AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #21 Skrevet 15. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt: Få deg jobb. Om ikke, går de med:-) Anonymkode: ee55e...637 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et viktig poeng. Arbeidsgivere liker å se at du har arbeidserfaring, uansett relevans, fordi da er det noen som kan bekrefte at du f.eks. møter opp, gjør det du skal osv. Folk helt uten arbeidserfaring stiller svakt til jobber som krever utdanning. Anonymkode: 53106...1ea Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har arbeidserfaring? Jeg jobber i ferier, men i studieåret så foretrekker jeg å ha fullt fokus på pensum, ettersom det er et relativt krevende studie. Anonymkode: 92678...4f6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #22 Skrevet 15. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Men når man tar en ufaglært jobb, så har man vel gjerne noen mnd oppsigelse, og da vil man jo risikere å måtte si nei til en relevant jobb fordi man ikke oppsigelsestiden ikke går ut før man skal starte i den andre? Anonymkode: 92678...4f6 De fleste arbeidsgivere regner med at folk de ansetter må gå ut en oppsigelsestid før de kan tiltre ny jobb. Det er et standardsspørsmål på intervju Anonymkode: 53106...1ea 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #23 Skrevet 15. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste arbeidsgivere regner med at folk de ansetter må gå ut en oppsigelsestid før de kan tiltre ny jobb. Det er et standardsspørsmål på intervju Anonymkode: 53106...1ea Og da risikerer man å ikke få jobbe likevel, fordi det tar for lang tid før man kan starte. Anonymkode: 92678...4f6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #24 Skrevet 15. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og da risikerer man å ikke få jobbe likevel, fordi det tar for lang tid før man kan starte. Anonymkode: 92678...4f6 Tull. Min arbeidsgiver ventet til og med i over et halvt år på meg, fordi jeg var i permisjon da jeg fikk jobben. Alle arbeidsgivere regner med at nytilsatte har oppsigelsestid. Anonymkode: f0deb...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #25 Skrevet 15. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Og da risikerer man å ikke få jobbe likevel, fordi det tar for lang tid før man kan starte. Anonymkode: 92678...4f6 Det er sjelden et problem. Arbeidsgivere ansetter folk med høyere utdanning som MÅ HA EN NÅ er sjeldne. Uansett er det jo bare å sørge for at man kun har oppsigelsestid på en måned i den irrelevante jobben. Anonymkode: 53106...1ea 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #26 Skrevet 15. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tull. Min arbeidsgiver ventet til og med i over et halvt år på meg, fordi jeg var i permisjon da jeg fikk jobben. Alle arbeidsgivere regner med at nytilsatte har oppsigelsestid. Anonymkode: f0deb...6ea Ikke nødvendigvis i alle bransjer. I "min" bransje er det høyt tempo, lange arbeidsdager og gjerne korte intervaller med aktivitet før man må gå over til en annen aktivitet. Da kan behov dukke opp på noen dager eller uker. Og kan man ikke begynne å jobbe da, så får man ofte ikke jobben - enkelt og greit.Som arbeidssøker må man mitigere denne risikoen ved å f. eks. jobbe for vikarbyrå eller lignende, slik at man raskt kan snu seg og begynne i relevant jobb om man ønsker. Anonymkode: b9d70...c71
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #27 Skrevet 15. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis i alle bransjer. I "min" bransje er det høyt tempo, lange arbeidsdager og gjerne korte intervaller med aktivitet før man må gå over til en annen aktivitet. Da kan behov dukke opp på noen dager eller uker. Og kan man ikke begynne å jobbe da, så får man ofte ikke jobben - enkelt og greit.Som arbeidssøker må man mitigere denne risikoen ved å f. eks. jobbe for vikarbyrå eller lignende, slik at man raskt kan snu seg og begynne i relevant jobb om man ønsker. Anonymkode: b9d70...c71 Dette er unntaket, ikke regelen. Generelt kan man ikke forvente å få tak i de best kvalifiserte over natta. Anonymkode: f0deb...6ea 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #28 Skrevet 15. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er unntaket, ikke regelen. Generelt kan man ikke forvente å få tak i de best kvalifiserte over natta. Anonymkode: f0deb...6ea Som sagt, ikke i alle bransjer - man kan fint jobbe i bransje med høyt kvalifiserte, men der det eksempelvis er stor grad av prosjektdeltakelse, så forsvinner og dukker behov opp raskere enn selv den mest taleferdige får sagt "ibsens ripsbusker" i rykende tempo. Så da må man posisjonere seg, ved. f.eks. å jobbe for vikarbyrå, eller drive enkeltmannsforetak slik at man setter seg selv opp på en måte der man kan snu seg lynraskt inn. Det man i alle fall ikke gjør, er å gå inn i en urelevant, kjipere jobb med tre måneders oppsigelsestid. Anonymkode: b9d70...c71
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #29 Skrevet 15. november 2017 Få jobb i en matbutikk da. Der byttes medarbeidere ut hele tiden, og oppsigelsestiden er vanligvis 1 mnd. Selvsagt ikke drømmejobben, men det er da penger. Anonymkode: b52a5...8fc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå