Gå til innhold

Alenemor og bostøtte?

Gjest TLRR

Anbefalte innlegg

Er i en situasjon som jeg ikke orker å være mer i.  Da foreldrene mine solgte huset sitt, og leiekontrakten til de som leide huset mitt gikk ut sa jeg at det var ok for de å flytte inn dit for en periode.( Jeg har fortsatt lån på dette huset).

Så ble jeg alenemor, og siden jeg er student har man ikke all verden å rutte med i mnd, så tenkte dette går greit. ( Altså å flytte inn i mitt hus, selv om mine foreldre bor der). 

Jeg har ikke rett på overgangsstønad i fra NAV, eller noe annet som jeg vet om. Derfor vurderer jeg å finne meg et sted å leie. For jeg har lyst til å ha mitt eget liv med sønnen, uten at noen skal blande seg inn i alt. Har også lyst til å ha venner på besøk. Har heller ikke lyst til å være singel resten av livet, men kan vil jo ikke akkurat date noen for å si at "nei foreldrene mine bor der de". Derfor unngår jeg alt slik, og syntes det bare er drit flaut.

Har egentlig ikke hjerte til å si at de må flytte ut. Har egentlig sagt at de må det, men det skjer ingen ting.

Kan jeg få bostøtte? Prisene på utleie her jeg bor er ca 10.000+kr og jeg har litt over 9000 utbetalt i fra lånekassa. Prøver å jobbe litt ved siden av.

Søker på jobber som en gal, men har ennå ikke fått napp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan søke bostøtte ja, litt usikker på hva du får i bostøtte. Stipend/lån regnes ikke som inntekt. Jeg har 15000 utbetalt i os, husleie på 7000 og får 1500 i bostøtte. Jeg er også student, får 9000 ifra lånekassa. Jeg klarer meg fint, men om du kun har inntekt fra lånekassa så blir det jo knapt. Du har vel krav på barnebidrag også. Si at foreldrene dine må flytte ut eller så må dem betale husleie om dem ikke allerede gjør det?

Anonymkode: ec4c0...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TLRR skrev:

Er i en situasjon som jeg ikke orker å være mer i.  Da foreldrene mine solgte huset sitt, og leiekontrakten til de som leide huset mitt gikk ut sa jeg at det var ok for de å flytte inn dit for en periode.( Jeg har fortsatt lån på dette huset).

Så ble jeg alenemor, og siden jeg er student har man ikke all verden å rutte med i mnd, så tenkte dette går greit. ( Altså å flytte inn i mitt hus, selv om mine foreldre bor der). 

Jeg har ikke rett på overgangsstønad i fra NAV, eller noe annet som jeg vet om. Derfor vurderer jeg å finne meg et sted å leie. For jeg har lyst til å ha mitt eget liv med sønnen, uten at noen skal blande seg inn i alt. Har også lyst til å ha venner på besøk. Har heller ikke lyst til å være singel resten av livet, men kan vil jo ikke akkurat date noen for å si at "nei foreldrene mine bor der de". Derfor unngår jeg alt slik, og syntes det bare er drit flaut.

Har egentlig ikke hjerte til å si at de må flytte ut. Har egentlig sagt at de må det, men det skjer ingen ting.

Kan jeg få bostøtte? Prisene på utleie her jeg bor er ca 10.000+kr og jeg har litt over 9000 utbetalt i fra lånekassa. Prøver å jobbe litt ved siden av.

Søker på jobber som en gal, men har ennå ikke fått napp. 

Når du eier et hus andre bor i, pr. Definisjon leier, så er du ikke berettiget til bostøtte for å bo et annet sted. Hiv foreldrene dine ut eller selg huset og kjøp deg noe annet. Bostøtte er for folk i økonomiske vanskeligheter, ikke for folk som skal ha i både pose og sekk. 

Anonymkode: 02fda...db1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må foreldrene dine flytte. Om du har rett på bostøtte kan jeg ikke svare på. Men det er jo ikke logisk at du skal finne noe annet fordi foreldrene dine ikke gidder og flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at du ikke har rett på overgangsstønad? Har du hatt det før? 

Anonymkode: 88b5d...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krev husleie av foreldrene dine.

Det er ditt hus og det er du og barnet som skal bo der. Så lenge du eier ditt eget, får du ikke bostøtte.

Har du søkt om stødnad til barnetilsyn? Da får du dekket 64% av barnehage/SFO.

Anonymkode: 2000b...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du eier et hus andre bor i, pr. Definisjon leier, så er du ikke berettiget til bostøtte for å bo et annet sted. Hiv foreldrene dine ut eller selg huset og kjøp deg noe annet. Bostøtte er for folk i økonomiske vanskeligheter, ikke for folk som skal ha i både pose og sekk. 

Anonymkode: 02fda...db1

Vil ikke ha I pose of sekk og, og hvis du mener å leve for 9000kr i mnd er i pose og sekk da vet ikke jeg. Jeg er i økonomiske vanskeligheter, og får det knapt til å gå rundt. Kjøpe noe annet? Hvor får jeg lån med inntekt kunn fra lånekassa?Jeg hadde OS 1 år og da var det absolutt ingen problemer, og trengte heller ikke bostøtte.

Jeg søker som sagt jobber som en gal! Hadde en veldig bra betalt jobb før, da kjøpte jeg huset. Nå er det nedgangstider i det yrket, men håper å få noe der igjen snart.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at du ikke har rett på overgangsstønad? Har du hatt det før? 

Anonymkode: 88b5d...8a3

Ja hadde det i et år, så mener NAV jeg ikke har rett på det mer. De mener at jeg ikke trenger noe mer skole. Har ikke bachelor fra før, men noe videreutdanning som jeg ikke får noe jobb med. Så går nå en veldig allsidig utdanning som kan gi meg jobb på så og si hvert kontor.

50 minutter siden, SesameStreet skrev:

Hvorfor bor du ikke i huset du eier? :klo:

Jeg bodde et annet sted med eks, og da leide jeg ut fordi jeg ikke ville selge. Så ble det slutt og da vil jeg jo selvfølgelig bo i mitt eget hus! Noe jeg gjør nå også...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krev husleie av foreldrene dine.

Det er ditt hus og det er du og barnet som skal bo der. Så lenge du eier ditt eget, får du ikke bostøtte.

Gikk inn på den kalkulatoren ang bo støtte og der var et av alternativene «eid enebolig» så virker som man kan få det selv om man eier.

Har ikke krav på stønad til barnetilsyn heller i følge NAV i denne kommunen. Har søkt og fått avslag.

Skal ta en prat med de, og si at nå er det på tide at de finner noe annet!

Endret av TLRR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TLRR skrev:

Jeg bodde et annet sted med eks, og da leide jeg ut fordi jeg ikke ville selge. Så ble det slutt og da vil jeg jo selvfølgelig bo i mitt eget hus! Noe jeg gjør nå også...

Men du får ikke bostøtte for å leie et annet sted når du eier en bolig fordi du syns det er vanskelig å bo sammen med foreldrene dine, men ikke ønsker å si til dem at de må flytte. Du kan få bostøtte for kostnadene du har på huset (som boliglån) dersom du tilfredsstiller kravene for å få det, men da er du nødt til å bo i huset. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om hun ikke har rett på overgangsstønad under studier så får hun ikke stønad til barnetilsyn. Studiene skal være hensiktsmessige for å komme i arbeid, og om NAV avslår overgangsstønaden så vil de også avslå stønad til barnetilsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha stønad til barnetilsyn selv om man ikke har OS, det hadde jeg da jeg studerte uten OS. Stønad til barnetilsyn og overgangsstønad henger ikke automatisk sammen, det første går på inntekt. 

Anonymkode: 07b48...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha stønad til barnetilsyn selv om man ikke har OS, det hadde jeg da jeg studerte uten OS. Stønad til barnetilsyn og overgangsstønad henger ikke automatisk sammen, det første går på inntekt. 

Anonymkode: 07b48...322

Ting endrer seg med årene. :) Når jeg fikk overgangsstønad så kunne jeg være hjemme i tre år uten at det ble stilt krav til noe som helst form for aktivitet, men sånn er det jo ikke lengre. 

Hvis du trenger tilsyn med barnet og ikke er i arbeid, men registrert som arbeidssøker hos NAV eller under utdanning godkjent av NAV, har du som hovedregel ikke rett til stønad til barnetilsyn. Da kan du i stedet søke om stønad til pass av barn og eventuelle andre tilleggsstønader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...