H80 Skrevet 15. november 2017 #1 Skrevet 15. november 2017 Kan man lage bacon av hest og storf, eller er kjøttet for magert? Man lager jo for eksempel kalkunbacon. 1
Leo Skrevet 15. november 2017 #2 Skrevet 15. november 2017 Man kan helt sikkert for man lager jo bacon av for eksempel svinefilet også, men jeg antar at i hvert fall hestebacon kan få en ganske spesiell smak når man steker det. Men det er jo ikke verre en å gå til anskaffelse av et stykke hestekjøtt og prøve! (Eller spørre på facebookgruppa "Matgeeks". Jeg ser ikke bort fra at noen der inne kan ha prøvd allerede... ) 1
Jerry Lee Skrevet 15. november 2017 #3 Skrevet 15. november 2017 Gjentar megsjøl...men marinert hestekjøtt på grill er fantastisk! 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 17 timer siden, Jerry Lee skrev: Gjentar megsjøl...men marinert hestekjøtt på grill er fantastisk! Hvor får man tak i hestekjøtt? Det selges jo ikke i butikken...
Jerry Lee Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 53 minutter siden, Calandria skrev: Hvor får man tak i hestekjøtt? Det selges jo ikke i butikken... Kan bestilles via butikk. Meny f.eks. Eller fra slakteri. 1
H80 Skrevet 17. november 2017 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2017 On 11/15/2017 at 7:33 PM, Leo said: jeg antar at i hvert fall hestebacon kan få en ganske spesiell smak når man steker det. Er dette bare en vill ubegrunnet spekulasjon fra din side eller har du grunner til å tro at hestebacon vil få en "ganske spesiell smak"? Hestekjøtt har jo ellers en helt nøytral smak og en fin struktur, og det er ikke noen usmak i hestebiff eller hestekjøttdeig. (eller hestelasagne...)
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #7 Skrevet 17. november 2017 Jeg ville tenkt at rødt kjøtt ikke egner seg til bacon, og at det ikke får den litt møre og sprø konsistensen som vanlig bacon av svin har. Ville tenkt at det ble seigt. Men jeg har aldri prøvd så skal ikke påstå noe. Hadde vært spennende å prøve. Anonymkode: 66237...f87
Leo Skrevet 17. november 2017 #8 Skrevet 17. november 2017 1 time siden, H80 skrev: Er dette bare en vill ubegrunnet spekulasjon fra din side eller har du grunner til å tro at hestebacon vil få en "ganske spesiell smak"? Hestekjøtt har jo ellers en helt nøytral smak og en fin struktur, og det er ikke noen usmak i hestebiff eller hestekjøttdeig. (eller hestelasagne...) Det er en spekulasjon for jeg har aldri prøvd å steke hestebacon, men jeg har prøvd å steke fenalår og når væsken i kjøttet fordamper blir egensmaken, naturlig nok, mer fremtredende. Jeg er også veldig glad i hestekjøtt, men i forhold til for eksempel gris så er jeg vel ikke helt enig i at det har helt nøytral smak. Ingen usmak på noen måte, men det smaker hest Men, som sagt, det er jo bare å prøve! Du trenger jo ikke lage flere kilo første gangen.
H80 Skrevet 18. november 2017 Forfatter #9 Skrevet 18. november 2017 Hm, fenalår kan vel kanskje (eller kanskje ikke) tilsvare bacon, eller tørrsaltet bacon, men sau har vel fremdeles mye mer egensmak enn det hest har? Jeg har dessverre ikke noen hest tilgjengelig som jeg kan skjære tynne skiver av. Jeg tror også det er en fordel om den er død før jeg begynner å skjære i låret. Angående det at det smaker hest, så er jeg uenig. Det kan smake råne av svinekjøtt, men om du skjærer testiklene av dyret i ung alder, så slipper du den smaken. Jeg innbiller meg at det er det samme for hestekjøtt, hvis du kastrerer dem tidlig nok, så slipper du usmak på kjøttet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå