AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #1 Skrevet 15. november 2017 Jeg har noen tanker og spørsmål ang aupairordningen..Jeg har nylig blitt sammen med en fyr som har aupair grunnet at han har barn. Også vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til henne og hele settingen. Oppgavene hun gjør som å rydde, vaske, lage mat er ting jeg har gjort tidligere. Hvis jeg gjør de oppgavene føler jeg at jeg tar arbeidsoppgavene fra henne. Men igjen føler jeg meg lat som bare kan gå fa bordet uten å rydde opp etter meg, eller bare kaste ting i skittentøyskurven uten å sette på maskinen. Når vi skal på ferie eller eksklusjoner blir hun som regel med, er det vanlig? Jeg synes at hun gjør en fantastisk jobb og jeg har ingenting i mot henne, men noen ganger har jeg behov for at det bare er «oss» og litt privatliv er heller ikke feil for min del. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det eller ta det opp med typen. For han er dette helt normalt, men for min del er en slik luksus helt utenfor min rekkevidde og veldig uvant. what to do?!😁 Anonymkode: 0f942...47f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #2 Skrevet 15. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har noen tanker og spørsmål ang aupairordningen..Jeg har nylig blitt sammen med en fyr som har aupair grunnet at han har barn. Også vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til henne og hele settingen. Oppgavene hun gjør som å rydde, vaske, lage mat er ting jeg har gjort tidligere. Hvis jeg gjør de oppgavene føler jeg at jeg tar arbeidsoppgavene fra henne. Men igjen føler jeg meg lat som bare kan gå fa bordet uten å rydde opp etter meg, eller bare kaste ting i skittentøyskurven uten å sette på maskinen. Når vi skal på ferie eller eksklusjoner blir hun som regel med, er det vanlig? Jeg synes at hun gjør en fantastisk jobb og jeg har ingenting i mot henne, men noen ganger har jeg behov for at det bare er «oss» og litt privatliv er heller ikke feil for min del. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det eller ta det opp med typen. For han er dette helt normalt, men for min del er en slik luksus helt utenfor min rekkevidde og veldig uvant. what to do?!😁 Anonymkode: 0f942...47f Nyt det! Anonymkode: 78145...8d2 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 15. november 2017 #3 Skrevet 15. november 2017 Au pairen er ikke hushjelp, så skulle bare mangle at dere rydder av vasker egne klær etc. Er horribelt om mannen mener at det er hennes ansvar. Hun skal ta vare på ungen. Ikke være slaven deres, Hun trenger da ikke å være med på ferier nå som dere er et par. Med mindre det er en ferie det dere har lyst å gjøre noe eget på kveldene så kan hun sitte barnevakt på kveldene. Da kan hun ha fri på dagen og gjøre som han vil. Og noen ferier må hun da kunne få ha fri mens dere har egentid.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #4 Skrevet 15. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har noen tanker og spørsmål ang aupairordningen..Jeg har nylig blitt sammen med en fyr som har aupair grunnet at han har barn. Også vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til henne og hele settingen. Oppgavene hun gjør som å rydde, vaske, lage mat er ting jeg har gjort tidligere. Hvis jeg gjør de oppgavene føler jeg at jeg tar arbeidsoppgavene fra henne. Men igjen føler jeg meg lat som bare kan gå fa bordet uten å rydde opp etter meg, eller bare kaste ting i skittentøyskurven uten å sette på maskinen. Når vi skal på ferie eller eksklusjoner blir hun som regel med, er det vanlig? Jeg synes at hun gjør en fantastisk jobb og jeg har ingenting i mot henne, men noen ganger har jeg behov for at det bare er «oss» og litt privatliv er heller ikke feil for min del. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det eller ta det opp med typen. For han er dette helt normalt, men for min del er en slik luksus helt utenfor min rekkevidde og veldig uvant. what to do?!😁 Anonymkode: 0f942...47f Da har han og du misforstått. Hun er ikke ansatt som tjener,eller hushjelp. Er det vanlig at du går fra bordet, uten å rydde etter deg? Les deg opp på ordningen. Da slipper du å stiller flere dummeste spørsmål her inne Anonymkode: d5821...4f0 12
Veslefrikk Skrevet 15. november 2017 #5 Skrevet 15. november 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har noen tanker og spørsmål ang aupairordningen..Jeg har nylig blitt sammen med en fyr som har aupair grunnet at han har barn. Også vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til henne og hele settingen. Oppgavene hun gjør som å rydde, vaske, lage mat er ting jeg har gjort tidligere. Hvis jeg gjør de oppgavene føler jeg at jeg tar arbeidsoppgavene fra henne. Men igjen føler jeg meg lat som bare kan gå fa bordet uten å rydde opp etter meg, eller bare kaste ting i skittentøyskurven uten å sette på maskinen. Når vi skal på ferie eller eksklusjoner blir hun som regel med, er det vanlig? Jeg synes at hun gjør en fantastisk jobb og jeg har ingenting i mot henne, men noen ganger har jeg behov for at det bare er «oss» og litt privatliv er heller ikke feil for min del. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det eller ta det opp med typen. For han er dette helt normalt, men for min del er en slik luksus helt utenfor min rekkevidde og veldig uvant. what to do?!😁 Anonymkode: 0f942...47f Med tanke på at en au pair ikke skal gjøre husarbeid, hennes oppgaver er å passe barn, så er det jo helt supert at du tar over de oppgavene hun i følge loven ikke skal gjøre. 15
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #6 Skrevet 15. november 2017 En au pair er ikke en hushjelp. Lett husarbeid, i tillegg til å passe barn, er ok, men det er ikke meningen at hun skal gå og rydde opp etter dere eller gjøre mesteparten av husarbeidet. Det hadde aldri ramlet meg inn å la tallerken og glass stå igjen på bordet og la au pairen rydde etter meg eller ikke vaske klær. Dere misbruker au pairordningen og utnytter et menneske som er den svake part i forholdet. Anonymkode: 01f01...6c4 15
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #7 Skrevet 15. november 2017 Tallerkener og slikt blir tatt inn av oss, men det var egentlig bare et eksempel. Et dårlig vel og merke. Hun bedriver lett husarbeid og blir på ingen måte misbrukt. Hun har masse fritid og trives godt. Men dette lette husarbeidet er noe jeg er vant til å gjøre. Er det da frekt å fakrisk gjøre det eller evt ta det sammen? 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En au pair er ikke en hushjelp. Lett husarbeid, i tillegg til å passe barn, er ok, men det er ikke meningen at hun skal gå og rydde opp etter dere eller gjøre mesteparten av husarbeidet. Det hadde aldri ramlet meg inn å la tallerken og glass stå igjen på bordet og la au pairen rydde etter meg eller ikke vaske klær. Dere misbruker au pairordningen og utnytter et menneske som er den svake part i forholdet. Anonymkode: 01f01...6c4 Anonymkode: 0f942...47f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #8 Skrevet 15. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har han og du misforstått. Hun er ikke ansatt som tjener,eller hushjelp. Er det vanlig at du går fra bordet, uten å rydde etter deg? Les deg opp på ordningen. Da slipper du å stiller flere dummeste spørsmål her inne Anonymkode: d5821...4f0 Anonymkode: 0f942...47f 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #9 Skrevet 15. november 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har noen tanker og spørsmål ang aupairordningen..Jeg har nylig blitt sammen med en fyr som har aupair grunnet at han har barn. Også vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til henne og hele settingen. Oppgavene hun gjør som å rydde, vaske, lage mat er ting jeg har gjort tidligere. Hvis jeg gjør de oppgavene føler jeg at jeg tar arbeidsoppgavene fra henne. Men igjen føler jeg meg lat som bare kan gå fa bordet uten å rydde opp etter meg, eller bare kaste ting i skittentøyskurven uten å sette på maskinen. Når vi skal på ferie eller eksklusjoner blir hun som regel med, er det vanlig? Jeg synes at hun gjør en fantastisk jobb og jeg har ingenting i mot henne, men noen ganger har jeg behov for at det bare er «oss» og litt privatliv er heller ikke feil for min del. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det eller ta det opp med typen. For han er dette helt normalt, men for min del er en slik luksus helt utenfor min rekkevidde og veldig uvant. what to do?!😁 Anonymkode: 0f942...47f Au Pair skal passe barn og gjøre noen andre småting i huset, de er ikke hushjelper. Hun skal også være og behandles som et familiemedlem ikke som en slave som gjør alt husarbeidet. Alle i en vanlig familie tar av bordet etter seg og rydder sine egne ting så lenge de ikke er på babystadiet. Både tåringen og tråringene her hjelper med å dekke og å ta av bordet etter seg. Anonymkode: 33fb5...de5 7
Måbarefåsiat... Skrevet 15. november 2017 #10 Skrevet 15. november 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Anonymkode: 0f942...47f Hvis dette er lettere husarbeid... ok, hvis noen hadde gjort alt dette hjemme hos meg, hadde det ikke vært mye igjen til meg. Halleluja...! 23
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #11 Skrevet 15. november 2017 En au pair skal være med på ferie og utflukter, hun er på kulturutveksling og skal behandles som en del av familien. Hun skal/kan gjøre lettere husarbeidsoppgaver (det skal jo andre voksne i husstanden også...) Arbeidsoppgavene hennes skal være klart definert i kontrakten. Det står neppe i kontrakten at andre familiemedlemmer ikke skal hjelpe til, men klesvask eller rydde etter middag kan jo være en del av hennes oppgaver. Det betyr jo ikke at dere ikke kan sette inn i oppvaskmaskinen eller sette på en klesvask. Anonymkode: 1a383...a2b 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #12 Skrevet 15. november 2017 12 minutes ago, AnonymBruker said: Anonymkode: 0f942...47f Hva er tungt husarbeid, egentlig? Anonymkode: 13cb2...b07 13
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #13 Skrevet 15. november 2017 Jeg kan svært lite om aupairordningen, men betyr det at man ikke har noe privatliv om man velger den form for ordning i huset? Anonymkode: 0f942...47f 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #14 Skrevet 15. november 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er tungt husarbeid, egentlig? Anonymkode: 13cb2...b07 Tydeligvis noe jeg over hodet ikke gjør i hvert fall. Så sånn sett ser det ut til at en au pair i stor grad er ei hushjelp, ja. Ikke bare barnepasser. Anonymkode: 9ac0f...1a5 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #15 Skrevet 15. november 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er tungt husarbeid, egentlig? Anonymkode: 13cb2...b07 Nedvask? Anonymkode: 0259d...9e8 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #16 Skrevet 15. november 2017 Nyt det! Vi har også au pair og det gjør at vi har mulighet til å bruke all fritiden vår på barna. Når vi får satt bort husarbeidet så redder det virkelig alt, tidsklemme no more! Anonymkode: 5abdb...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #17 Skrevet 15. november 2017 Åsaken til at en au pair bor hos dere er jo fordi hun er her for kulturutveksling. Hun skal lære norsk, og lære om Norge. Da sier det jo seg selv at hun skal være med dere på utflukter, og ellers behandles som et familiemedlem. Anonymkode: 952cc...c48 4
Snegl Skrevet 15. november 2017 #18 Skrevet 15. november 2017 (endret) På samme side står det også: Au pairen kan bidra til daglig renhold og rydding av huset, men familien skal dele på husarbeidsoppgavene, og kan ikke forvente at au pairen tar alt dette arbeidet. Det er forskjell på å jobbe sammen med familien og å jobbe for familien. Hvis du føler at du tar arbeidsoppgavene fra henne når du rydder av bordet så virker det ikke som at hun behandles som en likeverdig del av familien. https://atlantis.no/au-pair-i-norge/arbeidsoppgaver-for-au-pair/ Til de som lurte på hva som ikke regnes som lettere husarbeid, nevnes det også. Da får man virkelig inntrykk av at ordningen har blitt misbrukt mye......... Husarbeid som ikke er egnet for au pair hagearbeid vaske bilen vindusvask vårrengjøring og ukentlig storvask vaske komfyr, annet enn å tørke av overflater vaske og rydde opp etter husdyr re opp og skifte på vertsforeldrenes seng stryke klær for vertsforeldrene vaske vertsforeldrenes private bad passe husdyr i au pairens fritid/ferie (det regnes da som arbeidstid) pusse sølv servere mat i vertsfamiliens selskaper Endret 15. november 2017 av Snegl 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #19 Skrevet 15. november 2017 Du har så lyst på husarbeid, så gi henne fri da. Når du er i hus så send henne hjem igjen Anonymkode: d5821...4f0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #20 Skrevet 15. november 2017 Han har ikke au-pair. Han har en hushjelp. Når han har (under)betalt for en hushjelp, så er det meningen at du ikke skal ta det samme arbeidet. Føles det ubehagelig for deg å ikke gjøre andres husarbeid så får du finne deg en annen menn eller gå til psykolog som kan hjelpe deg med teknikker som kan brukes når trangen blir som verst. Anonymkode: fdf1e...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå