AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #1 Skrevet 15. november 2017 Min 8 år gamle datter har lært på skolen å vise fingeren, hun vet godt hva det betyr. Vi har forklart henne hvor stygt det er, men til ingen nytte, hun gjør det når hun ikke får viljen sin. Vi sender henne på rommet når hun gjør det og sier at sånn oppførsel aksepteres ikke. Noen som har tips til å få henne til å slutte? Anonymkode: e6e50...ca0
Måbarefåsiat... Skrevet 15. november 2017 #2 Skrevet 15. november 2017 Rommet hennes skal være et hyggelig sted å være, ikke et sted man sender for straff. Mener jeg da. Og hvis den fingeren stadig spretter opp, klipp den av... haha... neida. Men det er som med banneord, dersom det får oppmerksomhet, blir det enda morsommere. 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #3 Skrevet 15. november 2017 Du skal bare være glad for at du har et viljesterkt og meningsytrende barn for det sies at disse personlighetstypene vil ha gode muligheter som voksne. Du får heller bare vise at du er glad i henne og ignorere hva du anser som dårlig oppførsel. Anonymkode: f6339...08b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #4 Skrevet 15. november 2017 Dra inn på privilegier når hun ikke klarer å oppføre seg. Har hun mobil? Konfisker den for resten av kvelden eksempel. Evt andre ting. Ufin oppførsel skal medføre konsekvenser. Anonymkode: 29e92...61d 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #5 Skrevet 15. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal bare være glad for at du har et viljesterkt og meningsytrende barn for det sies at disse personlighetstypene vil ha gode muligheter som voksne. Du får heller bare vise at du er glad i henne og ignorere hva du anser som dårlig oppførsel. Anonymkode: f6339...08b Selvfølgelig viser jeg at jeg er glad i henne, men man kan ikke ignorere all dårlig oppførsel, da vil jo ungen tro det er greit. Anonymkode: e6e50...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #6 Skrevet 15. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig viser jeg at jeg er glad i henne, men man kan ikke ignorere all dårlig oppførsel, da vil jo ungen tro det er greit. Anonymkode: e6e50...ca0 Spørs hvorfor hun gjorde det. Kanskje du må gå i deg selv slik at du unngår å få en djevelunge på trappene når det i realiteten kunne vært helt annerledes ved bare å endre egen adferd. Anonymkode: f6339...08b 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #7 Skrevet 15. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spørs hvorfor hun gjorde det. Kanskje du må gå i deg selv slik at du unngår å få en djevelunge på trappene når det i realiteten kunne vært helt annerledes ved bare å endre egen adferd. Anonymkode: f6339...08b Vel, hun gjør det for eksempel om hun ikke kan få en is, eller hun ikke vil ha på seg støvler når det regner. Anonymkode: e6e50...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #8 Skrevet 15. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, hun gjør det for eksempel om hun ikke kan få en is, eller hun ikke vil ha på seg støvler når det regner. Anonymkode: e6e50...ca0 Da handler det nok om din tilnærming. Anonymkode: f6339...08b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #9 Skrevet 15. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da handler det nok om din tilnærming. Anonymkode: f6339...08b Eller så er det bare sånn at små barn kan være noen skikkelig drittunger, uavhengig av hva foreldrene gjør og ikke gjør. Anonymkode: 02e04...f46 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #10 Skrevet 15. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eller så er det bare sånn at små barn kan være noen skikkelig drittunger, uavhengig av hva foreldrene gjør og ikke gjør. Anonymkode: 02e04...f46 Har aldri jeg vært borte i. Anonymkode: f6339...08b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #11 Skrevet 15. november 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dra inn på privilegier når hun ikke klarer å oppføre seg. Har hun mobil? Konfisker den for resten av kvelden eksempel. Evt andre ting. Ufin oppførsel skal medføre konsekvenser. Anonymkode: 29e92...61d Hun har nettbrett, men den får hun ikke se på hver dag. Anonymkode: e6e50...ca0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #12 Skrevet 15. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri jeg vært borte i. Anonymkode: f6339...08b Har du aldri vært borti barn da eller? Alle barn er drittunger, fordi (opptil en viss alder) er de dumme og tror at hele verden handler om de. Anonymkode: 02e04...f46 1
Daria Skrevet 15. november 2017 #13 Skrevet 15. november 2017 Å vise fingeren til hverandre var nærmest vanlig omgangstone i klassen en periode da jeg var i den alderen. Vi visste at det betydde "noe stygt" - det var jo derfor det var spennende - men oss i mellom var det omtrent like alvorlig som å kalle noen "dust" sånn i forbifarten. Den dagen en vikarlærer plutselig serverte en solid skjennepreken til en hun så vise fingeren til en annen tror jeg alle ble like satt ut og forvirret - vi skjønte virkelig ikke problemet hennes, det var en egentlig ubetydelig greie alle gjorde og ingen tok seg nær av. Kanskje det er noe av det samme blant hennes venner? At du legger mye mer i det enn hun gjør? Ikke gjør så mye ut av det, så slutter det å være spennende. 1
Gjest NotNaomi Skrevet 15. november 2017 #14 Skrevet 15. november 2017 Når sønnen min bannet var det for å få en reaksjon. Jeg spurte om han ikke kunne flere banneord ? Så sto han der og visste ikke helt hva han skulle si . Jeg reagerte jo ikke som han forventet , så det var ikke så "gøy" . Vet ikke om det ville fungert hos dere. Bare be henne vise fingeren igjen. Hun vil vel bli lei ?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #15 Skrevet 15. november 2017 Akkurat nå, NotNaomi skrev: Når sønnen min bannet var det for å få en reaksjon. Jeg spurte om han ikke kunne flere banneord ? Så sto han der og visste ikke helt hva han skulle si . Jeg reagerte jo ikke som han forventet , så det var ikke så "gøy" . Vet ikke om det ville fungert hos dere. Bare be henne vise fingeren igjen. Hun vil vel bli lei ? Det skal jeg prøve, takk. Anonymkode: e6e50...ca0
Antoinette Skrevet 15. november 2017 #16 Skrevet 15. november 2017 Sender henne på rommet? Hva slags Margrethe Munthe opplegg er det dere kjører? Rommet hennes er hennes, ikke en celle. Jenta reagerer på det hun mener er urettferdig behandling så se heller på din egen oppførsel. Og ikke la deg provosere neste gang fingeren kommer, se henne heller rett i øyene og si "er det der det beste du kan?". 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #17 Skrevet 15. november 2017 Det er kun utprøving av grenser og oppmerksomhet. Å sende på rommet er feil. Ta heller i fra en gode hver gang det skjer. iPad tid eller en favoritt leke? En 8 åring vil forstå at det er dumt å fortsette med hvis dere er konsekvente på dette. Rommet skal være et hyggelig sted. Anonymkode: 04bb8...dd9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #18 Skrevet 15. november 2017 Rommet er jo ikke noe bra sted for straff, det er jo der alle lekene hennes er. Anonymkode: 2a063...c31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå