Gå til innhold

Noen som kan barnehageloven?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Kort oppsummert: Jeg jobber i en privat familiebarnehage under et barnehagefirma. To assistenter. Svært lite areal, kun ett oppholdsrom, lite kjøkken, bad og ett soverom. Lite uteareal. Vi har seks barn som er født i 2003, og to barn som er født i 2002. Nå vil ledelsen putte inn ett barn til som er født i 2002, så det blir ni barn i barnehagen. Er det lovlig?

Selv syns jeg det er hårreisende at to assistenter skal ta vare på ni barn hvorav tre ikke kan gå ennå, men noen gjør tydeligvis alt for å bedre økonomien. Finnes det noe lovverk mot dette, eller må vi la det skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ikke noe med at 1 voksen 9 barn eller noe slikt. i barnehagen til mine unger kan de noen ganger være ute med 2 voksne og 17 barn. synest det er lite jeg.. de har også veldig lite areal.

Gjest gotthard
Skrevet

0-3 år heter det seg 3 barn pr voksen etter det jeg husker,

3-6 år er det en pedleder og 2 assistenter pr 18 barn.

det er lover for kvadrat pr unge både ute og inne.

trur det er 4 kvm inne og 16-20kvm ute pr unge,husker ikke helt og har ikke boka her akurat nå

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Dette gjelder altså familiebarnehager. Må legge til at ingen av barna som er født i 2002 fyller tre år før til høsten.

Skrevet

Det beste stedet du kan henvende deg er til barnehageavdelinga i kommunen/bydelen din.

De var alle de kommunale kravene, og kan dermed hjelpe deg med å finne ut hva max antall barn er i forhold til areal hos dere. De fleste kommuner har nemlig kommunale standarder, som er lik eller bedre de statlige.

Når på året barnet er født har ikke alltid noe å si i forhold til arealkravet..

Om barna kan gå eller ikke har heller ingenting å si, for antall barn man kan ha.

Slik jeg ser det har dere 14-16 barn fordelt på 2 personer :o (under 3år teller for 2). For meg høres det helt forferdelig ut.

Jeg vil anbefale deg å snakke med kommunen, og meld deg inn i fagforeninga, om du ikke er medlem. De kan hjelpe dere om det skulle oppstå problemer med bla. arbeidsgiver. Vet mange assistenter er organisert i Fagforbundet.

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om dette gjelder familiebarnehager, men i vanlige private barnehager er en 9barn/3voksne modell vanlig og tillatt. Hos oss kjører vi 14barn/4voksne. Da er to voksne førskolelærere.

For 3-6 år kan man fint kjøre 3 voksne på 18 barn, altså 6 barn pr. voksen.

Problemet er at 2002 barn kan regnes som 3-åringer fra 1.1.05 uavhengig av når de fyller 3. Derfor har dere egentlig en blandet avdeling.

Siden dere har så mange småbarn, tror jeg allikevel det er over grensen med 2 ansatte på 15 "enheter", men dere har kanskje en daglig leder/ped.person ansatt også?

Skrevet

i barnehagen til ungene er det gjærne 3 på jobb. en utdannet men når de er ute er det bare to ute med dem.tror 5 av de er født 02 og 03. og resten er 3 til6 år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...