AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #1 Skrevet 15. november 2017 Dette gjelder ei lita jente på et år, der barnevernet har vært i bildet hele veien. Flere timers tilsyn i hjemmet. Har ikke hørt om slike tiltak før, er det tilsyn, veiledning e.l.? Anonymkode: 1b007...19b
Minlillesky Skrevet 15. november 2017 #2 Skrevet 15. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder ei lita jente på et år, der barnevernet har vært i bildet hele veien. Flere timers tilsyn i hjemmet. Har ikke hørt om slike tiltak før, er det tilsyn, veiledning e.l.? Anonymkode: 1b007...19b Det har ikke du noe med egentlig. Det kan være ulike årsaker til tilsyn i hjemmet over tid 14
Snegl Skrevet 15. november 2017 #3 Skrevet 15. november 2017 11 minutes ago, AnonymBruker said: Dette gjelder ei lita jente på et år, der barnevernet har vært i bildet hele veien. Flere timers tilsyn i hjemmet. Har ikke hørt om slike tiltak før, er det tilsyn, veiledning e.l.? Anonymkode: 1b007...19b Hvorfor spør du?
ForestRun Skrevet 15. november 2017 #4 Skrevet 15. november 2017 (endret) Det er jo bra at familien får hjelp. Det er nok både tilsyn og veiledning. Mange foreldre som trenger mye veiledning Endret 15. november 2017 av ForestRun 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #5 Skrevet 15. november 2017 28 minutter siden, Minlillesky skrev: Det har ikke du noe med egentlig. Det kan være ulike årsaker til tilsyn i hjemmet over tid 24 minutter siden, Snegl skrev: Hvorfor spør du? 18 minutter siden, ForestRun skrev: Det er jo bra at familien får hjelp. Det er nok både tilsyn og veiledning. Mange foreldre som trenger mye veiledning Jeg er far til barnet og har kun fått vite dette av mor. Har møte med barnevernet om tre uker, men det blir tre lange uker uten å ha informasjon. Jeg har ikke fått brev om at det er opprettet undersøkelsessak, trolig en feil av barnevernet. Derfor har jeg ikke kunne bedt om det tidligere. Ønsker bare å forberede meg på hvor ille dette er. Anonymkode: 1b007...19b 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #6 Skrevet 15. november 2017 Ring demog spør. Dersom du deler omsorg med mor har du rett på å vite. Anonymkode: 2bf46...fb8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #7 Skrevet 15. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring demog spør. Dersom du deler omsorg med mor har du rett på å vite. Anonymkode: 2bf46...fb8 Deler ikke omsorg og har ikke foreldreansvar. Men jeg har lest at jeg likevel har rett til å vite, og derfor skulle jeg få møte med dem. Synes bare det er lenge å vente, og eneste jeg vet hittil er at mor har besøk flere timer i uken. Er bekymret og litt sjokkert siden jeg ikke visste noe om dette. Anonymkode: 1b007...19b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Deler ikke omsorg og har ikke foreldreansvar. Men jeg har lest at jeg likevel har rett til å vite, og derfor skulle jeg få møte med dem. Synes bare det er lenge å vente, og eneste jeg vet hittil er at mor har besøk flere timer i uken. Er bekymret og litt sjokkert siden jeg ikke visste noe om dette. Anonymkode: 1b007...19b Du kan søke/kreve foreldreansvar på Nav for eksempel. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Farskap-og-foreldreansvar-nar-foreldre-ikke-er-gift/ Anonymkode: 20e8a...6c5 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er far til barnet og har kun fått vite dette av mor. Har møte med barnevernet om tre uker, men det blir tre lange uker uten å ha informasjon. Jeg har ikke fått brev om at det er opprettet undersøkelsessak, trolig en feil av barnevernet. Derfor har jeg ikke kunne bedt om det tidligere. Ønsker bare å forberede meg på hvor ille dette er. Anonymkode: 1b007...19b Det kan være hva som helst, alt fra situasjon med barnet selv - samspillet mellom barn og forelder, eller noe med forelderen som gir utslag hos barn. Anonymkode: 9ac60...23f
Minlillesky Skrevet 16. november 2017 #10 Skrevet 16. november 2017 Har du kontakt med barnet ditt? Altså, har du samvær? I såfall burde du som pappa stille opp for barnet ditt. Få deg felles foreldreansvar! 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #11 Skrevet 16. november 2017 1 time siden, Minlillesky skrev: Har du kontakt med barnet ditt? Altså, har du samvær? I såfall burde du som pappa stille opp for barnet ditt. Få deg felles foreldreansvar! Det er det jeg vil, jeg trodde barnet hadde det bra. Bor på andre siden av landet. Skal i møte, og så vurdere hva jeg gjør. Men ville bare skjønne litt av alvorligheten først, siden alt er så usikkert. Har aldri vært borti noe av dette før. Anonymkode: 1b007...19b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #12 Skrevet 16. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ring demog spør. Dersom du deler omsorg med mor har du rett på å vite. Anonymkode: 2bf46...fb8 Mulig det har kommet nye regler nå, men for bare noen år siden var det ikke lov å gi informasjon om annet enn det som angår barnet, så hvis det er mor som trenger veiledning er det ikke sikkert far får vite hvorfor. Hadde en lignende sak i familien, der barnevernet var hos både mor og far med veiledning, men ingen av dem fikk vite/hadde rett på å få informasjon om den andre. Anonymkode: 3118f...3eb
Belima Skrevet 16. november 2017 #13 Skrevet 16. november 2017 Noen kommuner har penger nok til å sette inn dyre tiltak i hjemmet via BV. Oftest dreier det seg om at den som bor sammen med barnet ikke klarer jobben som foreldre. Minner litt om husmorvikarer som eksisterte i "gamle dager". Da får mor hjelp til alt fra husstell, matlaging og hvordan ta vare på barnet sitt. Siden det er mange timer i uka, så kan det virke som om det er et slikt tiltak som er satt inn. BV gjør alt de kan for å hjelpe barna så de kan bo hjemme.
Minlillesky Skrevet 16. november 2017 #14 Skrevet 16. november 2017 Kan være barnevernet ønsker å prate om muligheten for at barnet kan være mer hos deg, og at mamma har barnet litt nå og da. For barnets skyld. Jeg vet ikke altså, men om mor trenger tiltak flere timer i uka, så er det kanskje en sånn tanke bv har i bakhodet. For barnets beste. Ring bv og spør om hva møtet skal handle om i korte trekk, så du kan bli litt mer forberedt Det kan de vel svare på
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #15 Skrevet 16. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Deler ikke omsorg og har ikke foreldreansvar. Men jeg har lest at jeg likevel har rett til å vite, og derfor skulle jeg få møte med dem. Synes bare det er lenge å vente, og eneste jeg vet hittil er at mor har besøk flere timer i uken. Er bekymret og litt sjokkert siden jeg ikke visste noe om dette. Anonymkode: 1b007...19b Det jeg har hørt om dette er at om du ikke har foreldreansvar så har du rett på meget begrenset mengde informasjon enn hva du ville hatt med foreldreansvar. Du blir ikke regnet som part i saken (du har ikke rett til å bli informert at det blir opprettet sak) og om det skulle vise seg å være noe galt med morens omsorgsevne så kan de omplassere barnet uten å vurdere deg. Alt dette fordi at du ikke har foreldreansvar. Anonymkode: 4bf7f...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #16 Skrevet 16. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er far til barnet og har kun fått vite dette av mor. Har møte med barnevernet om tre uker, men det blir tre lange uker uten å ha informasjon. Jeg har ikke fått brev om at det er opprettet undersøkelsessak, trolig en feil av barnevernet. Derfor har jeg ikke kunne bedt om det tidligere. Ønsker bare å forberede meg på hvor ille dette er. Anonymkode: 1b007...19b Det er ikke sikkert det er opprettet noen undersøkelsessak. Det er ikke sikkert barnevernet er bekymret i det hele tatt. Det kan godt være mor som selv har bedt om veiledning og hjelp i forhold til en spesifikk situasjon/et spesifikt problem og fått det innvilget. Det kan være i forhold til ting som at barnet ikke vil sove, nekter å spise eller kle på seg eller er redd for noe spesielt, som for eksempel vann eller sko. Jeg vet om en familie hvor barnevernet var inne med hjelp og veiledning daglig i over tre år fordi sønnen i huset nektet å gå på skolen fordi han var blitt grovt mobbet på den forrige skolen. Foreldrene hadde ikke gjort noe galt og barnevernet var aldri bekymret for familiesituasjonen generelt, men barnet hadde det veldig vanskelig og denne evige kampen hver eneste morgen slet også på familien som helhet. Derav hjelp og veiledning fra blant annet barnevernet. Anonymkode: 012b0...44a 1
Gjest NotNaomi Skrevet 16. november 2017 #17 Skrevet 16. november 2017 Du har ikke samvær og foreldreansvar,og du bor på andre siden av landet. Da er det som om du ikke er i bildet,og tror neppe du får noen opplysninger fra Barnevernet. Du har ikke sett barnet på lenge antar jeg,så da klarer du vel å vente i tre uker på hva som foregår. Fedre bør helst være interessert i barna før noe slikt som dette skjer. Mest sannsynlig får moren tett oppfølging,men hvorfor vet jo ingen her. Godt at bv hjelper!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #18 Skrevet 16. november 2017 38 minutter siden, NotNaomi skrev: Du har ikke samvær og foreldreansvar,og du bor på andre siden av landet. Da er det som om du ikke er i bildet,og tror neppe du får noen opplysninger fra Barnevernet. Du har ikke sett barnet på lenge antar jeg,så da klarer du vel å vente i tre uker på hva som foregår. Fedre bør helst være interessert i barna før noe slikt som dette skjer. Mest sannsynlig får moren tett oppfølging,men hvorfor vet jo ingen her. Godt at bv hjelper! Jeg fikk ikke vite at barnet eksisterte før i vår. Så ble det farskapssak, som ble avgjort for en stund siden. Hadde derfor privat avtale med mor om å starte samvær for å bli kjent med barnet og på sikt få til mer samvær når barnet ble stort nok, og da fikk jeg beskjed fra mor at barnevernet var inne i bildet og at de ville ta kontakt med meg. De sa de har vært i bildet hele veien, og at de måtte ha møte med meg angående tiltak etc. Det er litt vondt å bli dømt av dere her inne for dette, jeg ønsket ikke å gi så mye opplysninger, kun svar på hva slags tiltak besøk i hjemmet er. Slik at jeg kan vite hvor alvorlig situasjonen er og om jeg bør forberede meg på at barnet kan ende hos meg. Informasjonen jeg gir her er jo irrelevant til spørsmålet om hva slags tiltak besøk flere timer i uken er, men få har klart å svare på det jeg spurte om. Anonymkode: 1b007...19b 6
Gjest NotNaomi Skrevet 16. november 2017 #19 Skrevet 16. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ikke vite at barnet eksisterte før i vår. Så ble det farskapssak, som ble avgjort for en stund siden. Hadde derfor privat avtale med mor om å starte samvær for å bli kjent med barnet og på sikt få til mer samvær når barnet ble stort nok, og da fikk jeg beskjed fra mor at barnevernet var inne i bildet og at de ville ta kontakt med meg. De sa de har vært i bildet hele veien, og at de måtte ha møte med meg angående tiltak etc. Det er litt vondt å bli dømt av dere her inne for dette, jeg ønsket ikke å gi så mye opplysninger, kun svar på hva slags tiltak besøk i hjemmet er. Slik at jeg kan vite hvor alvorlig situasjonen er og om jeg bør forberede meg på at barnet kan ende hos meg. Informasjonen jeg gir her er jo irrelevant til spørsmålet om hva slags tiltak besøk flere timer i uken er, men få har klart å svare på det jeg spurte om. Anonymkode: 1b007...19b Legger meg flat. Unnskyld. Det var så lite opplysninger , og da tilstår jeg at jeg bare antok. Dessverre er det vanskelig å vite hva det dreier seg om , men en alvorlig situasjon er det jo. Kan du ikke ringe Bv ?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #20 Skrevet 16. november 2017 1 time siden, NotNaomi skrev: Legger meg flat. Unnskyld. Det var så lite opplysninger , og da tilstår jeg at jeg bare antok. Dessverre er det vanskelig å vite hva det dreier seg om , men en alvorlig situasjon er det jo. Kan du ikke ringe Bv ? Setter pris på at du sier unnskyld, det er helt i orden. :-) BV ville ikke si særlig mer før møtet, så jeg vet kun det de sa om at de hadde vært i bildet hele veien og ville snakke med meg. Anonymkode: 1b007...19b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå