@riel Skrevet 27. januar 2005 #1 Skrevet 27. januar 2005 Hvilke regler er det for hva navn en kan kalle barna sine her til lands , og finnes det et slags register over "lovlige" navn på nettet?
Popcorn Skrevet 27. januar 2005 #2 Skrevet 27. januar 2005 http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html Du kan kalle barnet ditt omtrent hva som helst, bare det ikke gir vesentlige ulemper for barnet.
@riel Skrevet 27. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2005 OK. Da regner jeg med at det ikke blir noe problem Takk for svar!
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #4 Skrevet 28. januar 2005 Du kan ringe Folkeregisteret og sjekke med dem. Alternativt kan du gå på navnesøk på Statistisk sentralbyrå og sjekke om det er et navn som allerede er i bruk - i så fall bør det være ok.
Gjest Betty Boop Skrevet 28. januar 2005 #5 Skrevet 28. januar 2005 OK. Da regner jeg med at det ikke blir noe problem Nysgjerrig... hvilke navn tenker du på?
@riel Skrevet 28. januar 2005 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2005 Nysgjerrig... hvilke navn tenker du på? Ariel og Xander
Gjest Emera Skrevet 28. januar 2005 #8 Skrevet 28. januar 2005 Xander Hm, hvordan uttaler du dette navnet? Sander, rett og slett?
@riel Skrevet 28. januar 2005 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2005 Takker Betty Prøver å være litt mer kreativ, og navnet Ariel har jeg vært fast bestemt på siden jeg så Den lille havfruen :-) Syns det er kjempefint navn. Og Xander er litt tøft og anderledes. Var bare litt bekymra om det er lov å bruke de. kan ikke helt stole på Statistisk sentralbyrå heller, for navneinnehaverene kan være av utenlandsk opprinnelse som har flyttet hit og fått norsk statsborgerskap. Mitt navn ble faktisk endret. Jeg ble født i Spania, og moren min måtte skrive meg inn i passet, og da måtte det sendes til den norske ambassaden i Barcelona. Så da hun skulle opp å skrive søknaden var det en sånn fyr der som mente at navnet jeg skulle få måtte endres fordi det var bare en forkortelse av det fulle navnet. Mor mi hadde ikke tid til å krangle på det, for hun måtte jo få meg inn i passet før vi skulle hjem til Norge, så jeg fikk et litt annet navn ja
@riel Skrevet 28. januar 2005 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2005 Hm, hvordan uttaler du dette navnet? Sander, rett og slett? Forsåvidt med S ja, men litt tøffere og mer spesielt når det skrives med forbokstav x. Og på engelsk blir uttalen litt mer "tilspisset". Der kan en faktisk få litt x-lyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå