Gå til innhold

Manglende merking av reklame hos blogger og andre.


Gjest Sirkustjukk

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkustjukk

https://www.minmote.no/#!/artikkel/24187491/kjendiser-faar-refs-for-reklame-risikerer-boeter

Sett i lys av FO sitt (etterlengtete) tilsyn synes jeg det er på tide med en generell tråd for å oppfordre til å melde inn til forbrukerombudet de som ikke evner å ta innover seg regelverk og faktisk være å reelle med lesere/fans at de spiller med åpne kort om kommersielt innhold.

Mange har fått udelelige kommentarer på dette, som enten har blitt oversett, slettet eller man har blitt latterliggjort av bloggerne m/fans.

Så del gjerne tips om umerkede innlegg her og send inn til FO!

Tips kan sendes inn til FO her, det er også mulig å legge ved skjemdumper.

Man kan være anonym om ønskelig.

(Og det er selvsagt lov å gi skryt til bloggere som gjør dette riktig og tydelig!👍🏻)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarte ikke å dy meg i dag, så nå har jeg sendt mail til [email protected]  Håper flere blir inspirert til å gjøre det samme, etter vi fikk se lista over hvem FO har sjekket og påpekt til... Here it goes: 

 
 
Manglende merking hos bloggere dere ikke har tatt med i listen på de 20 dere la ut 14.11.17. 


Dere bør DEFINITIVT følge med på Camilla Pihl som ikke merker i det hele tatt hverken på Snap, Instagram og blogg. Hun har nå sin egen hudpleieserie som hun reklamerer mye for på Snap og Instastories uten å merke dette. Det hender hun SIER det, men det er ikke alle som har på lyd og får med seg hva hun sier. Det samme gjelder venninnen Vanessa Rudjord! Omtrent hele Instagramkontoen er enten umerket eller merket feil. 

Make up Dajana (Dajanamakeup på Snap) mottar uhorvelige (!!!) mengder make up fra diverse make up firmaer, og butikker, og viser dette på Snap mens hun pakker ut ting for ting, uten å merke det med spons eller reklame. Hun har også nettopp gitt ut bok som hun viser og snakker mye om, men merker aldri med "reklame for egen bok" Henne har jeg forsåvidt også sendt personlig mail til, uten å få svar. 


Alle disse tre ovennevnte er blant verstingene, som blåser en LANG marsj i merking både for egne produkter og produkter de reklamerer for! Det hender en av de slår til med en liten #ad, noe som er latterlig lite. 


Jeg vet jeg har flere med meg når jeg sier dette, og ber dere se på disse personenes SoMe kanaler, og gjerne sende de en oppdatering på hvordan reklame og sponsede produkter skal merkes. Vi som ikke blogger skjønner regelverket dere har utarbeidet meget godt, derfor fatter og begriper jeg ikke hvorfor dette skal være sååå vanskelig for bloggerne??!  

Når Caroline Berg Eriksen og Anna Rasmussen har så tungt for å merke som har vært i gamet så lenge, så ser det ut til at andre "influensaer" henger seg på, dropper å merke og bryr seg katten om de kan bli tatt for det. Det er så disrespekt for leserne og for DERE som har satt opp regelverket, som selv en dummie hadde klart og fått til! Utrolig frustrerende at de bare får en advarsel!! De burde fått bøter alle sammen som svir litt. Å unnskylde på at "hun ikke var klar over dette" eller "glemte" (Berg Eriksen) blir for dumt og for tynt, og så begynner man jo å lure om det er noen vits i å tipse dere... Hvor mange påminnelser må den dama få for at dere faktisk gjør noe?? Hun snor seg unna og opererer stadig i gråsoneland, spesielt på Snap ser vi en skikkelig slapp "fuck markedsføringsloven" holdning, og det er MYE å ta tak i, spesielt hos Berg Eriksen og Camilla Pihl som burde blitt slått skikkelig hardt ned på når det gjelder den totale mangelen på merking! Alt på Snap og Instastory blir jo borte for dere, så det må følges med på jevnt og trutt. 

Håper at dette kan bli tatt tak i enkelt og greit  

Mvh ............: 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev dette i Eirin-tråden, men tar det her også. 

"Artig at både Eirin og Kristina Andersen plutselig skal ha sofa fra IKEA. Og at IKEA har kampanjer på sofaer akkurat nå".

Er ikke dette veldig påfallende? Ikke et ord om annonse eller reklame i innleggene. 

Endret av Unika
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LinniBergen

KA er kjent for å herme etter alt Eirin gjør, så tipper Eirin har fortalt til Kristina at hun skal ha sofaen i velour fra Ikea. Tror uansett KA endte opp med blå veloursofa fra et annet merke.

Apropos Eirin: Annijor fikk akkurat beskjed om at "reklame" ikke skal skrives i grått med en mindre skriftstørrelse enn resten av teksten. Eirin har garantert fått med seg dette, men fortsetter vel som før frem til hun får et eget brev fra FO. Ekstremt umoden holdning til regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser komikerfrue har fått advarsel og den er særdeles fortjent. Camilla Pihl er nevnt og trenger påpakk. Ellers er funkygine og fashioncherry verdt å nevne. Sistnevnte ser jeg som gjennomført useriøs.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at dette blir tatt tak i! Det er så provoserende hvordan bloggere får holde på uten at noen bryr seg, og deres arrogante holdninger mot folk som sier ifra. Jeg syns Stinablogg er latterlig dårlig på merking på Snap, der kommer det daglig mange snapper med direktelinker til reklameinnlegg uten merking. Hun sletter kommentarar som påpeker det. Jeg har meldt ifra til FO om det :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anna Nas

Instagram: En måte jeg ser at mange motebloggere har begynt å operere på, er at de kun tagger merkevarenavn i selve antrekksbildet (merket på klær, sko og vesker de bruker på bildet ), og ikke nevner noe som helst i bildetekst. Folk kan klikke på bildet å få full informasjon om det meste. Jeg skal ikke påstå at det er snikreklame de driver med, men det er jo påfallende hvor lite reklame det er i innlegg fra folk som blogger på fulltid. Penger til å reise på motemesser og events verden rundt har de jo også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/kultur/mye-skjult-reklame-i-sosiale-medier-1.13779416

Å herregud. Er det så jævla vanskelig? 

Mtm:Hun skriver selv hun kan få bøter på flere hundre tusen kroner, og at hun synes det er vanskelig å definere alt av hva som er reklame eller ikke.Spesielt var hun overrasket over at innlegg som handler om hennes eget merkevare og promotering av dette måtte merkes.

SE: Sophie Elise synes det er vanskelig. Sier til NRK at hun synes reglene for merking er strenge. "Jeg synes det er rart at tv-show har mildere regler på markering av for eksempel produktplassering enn bloggere har, og at man i enkelte tilfeller undervurderer forbrukeren som forstår at det er annonse om man merker det på toppen av innlegget." 

SE, som har har erklært seg selv som mye smartere enn alle andre synes det er vanskelig å merke reklame. Hun har blogget i mange år. Hvor dum skal man egentlig fremstå før  der blir FOR dumt? 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med denne tråden da det ser ut som om bloggere har sin egen lovgivning på området. 

Forbrukerombudet syns jo det er helt greit at de merker reklame med skrift om er halvparten av størrelsen på denne skriften.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mystix skrev:

Jeg ser ikke poenget med denne tråden da det ser ut som om bloggere har sin egen lovgivning på området. 

Forbrukerombudet syns jo det er helt greit at de merker reklame med skrift om er halvparten av størrelsen på denne skriften.

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elisaday skrev:

https://www.nrk.no/kultur/mye-skjult-reklame-i-sosiale-medier-1.13779416

Å herregud. Er det så jævla vanskelig? 

Mtm:Hun skriver selv hun kan få bøter på flere hundre tusen kroner, og at hun synes det er vanskelig å definere alt av hva som er reklame eller ikke.Spesielt var hun overrasket over at innlegg som handler om hennes eget merkevare og promotering av dette måtte merkes.

SE: Sophie Elise synes det er vanskelig. Sier til NRK at hun synes reglene for merking er strenge. "Jeg synes det er rart at tv-show har mildere regler på markering av for eksempel produktplassering enn bloggere har, og at man i enkelte tilfeller undervurderer forbrukeren som forstår at det er annonse om man merker det på toppen av innlegget." 

SE, som har har erklært seg selv som mye smartere enn alle andre synes det er vanskelig å merke reklame. Hun har blogget i mange år. Hvor dum skal man egentlig fremstå før  der blir FOR dumt? 

 

Jeg fatter ikke at det går an å syte og hvine så vanvittig fordi man blir bedt om å gjøre jobben sin. Dette er voksne kvinnfolk som har opprettet egne selskap og som tjener millioner av kroner hvert år på annonsesalg. Selvfølgelig skal de følge norsk lov i likhet med alle andre norske bedrifter!

Å sammenligne bloggvirksomhet med tradisjonelle medier, slik SE Isachsen gjør, viser bare hvor uvitende hun er. Tradisjonell media må forholde seg til Vær Varsom-plakaten og PFU (pressefaglig utvalg), det finnes i tillegg ansvarlige redaktører og sist men ikke minst; tradisjonelle medier later ikke som om de er bestevenn med leserne sine for å få dem til å kjøpe dritt de ikke trenger!

Forbrukerombudet var svært tydelig i gårsdagens intervju med P2; Markedsføringsloven er enkel å følge. Det er når man velger å operere i gråsonene at det kan bli komplisert. Og at man skal være ekstra kritisk til bloggernes virksomhet på grunn av det fiktive venninneforholdet de ønsker å opprette med leserne sine for å lande flere salg.

Endret av Ultiva
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg fatter ikke at det går an å syte og hvine så vanvittig fordi man blir bedt om å gjøre jobben sin. Dette er voksne kvinnfolk som har opprettet egne selskap og som tjener millioner av kroner hvert år på annonsesalg. Selvfølgelig skal de følge norsk lov i likhet med alle andre norske bedrifter!

Å sammenligne bloggvirksomhet med tradisjonelle medier, slik SE Isachsen gjør, viser bare hvor uvitende hun er. Tradisjonell media må forholde seg til Vær Varsom-plakaten og PFU (pressefaglig utvalg), det finnes i tillegg ansvarlige redaktører og sist men ikke minst; tradisjonelle medier later ikke som om de er bestevenn med leserne sine for å få dem til å kjøpe dritt de ikke trenger!

Forbrukerombudet var svært tydelig i gårsdagens intervju med P2; Markedsføringsloven er enkel å følge. Det er når man velger å operere i gråsonene at det kan bli komplisert. Og at man skal være ekstra kritisk til bloggernes virksomhet på grunn av det fiktive venninneforholdet de ønsker å opprette med leserne sine for å lande flere salg.

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ultiva skrev:

Jeg fatter ikke at det går an å syte og hvine så vanvittig fordi man blir bedt om å gjøre jobben sin. Dette er voksne kvinnfolk som har opprettet egne selskap og som tjener millioner av kroner hvert år på annonsesalg. Selvfølgelig skal de følge norsk lov i likhet med alle andre norske bedrifter!

Å sammenligne bloggvirksomhet med tradisjonelle medier, slik SE Isachsen gjør, viser bare hvor uvitende hun er. Tradisjonell media må forholde seg til Vær Varsom-plakaten og PFU (pressefaglig utvalg), det finnes i tillegg ansvarlige redaktører og sist men ikke minst; tradisjonelle medier later ikke som om de er bestevenn med leserne sine for å få dem til å kjøpe dritt de ikke trenger!

Forbrukerombudet var svært tydelig i gårsdagens intervju med P2; Markedsføringsloven er enkel å følge. Det er når man velger å operere i gråsonene at det kan bli komplisert. Og at man skal være ekstra kritisk til bloggernes virksomhet på grunn av det fiktive venninneforholdet de ønsker å opprette med leserne sine for å lande flere salg.

Nettopp!! 👏👏👏

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fra https://www.forbrukertilsynet.no/ny-strategi-forbrukertilsynet

"17.01.2018 — De neste fem årene vil Forbrukertilsynet bruke sin styrkede håndhevingsrolle til å gripe effektivt inn mot ulovlig markedsføring og urimelige avtalevilkår."..

Fra  https://www.forbrukertilsynet.no/content/2018/01/Strategisk-plan-for-Forbrukertilsynet-2018-2023.pdf

"Fra 1. januar 2018 har Forbrukerombudet endret navn til Forbrukertilsynet, og samtidig fått styrkede virkemidler. Endringene skal sikre et bedre og mer effektivt forbrukervern. Forbrukertilsynet kan heretter slå raskere ned på næringsdrivendes overtredelser. Brudd på lovverket skal få konsekvenser. Vi har grunn til å tro at en streng og konsekvent håndheving av reglene også vil bidra til at andre næringsdrivende, som ikke er direkte berørt av avgjørelsene våre, vil tilpasse egen praksis, og på den måten unngå fremtidige lovbrudd."

Og

"Forbrukerne vet hvem vi er og hva vi gjør, og det er lett å klage til oss på lovbrudd Forbrukerne er en viktig kilde til informasjon om lovbrudd. Det er avgjørende at de kjenner til oppdraget vårt og hva vi gjør. Vi trenger relevante tips og klager fra dem som kjenner problemene best, og vi skal ta imot henvendelsene på en profesjonell og effektiv måte"

Endret av Asti
Feil lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder også flere instagrammere. Enten merker de ikke i hele tatt, eller så merker de feil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå sjekket:

* Anne Brith reklame i januar og februar: https://imgur.com/a/wVLXk

* Camilla Pihl reklame instagram 01.02. – 01.03.18: https://imgur.com/a/ZLBA1

* Espen Hilton reklame: https://imgur.com/a/JGwVj

* Caroline Berg Eriksen reklame 15.02. – 01.03.18: https://imgur.com/a/zp8Lm

* Ida Wulff reklame blogg og IG 11.02. - 22.02.18: https://imgur.com/a/i2vKN

Og sendt det inn til Forbrukertilsynet - https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage .

(Tenkte det kan være greit å legge det ut samlet, for å få en liten oversikt over problemet med dårlig/manglende merking). 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 19.05, Asti skrev:

Har nå sjekket:

* Anne Brith reklame i januar og februar: https://imgur.com/a/wVLXk

* Camilla Pihl reklame instagram 01.02. – 01.03.18: https://imgur.com/a/ZLBA1

* Espen Hilton reklame: https://imgur.com/a/JGwVj

* Caroline Berg Eriksen reklame 15.02. – 01.03.18: https://imgur.com/a/zp8Lm

* Ida Wulff reklame blogg og IG 11.02. - 22.02.18: https://imgur.com/a/i2vKN

Og sendt det inn til Forbrukertilsynet - https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage .

(Tenkte det kan være greit å legge det ut samlet, for å få en liten oversikt over problemet med dårlig/manglende merking). 

Har ikke Anne Brith glemt å merke 2 eller 3 innlegg hvor hun har på seg skjorte fra Gina Tricot?  14-18 og 25 februar er samme skjorta brukt i hovedbilde men ikke merket. Kan være jeg tar feil

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...