Gå til innhold

Er ikke dette grov omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang, og da mener jeg HVER gang barna kommer hjem fra samvær hos far er de skitne, slitne og skrubbsultne. Han tar seg ikke av dem og de kommer hjem i de samme klærne de dro i. De rene i bagen ligger urørt. De sover uten sengetøy på sengene. Rommene e iskalde. 

Vi har vært på FVK seks ganger nå, far lover forbedringer med følger aldri opp. det er for dyrt og lage middag, for mye stress og skifte klær, koster for mye og kjøre vaskemaskinen, sengetøy "har han ikke". Maten er kun brødskive og innimellom knekkebrød. Aldri noe varmt, ikke engang grøt. 

Jeg er redd jeg ikke kan sende våre to barn dit mer. de er 5 og 8 år. 

Anonymkode: 7f9a1...544

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er omsorgssvikt og du medskyldig da du vel vitende sender de dit.

• Liker 39
Skrevet

Nei, du skal ikke sende barna dine til sånne forhold med viten og vilje. Hold dem hjemme. 

• Liker 25
Skrevet

Hva sier de på fvk da? Hadde ikke sendt de dit om det er så ille du beskriver. Rart ikke fvk har tatt det videre.

Anonymkode: 3f87f...c86

• Liker 15
Skrevet

Hvis ikke fvk klarer å få ting til å skje så ville jeg ha ringt barnevernet og hørt med dem. For dette er virkelig omsorgssvikt. 

Anonymkode: 365cd...4ae

• Liker 27
Skrevet

Hvordan er økonomien hans da? betaler han bidrag over evne? er syk? inntekt?

Anonymkode: 1eab2...681

Skrevet

Selvsagt er det omsorgssvikt. Meld til barnevernet!

Anonymkode: 42053...d91

• Liker 15
Skrevet

Ikke send barna dit uten at de har tilsyn med fagskyndIg. Ring barnevernet og hør hva du skal gjøre 

hvor lenge er de der av gangen? 

• Liker 12
Skrevet

Altså, er denne mannen evneveik? Har han noen gang tatt en iq-test? Dette går jo faktisk ikke an. 

Du kan ikke sende barna dine dit! NEKT! Og ring barnevernet for å spørre om råd. 

Stakkars barn..

Anonymkode: 2e2a5...888

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker at du burde dokumentere alt som kan dokumenteres. Film gjerne barna når de drar og når de kommer hjem, man trenger ikke stikke kamera oppi nesa på dem, men litt sånn «under the radar» så man ser påkledningen osv. Ha gjerne kamera på og spør barna når de kommer hjem om de har skiftet klær i helgen og når de spiste sist. 

Anonymkode: d08c8...c31

• Liker 9
Skrevet

Jeg vokste opp under lignende forhold. Moren min kjøpte sovepose og en lakenpose til meg, som jeg brukte henholdsvis om vinteren og sommeren. Mamma lærte meg å vaske meg selv, og skifte tøy selv, og vi trente mye på det når jeg var hjemme, slik at det gikk lett for meg når jeg var hos far. Hun sendte også med meg matpakke, kyllingsalat o.l. som jeg spiste når far ikke hadde noe mat i huset. 

Anonymkode: c4e5f...06c

• Liker 11
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ja, det er omsorgsvikt, gjør noe, barna dine lider.

Skrevet

Kjenner en mann. Han flyttet. Pga bidrag..måtte han leie en ræva leilighet. Max han hadde råd til var 7000. Det han klarte å finne var til 8500. Hans mor vasker hans klær. Han har ikke vaskemaskin, og ikke mulig å få inn der. Han kan spise på jobben,  ellers har han ikke klart seg. Prøver å bidra ned ungene. En sak har to sider

Anonymkode: 57719...0c5

• Liker 1
Skrevet

Dersom du mistenker at han er fattig. Senk bidraget

Dersom du mistenker at han er syk, kontakt hans bestevenn/mor/lege.

Bry deg!

Anonymkode: 1eab2...681

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en mann. Han flyttet. Pga bidrag..måtte han leie en ræva leilighet. Max han hadde råd til var 7000. Det han klarte å finne var til 8500. Hans mor vasker hans klær. Han har ikke vaskemaskin, og ikke mulig å få inn der. Han kan spise på jobben,  ellers har han ikke klart seg. Prøver å bidra ned ungene. En sak har to sider

Anonymkode: 57719...0c5

Det er fortsatt ingen formidlene omstendighet for ikke å skifte klær på ungene, bade de og ha på sengetøy. Barn spiser ikke mye, kneipbrød og leverpostei, grøt, pølser og spagetti. 

Dette går på vilje. Om han ikke klarer å sørge for ungene kan han ikke ha samvær og mor skal heller ikke sende de dit. Ingen voksen ville godtatt å tilbragt helgen sin møkkete, sulten på bar madrass og iskaldt rom. Det er svik å sende de dit, og det kommer en dag hvor mor kommer å bli konfrontert om hvordan hun kunne. 

• Liker 19
Skrevet

Ja - det er omsorgssvikt. Nei - du skal IKKE fortsette å sende ungene dit. Det er nemlig ditt ansvar at barna har det bra, også når de er hos samvärsforelder

Hva sier FVK? 

De kan selvsagt si en masse til far (men det gjör de neppe, de skal jo väre nöytralte...) men uansett hva de sier - de har INGEN makt. De har ingen maktmidler til å få far til å endre adferd, eller til å «skjönner» at han må gjöre sånn og ikke sånn. Så det har ingen hensikt å fortsette. 

Du kan kontakte barnevernet, for å få deres stötte i at du stopper samvär, nettopp fordi far driver omsorgssvikt. Men du må väre klar over at barnevernet ikke heller kan gjöre noe direkte mot far, men de kan faktisk ta deg for at du tillater samvär og dermed også tillater omsorgssvikt. 

Til slutt: dokumenter, dokumenter, dokumenter. Ta bilder av ungene når de drar og når de kommer tilbake, samme med bäg med klär etc, og skriv ned. dato kl etc. Og hva barna selv sier og forteller. 

Gjör noe NÅ - ikke tro at noen andre hjelper. Det er dine barn og ditt ansva og de må du kjempe for. 

• Liker 12
Skrevet

Er ikke bare fars iq som burde settes spørsmålstegn med her - også mor som sender barne dit - vel viten om hvordan ting er.

Anonymkode: a14f0...186

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang, og da mener jeg HVER gang barna kommer hjem fra samvær hos far er de skitne, slitne og skrubbsultne. Han tar seg ikke av dem og de kommer hjem i de samme klærne de dro i. De rene i bagen ligger urørt. De sover uten sengetøy på sengene. Rommene e iskalde. 

Vi har vært på FVK seks ganger nå, far lover forbedringer med følger aldri opp. det er for dyrt og lage middag, for mye stress og skifte klær, koster for mye og kjøre vaskemaskinen, sengetøy "har han ikke". Maten er kun brødskive og innimellom knekkebrød. Aldri noe varmt, ikke engang grøt. 

Jeg er redd jeg ikke kan sende våre to barn dit mer. de er 5 og 8 år. 

Anonymkode: 7f9a1...544

Går ikke. Han kan ikke ha ungene når det er slik

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting i "historien" min sier noe om opphold i barnehagen i helgen. 

Menner du at noe av dette er uakseptabelt i helgen men kan tillates andre dager?

Anonymkode: bc5a6...b0e

De er der jo heele helgen og sover der. Ganske ille at de ikke får skikkelig middag og ikke får skifta klær heele helgen. I barnehagen er man kun noen timer på dagtid

• Liker 4
Skrevet

Ring BV i morgen og avtal møte, meld inn en bekymringsmelding. I løpet av en uke må de bestemme om de oppretter undersøkelsessak. Hvis de oppretter undersøkelsessak har de 3 mnd på å fullføre den. BV kan pålegge far å utbedre disse tingene for fortsatt å ha samvær. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...