AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #1 Skrevet 15. november 2017 jeg er fulltidsstudent, og trenger bil annenhver helg, til jobb. Vil dette være svært ulønnsomt, siden det koster mye med bil og jeg bare trenger bilen 2 helger i mnd? Hvor mye koster det per år og ha en bil ca? Vil det heller lønne seg for meg å si opp den jobben (har 1 jobb til, hvor jeg ikke er avhengig av bil), tjener i snitt 10 000 på hver av jobbene i Mnd. noen inspill? Anonymkode: cac96...83e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #2 Skrevet 15. november 2017 Opplysningsrådet for veitrafikk har tilgjengelige beregninger på gjennomsnittlig kostnad på å eie bil. Alle kostnader er tatt med, rubbel og bit. Og det koster i snitt 100.000 i året å eie en bil. Altså i rene utgifter, penger du aldri får igjen. Anonymkode: 788b7...101
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #3 Skrevet 15. november 2017 Hva trenger du bilen til? Skal den brukes i jobbsammenheng, eller bare for å pendle til/fra? Hvis det er snakk om pendling og kollektiv ikke er aktuelt så vil det nok nesten være billigere med taxi, ironisk nok. Det er ingen tvil om at det å eie en bil koster mye når man tar høyde for verditap, lån, samt alt annet som service og reparasjon, forsikring, drivstoff, bompenger, parkering osv. Men 100.000kr i året må da være for en relativt ny bil? Klarer man seg med en gammel skranglekasse til under 20.000kr uten å ta opp lån og som er EU-godkjent en god stund så kommer man bedre fra det, selv om man risikerer at den stopper. Man kan da uansett ikke tape mer enn den totale verdien av bilen og de forskjellige utgiftene man har med den. Anonymkode: 60620...4df
Tvist Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 Om du får deg bil, bør du kjøre den oftere enn annenhver helg, i alle fall om vinteren, så ikke batteriet tømmes (da får du ikke start på den). Om du bor i en by ville jeg undersøkt bildeleringen. 1