Gå til innhold

Når barnefar ikke er der

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til en 5 år gammel gutt. Barnefar har etter eget ønske aldri tatt del i barnets liv, han har aldri sett barnet. Barnefar har i senere tid fått barn med en annen kvinne, som han lever sammen med. 

Det siste året har jeg lagt merke til at 5-åringen tenker mye på konseptet "far", han ser at de andre barna har fedre som henter i barnehagen, som følger opp på fritidsaktiviteter o.l. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram her - jeg er utrolig bitter på barnefar som har valgt å ikke ta del i barnets liv, jeg er sår på barnets vegne og vil beskytte han for alt det er verdt. Hvordan bør jeg gå frem når barnet spør om far, noen ideer om hva jeg kan si som ikke gjør at barnet tenker negativt om seg selv? 

Og hva om barnefar plutselig finner det for godt å ta kontakt om noen år, forventes det da at jeg/ vi skal ta i mot denne mannen med åpne armer? 

Anonymkode: a39ba...710

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva om barnefar plutselig finner det for godt å ta kontakt om noen år, forventes det da at jeg/ vi skal ta i mot denne mannen med åpne armer? 

Anonymkode: a39ba...710

Nei selvsagt ikke. Men det kan hende han har rett til å ha samvær med barnet likevel. Og så må dere som foreldre forholde dere til det på en voksen måte. Du for din del kan hate livskiten ut av ham, men det bør du i så fall holde for deg selv overfor barnet. 

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, Sheherasade skrev:

Nei selvsagt ikke. Men det kan hende han har rett til å ha samvær med barnet likevel. Og så må dere som foreldre forholde dere til det på en voksen måte. Du for din del kan hate livskiten ut av ham, men det bør du i så fall holde for deg selv overfor barnet. 

Far har ikke rett på samvær, barnet har rett på samvær med far, i følge Barneloven. 

Anonymkode: a34e8...158

Skrevet

Jeg syns det er rart at det har gått fem år, og du ikke har noen  svar på dette selv ennå. Snakk med andre alenemødre, familien din, hva er den "offisielle" historien du har fortalt barnet til nå om hvem og hvor far er? Og hva er historien du har tenkt å fortelle ham senere? Barnet kan nå kanskje avfeies litt med: Familier er forskjellige, det er vanlig med mor og far, men mange er også bare en mor(som oss), en far eller to fedre eller to mødre. Noen barn bor sammen med besteforeldrene sine, noen har mange søsken osv osv). Hvordan han ble laget: Vanligvis er man kjærester og kanskje gift, men noen ganger er voksne bare kjærester en kort stund. Det var vi, jeg ble gravid og ble kjempeglad for å få bli mor! Det er det beste som har hendt meg. Vi var enige om at vi ikke skulle være kjærester mer, og det var jeg som skulle få deg. Heldige meg. Osv Hvor er far, jeg vil ha en far!: Det skjønner jeg, vi møter aldri far(kanskje bruk navnet "Tor"), men sånn er det bare i vår familie og du har jo onkel Oddvar og morfar!

eller noe lignende. Verre blir det jo når han er 15?

Anonymkode: 9cac4...b32

• Liker 3
Skrevet

Betaler han barnebidrag? Hvis ikke, få han til å gjøre det. 

Anonymkode: 9358e...735

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far har ikke rett på samvær, barnet har rett på samvær med far, i følge Barneloven. 

Anonymkode: a34e8...158

Hvis det virkelig var slik( i praksis) så ville det ikke vært opp til mor&far å bestemme hvor mye samvær det skal være/om det skal være ;)

Anonymkode: 533cd...b9b

Skrevet

For meg høres dette ut som et "slutta m p-pilla i al hellighet barn"

Skrevet

Ryddet for personangrep.

Raven Emerald, mod.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg høres dette ut som et "slutta m p-pilla i al hellighet barn"

Bitter? 

Anonymkode: 7675d...b3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...