Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

God dag folkens.

Jeg har nettopp kommet tilbake til Norge etter et 10 års opphold i Tyskland og hadde tenkt å jobbe som freelance lærer i tysk.

Har noen av dere peiling på hva regelverket er rundt det å være freelance lærer i Norge? Hvordan betaler man skatt osv? Skal man registrere seg som "enkeltpersonforetak"?

Tipps?

Danke schön!

Hilde

Endret av Hilde Denstore
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo kontakte skoler og be om å stå på vikarlister. Eller søke på utlyste stillinger.

Hvis du ikke har pedagogikk vil du komme i andre rekke, men om skolen ikke får tak i lærer med ped så er det fullstendig lovlig å hyre inn folk uten.Hvis du har noen undervisningserfaring hjelper det mye. Det er forskjell på å kunne en ting, noe annet er å vite hvordan undervise det.

Du leverer inn skattekort, eller tillater skolen å hente det selv fra skatteetaten. Det er ikke nødvendig å registrere seg som et foretak. (Om det kan lønne seg likevel kan nok diskuteres.)

Lykke til.

Skrevet

Hei!

Takk for svaret.

Jeg hadde ikke tenkt å jobbe som lærer på en skole men hellers som privatlærer ved siden av min hovedjobb som språklektor. Siden jeg ikke ønsker å jobbe svart, lurte jeg på hvordan jeg kan ordne dette. Har spurt noen kolleger på den høgskolen hvor jeg jobber men det ser ut som om ingen vet...

Takk for hjelpen,

Hilde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...