AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #1 Skrevet 15. november 2017 jeg er fulltidsstudent, og trenger bil annenhver helg, til jobb. Vil dette være svært ulønnsomt, siden det koster mye med bil og jeg bare trenger bilen 2 helger i mnd? Hvor mye koster det per år og ha en bil ca? Vil det heller lønne seg for meg å si opp den jobben (har 1 jobb til, hvor jeg ikke er avhengig av bil), tjener i snitt 10 000 på hver av jobbene i Mnd. noen inspill? Anonymkode: cac96...83e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #2 Skrevet 15. november 2017 Opplysningsrådet for veitrafikk har tilgjengelige beregninger på gjennomsnittlig kostnad på å eie bil. Alle kostnader er tatt med, rubbel og bit. Og det koster i snitt 100.000 i året å eie en bil. Altså i rene utgifter, penger du aldri får igjen. Anonymkode: 788b7...101
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #3 Skrevet 15. november 2017 Hva trenger du bilen til? Skal den brukes i jobbsammenheng, eller bare for å pendle til/fra? Hvis det er snakk om pendling og kollektiv ikke er aktuelt så vil det nok nesten være billigere med taxi, ironisk nok. Det er ingen tvil om at det å eie en bil koster mye når man tar høyde for verditap, lån, samt alt annet som service og reparasjon, forsikring, drivstoff, bompenger, parkering osv. Men 100.000kr i året må da være for en relativt ny bil? Klarer man seg med en gammel skranglekasse til under 20.000kr uten å ta opp lån og som er EU-godkjent en god stund så kommer man bedre fra det, selv om man risikerer at den stopper. Man kan da uansett ikke tape mer enn den totale verdien av bilen og de forskjellige utgiftene man har med den. Anonymkode: 60620...4df
Tvist Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 Om du får deg bil, bør du kjøre den oftere enn annenhver helg, i alle fall om vinteren, så ikke batteriet tømmes (da får du ikke start på den). Om du bor i en by ville jeg undersøkt bildeleringen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva trenger du bilen til? Skal den brukes i jobbsammenheng, eller bare for å pendle til/fra? Hvis det er snakk om pendling og kollektiv ikke er aktuelt så vil det nok nesten være billigere med taxi, ironisk nok. Det er ingen tvil om at det å eie en bil koster mye når man tar høyde for verditap, lån, samt alt annet som service og reparasjon, forsikring, drivstoff, bompenger, parkering osv. Men 100.000kr i året må da være for en relativt ny bil? Klarer man seg med en gammel skranglekasse til under 20.000kr uten å ta opp lån og som er EU-godkjent en god stund så kommer man bedre fra det, selv om man risikerer at den stopper. Man kan da uansett ikke tape mer enn den totale verdien av bilen og de forskjellige utgiftene man har med den. Anonymkode: 60620...4df Den skal brukes i jobbsammenheng som pendling, på et sted der kollektiv transport ikke er mulig rett og slett.. på den andre jobben er kollektiv transport det soleklare alternativet, da det er i en by, så den er litt kinkig! Samtidig vil jeg ikke si opp den andre jobben min, siden det er der jeg har den beste og sikreste inntekten.. ts Anonymkode: cac96...83e
halvehimmelen Skrevet 16. november 2017 #6 Skrevet 16. november 2017 Kjøp deg en nylig EU-godkjent bil til 15-30 tusen, for eksempel en evighetsmaskin fra Toyota. Forsikring havner på noen hundrelapper i mnd, og nå som årsavgiften blir inkludert i forsikringa fra nyåret av, slipper du cashe ut 3600kr på våren. Min 06 golf koster meg 5800kr i året i forsikring og årsavgift, deretter kommer diesel og parkering i tillegg. Jeg er helt avhengig av bil, og ser på det som et absolutt must å ha. Dette kommer selvfølgelig an på hvor du bor, midt i Oslo er det vel ikke særlig mye hensikt i å ha bil som sjeldent brukes. En billigbil får man også lett pengene tilbake igjen for.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #7 Skrevet 16. november 2017 1 time siden, halvehimmelen skrev: Kjøp deg en nylig EU-godkjent bil til 15-30 tusen, for eksempel en evighetsmaskin fra Toyota. Forsikring havner på noen hundrelapper i mnd, og nå som årsavgiften blir inkludert i forsikringa fra nyåret av, slipper du cashe ut 3600kr på våren. Min 06 golf koster meg 5800kr i året i forsikring og årsavgift, deretter kommer diesel og parkering i tillegg. Jeg er helt avhengig av bil, og ser på det som et absolutt must å ha. Dette kommer selvfølgelig an på hvor du bor, midt i Oslo er det vel ikke særlig mye hensikt i å ha bil som sjeldent brukes. En billigbil får man også lett pengene tilbake igjen for. Så sykt at vil koster like mye som en husleie. Ser jo også mange "fattige" som har vil, får det ikke an å få det litt rimeligere? Anonymkode: 93516...e32
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så sykt at vil koster like mye som en husleie. Ser jo også mange "fattige" som har vil, får det ikke an å få det litt rimeligere? Anonymkode: 93516...e32 Nei... Du må ha forsikring, og du må betale veiavgift. Jo ferskere bileier du er, jo dyrere er som regel forsikringen. Du kommer ikke unna disse utgiftene. Du må også regne med verksted og service-regninger. Det kan også komme på mange tusenlapper i året. Og du må beregne at dekkene muligens må byttes ut, samt ta bompenger og drivstoff med i regnestykket. Men det du overhodet ikke kan komme unna, er forsikring og veiavgift. Du kan velge å ikke kjøre gjennom bomringen, og du kan kjøre mindre for å spare på drivstoffet, men disse utgiftene er noe du ikke kan gjøre en dritt med. Anonymkode: e713e...dac 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så sykt at vil koster like mye som en husleie. Ser jo også mange "fattige" som har vil, får det ikke an å få det litt rimeligere? Anonymkode: 93516...e32 Jo, hvis du har gratis parkering. Dersom du er over 26-27, har kjørt skadefritt i mange år og har garasje som kan låses, så blir gjerne forsikring rimeligere også. Det er nok mange som har dårlig inntekt som deler på bruken av en bil, og hvor bilen absorberer månedskort for kanskje to voksne og 1+ barn. Da lønner det seg med en rimelig bil. Anonymkode: 7b611...e0e
halvehimmelen Skrevet 16. november 2017 #10 Skrevet 16. november 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så sykt at vil koster like mye som en husleie. Ser jo også mange "fattige" som har vil, får det ikke an å få det litt rimeligere? Anonymkode: 93516...e32 480kr i mnd er ikke akkurat dyrt. Bare å droppe en tur på byen eller middag på restaurant, det. Når jeg var under 20 og bodde i Bergen, hadde billig billån og full kaskoforsikring (men under 20 og lite bonus), gikk det ca 5500kr i mnd. I tillegg kom nesten 2k i bompenger, og i alle fall det dobbelte i bensin. Måtte kjøre i jobben og fikk heldigvis egen billønn, men gikk ca 10 000kr i mnd til å eie og kjøre bil. Å kunne havne på under tusenlappen inkl bensin er veldig rimelig. 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei... Du må ha forsikring, og du må betale veiavgift. Jo ferskere bileier du er, jo dyrere er som regel forsikringen. Du kommer ikke unna disse utgiftene. Du må også regne med verksted og service-regninger. Det kan også komme på mange tusenlapper i året. Og du må beregne at dekkene muligens må byttes ut, samt ta bompenger og drivstoff med i regnestykket. Men det du overhodet ikke kan komme unna, er forsikring og veiavgift. Du kan velge å ikke kjøre gjennom bomringen, og du kan kjøre mindre for å spare på drivstoffet, men disse utgiftene er noe du ikke kan gjøre en dritt med. Anonymkode: e713e...dac Verken service eller reperasjoner må gjøres hvert år. For en som kjører lite rekker hun nok tidsintervallene på service før hun når km. Da er det vel 5 år som er vanlig. Ofte på eldre, rimelige biler er det heller ikke så vanlig med service. Da er man som regel bare obs på å peile olje og bytte den dersom den ser dårlig ut eller det kommer tikkelyd fra ventilløfterne. Om det er en god ide... vel, sikkert ikke, men det er helt vanlig å la være å sende på service etter å ha rundet 200 000km. Reparasjoner er nødvendigvis heller ikke årlige kostnader, jeg ville belagt meg på å måtte bruke et par tusen i forbindelse med å få bytter slitedeler til EU-godkjenning. Dekk holder fint mange sesonger før de trengs å byttes, og man finner fort mange rimelige dekk som bare er brukt en sesong eller mindre. Da kan man fort få fire dekk for under tusenlappen, gjerne klar på felg. Men klart, kostnader er det. Men ikke nok kostnader til å si opp den ene jobben og gå glipp av 10 000 i mnd 🙄
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #11 Skrevet 16. november 2017 6 minutter siden, halvehimmelen skrev: 480kr i mnd er ikke akkurat dyrt. Bare å droppe en tur på byen eller middag på restaurant, det. Når jeg var under 20 og bodde i Bergen, hadde billig billån og full kaskoforsikring (men under 20 og lite bonus), gikk det ca 5500kr i mnd. I tillegg kom nesten 2k i bompenger, og i alle fall det dobbelte i bensin. Måtte kjøre i jobben og fikk heldigvis egen billønn, men gikk ca 10 000kr i mnd til å eie og kjøre bil. Å kunne havne på under tusenlappen inkl bensin er veldig rimelig. Verken service eller reperasjoner må gjøres hvert år. For en som kjører lite rekker hun nok tidsintervallene på service før hun når km. Da er det vel 5 år som er vanlig. Ofte på eldre, rimelige biler er det heller ikke så vanlig med service. Da er man som regel bare obs på å peile olje og bytte den dersom den ser dårlig ut eller det kommer tikkelyd fra ventilløfterne. Om det er en god ide... vel, sikkert ikke, men det er helt vanlig å la være å sende på service etter å ha rundet 200 000km. Reparasjoner er nødvendigvis heller ikke årlige kostnader, jeg ville belagt meg på å måtte bruke et par tusen i forbindelse med å få bytter slitedeler til EU-godkjenning. Dekk holder fint mange sesonger før de trengs å byttes, og man finner fort mange rimelige dekk som bare er brukt en sesong eller mindre. Da kan man fort få fire dekk for under tusenlappen, gjerne klar på felg. Men klart, kostnader er det. Men ikke nok kostnader til å si opp den ene jobben og gå glipp av 10 000 i mnd 🙄 Leste feil, leste 5760 i måneden😂 Har ikke bil som dere skjønner😅 Anonymkode: 93516...e32
halvehimmelen Skrevet 16. november 2017 #12 Skrevet 16. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste feil, leste 5760 i måneden😂 Har ikke bil som dere skjønner😅 Anonymkode: 93516...e32 Fort gjort ☺️
penny_ Skrevet 16. november 2017 #13 Skrevet 16. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Den skal brukes i jobbsammenheng som pendling, på et sted der kollektiv transport ikke er mulig rett og slett.. på den andre jobben er kollektiv transport det soleklare alternativet, da det er i en by, så den er litt kinkig! Samtidig vil jeg ikke si opp den andre jobben min, siden det er der jeg har den beste og sikreste inntekten.. ts Anonymkode: cac96...83e Hvor langt er det da? Hva koster det å ta taxi?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #14 Skrevet 16. november 2017 4 timer siden, penny_ skrev: Hvor langt er det da? Hva koster det å ta taxi? Er en halvtime hver vei, så taxi 1 time 5-6 ganger i mnden da. Vet ikke hvor mye det blir kostende jeg? ts Anonymkode: cac96...83e
penny_ Skrevet 16. november 2017 #15 Skrevet 16. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er en halvtime hver vei, så taxi 1 time 5-6 ganger i mnden da. Vet ikke hvor mye det blir kostende jeg? ts Anonymkode: cac96...83e Da kan det nok bli litt i meste laget, men du kan sjekke takstene der du bor. Taxiselskapet har kanskje en nettside med litt informasjon.
Charlene87 Skrevet 16. november 2017 #16 Skrevet 16. november 2017 http://www.tv2.no/a/8350062/ Så mye koster bilen deg
Dodge Skrevet 16. november 2017 #17 Skrevet 16. november 2017 Kan ein Atv moped, Utv, Atv, scooter, moped, trehjuls motorsykkel eller firehjuls motorsykkel være noko? Firehjuls motorsykkel: Renault Twizy. Atv og Utv som er registrert som motorsykkel. Polaris Ranger. Rzr. Can-Am Maverick, Defender. Arctic Cat Prowler, Wildcat. Trehjuls motorsykkel: Can-Am Spyder. Piaggio Mp3. Polaris Slingshot. (svindyr). Trike, eit framhjul, to bakhjul.
T-Rex Skrevet 16. november 2017 #18 Skrevet 16. november 2017 Min bil, gammel, men i god stand, koster meg ca 10.000 i året utenom drivstoff. Den er vel verdt rundt 20.000, så jeg trenger ikke kasko (forøvrig fin måte å spare opp bonus på). Finner du noe sånt, lønner det seg jo raskt, om du tjener 10.000 i måneden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå