Gå til innhold

Strikke sofateppe til katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en katt som har sin faste plass på et fleece-teppe i sofaen, men merker at han ikke liker så godt å ligge der når det er "godt brukt"  (endel kattehår) eller at det er for varmt for ham. Det å vaske et fleeceteppe er også håpløst, da kattehårene setter seg fast i vaskemaskinen og selv om vi bretter det slik at vi kan bruke flere "sider" av det så føles det feil å skulle kaste et fleeceteppe når det er "oppbrukt".

Jeg går derfor rundt med tanken om å strikke et katteteppe som lett kan vaskes/skylles i dusjen, eller børstes av. Noen av dere som kan anbefale meg en oppskrift, eventuelt garn som kan passe til et slikt prosjekt?

Anonymkode: 3a5c4...29d

Skrevet

Min katt har et fleecepledd i Stressless’en sin.

Jeg putter bare pleddet i vaskemaskinen og så i tørketrommelen på syntetprogram.

Da er kattehårene samlet i filteret når pleddet er ferdig tørket.

Anonymkode: dd437...66f

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min katt har et fleecepledd i Stressless’en sin.

Jeg putter bare pleddet i vaskemaskinen og så i tørketrommelen på syntetprogram.

Da er kattehårene samlet i filteret når pleddet er ferdig tørket.

Anonymkode: dd437...66f

Har dessverre ikke tørketrommel :( har prøvd å vaske det, men da plukker jeg hår fra alle klær i flere uker etterpå...

Skrevet

Har du brukt klesrulle før du vasker pleddet? 

Kan du evt bytte det ut med et bomullslaken, eller et laken i sateng? Det er mindre statisk elektrisk enn fleece, og vil nok være lettere å stryke hår av før du hiver i maskinen. 

Jeg ser ikke for meg at et strikket teppe vil være noe enklere, heller tvert imot. I tillegg til at der er det enda større sjanse for at katten setter fast klørene. Mer tråder som kan flise seg rundt dem. 

Anonymkode: 848bf...a5d

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du brukt klesrulle før du vasker pleddet? 

Kan du evt bytte det ut med et bomullslaken, eller et laken i sateng? Det er mindre statisk elektrisk enn fleece, og vil nok være lettere å stryke hår av før du hiver i maskinen. 

Jeg ser ikke for meg at et strikket teppe vil være noe enklere, heller tvert imot. I tillegg til at der er det enda større sjanse for at katten setter fast klørene. Mer tråder som kan flise seg rundt dem. 

Anonymkode: 848bf...a5d

Hmmm...det var et godt tips! Kan prøve å finne noe i bomull :)

Klesrulle har jeg prøvd, med det sitter så sykt godt fast! Skal prøve annet materiale enn fleece, er muligens mer behagelig for katten (i tillegg til å være penere i sofaen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...