missmcbeal Skrevet 17. november 2017 #21 Skrevet 17. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du aldri hørt om renteberegningskalkulatorer? Det tar ikke mange sekundene å finne svar,på rente. Anonymkode: cd4f7...5f9 Sikkert ikke, men pga. ulike innflyttingstidspunkt kan jeg tenke meg at alle ikke kan gå under samme sats, så da må man sitte der og se på innflyttingsdatoer o.s.v. Nå er jo lovverket som det er og jeg synest fortsatt det er rimelig greitt at studentskipnader er unntatt de vanlige reglene. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #22 Skrevet 17. november 2017 På 15.11.2017 den 17.33, AnonymBruker skrev: Jeg syntes det er litt rart siden de har så enormt mange uleieboliger i Oslo så blir jo en del folk faktisk tvunget til å velge dem enten de vil eller ikke (siden private tilbud ikke ville vært nok uten dem) så de må jo tjene veldig mye penger på dette. Anonymkode: 2d131...55d Studentboliger er enormt subsidiert, man betaler veldig lite leie sammenliknet med markedsleie. Anonymkode: e2436...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #23 Skrevet 17. november 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Studentboliger er enormt subsidiert, man betaler veldig lite leie sammenliknet med markedsleie. Anonymkode: e2436...e6f De er veldig subsidiert ja, men ligger ikke veldig under merkedsleie. Iallfall ikke i Oslo Anonymkode: c761b...711 1
missmcbeal Skrevet 17. november 2017 #24 Skrevet 17. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er veldig subsidiert ja, men ligger ikke veldig under merkedsleie. Iallfall ikke i Oslo Anonymkode: c761b...711 De ligger langt under markedsleie her jeg bor. Jeg betaler 3400 kr og jeg har til og med eget bad. Det inkluderer selvfølgelig strøm og internett. Vaskeri må en betale for for hver vask. Deler kjøkken og stue med 3 andre. Ligger et lite stykke under skolen. De andre studentbostedene her ligger på det samme prisene. Bortsett de nyeste som ligger et steinkast under skolen. Alt er nytt og pent og det er supersentralt. Disse hyblene er en 1000-lapp dyrere i måneden, og det må da være helt greitt når både standard og beliggenhet tilsier det. Ja det finnes noen utleigesteder her som ligger på omtrent samme pris, men mange flere som er over. Men det er aldri dyrere. Uansett er det mange fordeler med å velge studentbostader. Man får en skikkelig kontrakt, har tilgjengelige og gode kontaktpersoner som er på studentenes side. Vaktmesterordning og de skifter og fikser ting når det trengst og man må ikke drive å mase og etterspør. I tillegg synest jeg det er en fordel at de setter så strenge krav til orden og bråk, renhold og hygiene på fellesareal. Her blir faktisk folk kastet ut dersom de gang på gang får varsel på bråk og ikke skjerper seg, eller ikke overholdet reglementet. Pga. diverse festbråk på noen boliger har studentskipnaden til og med satt inn securitas ved midnatt for å passe på at vorsene blir avsluttet tidlig nok og ikke plager andre studenter. Nachspiel er forbudt. Det henger oppslag om at man skal kontakte politiet om man opplever nachspiel og at man i tillegg sender en e-post som sladrer på hvor og når det var bråk. Er det noe som irriterer meg så er det nok folk ikke respekterer andre når det gjelder fest og nachspiel, så jeg er så glad for at de tar det så alvorlig. Der jeg bor har jeg omtrent aldri opplevd problem med det og blitt fratatt nattesøvnen!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #25 Skrevet 17. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Studentboliger er enormt subsidiert, man betaler veldig lite leie sammenliknet med markedsleie. Anonymkode: e2436...e6f Det gjør de ikke. Jeg betaler 4800 i mnd, og deler kjøkken med 14 andre. På det private markedet koster det vel 5000-5500 for omtrent samme størrelse, men der deler man med færre. Og da får man gjerne stue/oppholdsrom også. Det har jeg ikke her. Anonymkode: fac09...28d 1
missmcbeal Skrevet 17. november 2017 #26 Skrevet 17. november 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør de ikke. Jeg betaler 4800 i mnd, og deler kjøkken med 14 andre. På det private markedet koster det vel 5000-5500 for omtrent samme størrelse, men der deler man med færre. Og da får man gjerne stue/oppholdsrom også. Det har jeg ikke her. Anonymkode: fac09...28d Dele kjøkken emd 14 andre? Det var mye. Det høres ganske ekstremt ut, og jeg tror og håper at det er et godt unntak hos studentboligene. Men altså, du sier du kan få bedre standard ved å betale litt dyrere på private markedet, kan jeg spørre hvorfor du likevel har valgt å bo i studentbolig?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #27 Skrevet 17. november 2017 47 minutter siden, missmcbeal skrev: Dele kjøkken emd 14 andre? Det var mye. Det høres ganske ekstremt ut, og jeg tror og håper at det er et godt unntak hos studentboligene. Men altså, du sier du kan få bedre standard ved å betale litt dyrere på private markedet, kan jeg spørre hvorfor du likevel har valgt å bo i studentbolig? Fordi jeg da er sikker på at utleier er seriøs og at det ikke blir noe trøbbel. I tillegg kommer de ekstra kronene godt med siden jeg foreløpig har valgt å ikke jobbe annet enn i ferier, og helst vil spare de kronene. I de nyeste boligene både her og i en annen by vet jeg at det er flere som deler kjøkken med så mange. I litt eldre bygg er det nok ikke så vanlig. Anonymkode: fac09...28d
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #28 Skrevet 17. november 2017 50 minutter siden, missmcbeal said: Dele kjøkken emd 14 andre? Det var mye. Det høres ganske ekstremt ut, og jeg tror og håper at det er et godt unntak hos studentboligene. Men altså, du sier du kan få bedre standard ved å betale litt dyrere på private markedet, kan jeg spørre hvorfor du likevel har valgt å bo i studentbolig? Nei, det er ikke et unntak i Oslo Grunnen til at jeg reagerte litt på at SiO beholder rentene er nettopp fordi det faktisk ikke er så enormt billig her i Oslo. Det koster kanskje 1000 kroner mer på det private for samme standard, bare at man må dele med færre personer (noe som gjør at det går litt opp i opp). Og slik som trening hos SiO (ved mindre man går på akkurat UiO) koster også mye mer enn det gjør på de fleste andre treningssentre, og dette skal liksom være en organisasjon for studenter... Anonymkode: 2d131...55d
Elaine Marley Skrevet 18. november 2017 #29 Skrevet 18. november 2017 Det er vel sånn alle studentsamskipnader opererer?Jeg har bodd hos 3 av dem, og sånn har det vært hos alle. For min del er det uproblematisk siden leien er såpass billig. Det er også fullt lovlig, og det står i kontrakten. Her jeg bor kunne jeg vel fått noe for samme pris, men stort sett ikke. Det er veldig dyrt å leie her, og om jeg skulle ha hatt noe for samme pris så ville det ha blitt noe gammelt og slitt. Men det er uansett ikke grunnen til at jeg valgte å bo hos studentsamskipnaden. Jeg bodde privat første studieår, og det var både usentralt, dårlig og huseier viste seg å ikke være så hyggelig da jeg skulle flytte ut. Så jeg er egentlig sjeleglad for å bo hos en utleier som er ryddig og grei, og jeg bor sentralt til en grei pris med god standard. De kronene de får av rentene er derfor ikke noe jeg bryr meg om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå