen putte inn ett barn til som er født i 2002, så det blir ni barn i barnehagen. Er det lovlig? Selv syns jeg det er hårreisende at to assistenter skal ta vare på ni barn hvorav tre ikke kan gå ennå, men noen gjør tydeligvis alt for å bedre økonomien. Finnes det noe lovverk mot dette, eller må vi la det skje?
lena24 Skrevet 27. januar 2005 #2 Skrevet 27. januar 2005 er det ikke noe med at 1 voksen 9 barn eller noe slikt. i barnehagen til mine unger kan de noen ganger være ute med 2 voksne og 17 barn. synest det er lite jeg.. de har også veldig lite areal.
Gjest gotthard Skrevet 27. januar 2005 #3 Skrevet 27. januar 2005 0-3 år heter det seg 3 barn pr voksen etter det jeg husker, 3-6 år er det en pedleder og 2 assistenter pr 18 barn. det er lover for kvadrat pr unge både ute og inne. trur det er 4 kvm inne og 16-20kvm ute pr unge,husker ikke helt og har ikke boka her akurat nå
Gjest Lille Solstråle Skrevet 27. januar 2005 #4 Skrevet 27. januar 2005 Dette gjelder altså familiebarnehager. Må legge til at ingen av barna som er født i 2002 fyller tre år før til høsten.
Vimsevips Skrevet 27. januar 2005 #5 Skrevet 27. januar 2005 Det beste stedet du kan henvende deg er til barnehageavdelinga i kommunen/bydelen din. De var alle de kommunale kravene, og kan dermed hjelpe deg med å finne ut hva max antall barn er i forhold til areal hos dere. De fleste kommuner har nemlig kommunale standarder, som er lik eller bedre de statlige. Når på året barnet er født har ikke alltid noe å si i forhold til arealkravet.. Om barna kan gå eller ikke har heller ingenting å si, for antall barn man kan ha. Slik jeg ser det har dere 14-16 barn fordelt på 2 personer :o (under 3år teller for 2). For meg høres det helt forferdelig ut. Jeg vil anbefale deg å snakke med kommunen, og meld deg inn i fagforeninga, om du ikke er medlem. De kan hjelpe dere om det skulle oppstå problemer med bla. arbeidsgiver. Vet mange assistenter er organisert i Fagforbundet.
Gjest Turi Skrevet 27. januar 2005 #6 Skrevet 27. januar 2005 Jeg er ikke sikker på om dette gjelder familiebarnehager, men i vanlige private barnehager er en 9barn/3voksne modell vanlig og tillatt. Hos oss kjører vi 14barn/4voksne. Da er to voksne førskolelærere. For 3-6 år kan man fint kjøre 3 voksne på 18 barn, altså 6 barn pr. voksen. Problemet er at 2002 barn kan regnes som 3-åringer fra 1.1.05 uavhengig av når de fyller 3. Derfor har dere egentlig en blandet avdeling. Siden dere har så mange småbarn, tror jeg allikevel det er over grensen med 2 ansatte på 15 "enheter", men dere har kanskje en daglig leder/ped.person ansatt også?
lena24 Skrevet 27. januar 2005 #7 Skrevet 27. januar 2005 i barnehagen til ungene er det gjærne 3 på jobb. en utdannet men når de er ute er det bare to ute med dem.tror 5 av de er født 02 og 03. og resten er 3 til6 år..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå