Gå til innhold

Varmekabler eller panelovn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har leilighet på nesten 60 kvadrat, tre panelovner og varmekabler på bad, gang og kjøkken.

Er det mest lønnsomt økonomisk å bruke varmekablene eller panelovner for å varme opp boligen? Den er ganske kaldt, gammel leilighet.

Spørsmål to er hva som gir jevnet og best opplevd varme?

Hva ville dere ha brukt?

Anonymkode: 33c83...e15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varme er varme, kort fortalt. Men likevel:

Varmekabler har den fordelen at det varmer opp gulvet, og når man har varme føtter vil temperaturen i rommet oppleves som et par grader varmere enn den faktisk er. Det kan likevel være noe tap i varmekabler i et gammelt hus, med dårlig isolasjon under kablene slik at man varmer opp taket til de under eller at det går rett i grunnmuren. Ser også at du har varmekabler på bad, kjøkken og gang, rom som man ikkje tilbringer så mye tid i. 

Panelover har fordelen av de varmer opp lufta direkte og man kan oppnå besparelser ved å stille ned temperaturen når man sover eller er på jobb, men en timer kan man også stille inn ovnen til å starte opp et par timer før man trenger den. 

Kva som blir opplevd som best varme er jo noko individuelt, og også avhengig av forskjellige faktorer som trekk i vindu, (kan hjelpe med paneloven rett foran vindu for å skape en barriere av varm luft) luftstrøm i boligen, om man har varme eller kalde føtter osv.

Uansett vil temperaturen i det rommet du oppholder deg mest i også ha mest og seie, hjelper lite om gangen er gloheit når man sitter i sofaen på stua og klaprer tenner til netflix.

Ville satset på panelovner i oppholdsrom, og nok lunk i kablene på badet til at man ikkje treng å stige ut av dusjen med ei tå av gangen, kjøkken og gang kan fint stå uten varme, på kjøkkenet er man gjerne også i aktivitet med matlaging så greitt å ha det litt kaldere der.

Elles er pledd og tøfler av forskjellige slag både billig på straumrekninga og også synnsykt kult om man finner noko slikt som dette: 

unicorn-light-up-1-lg.jpg

• Liker 2
Skrevet

Varmekabler på soveromene, panelovner på bad, stue, kjøkken og gang. Eneste ufornuftige det. 

Skrevet

Du må rett og slett prøve deg frem med hva som gir komfortvarme og hvordan det ser ut på strømregningen din. En kombinasjon vil jeg tro er beste løsningen.

Anonymkode: f5aaf...bb7

Skrevet

Hvis innstillingene er på samme temperatur, så er effekten i kWt og dermed pris den samme uansett om du bruker varmekabler eller panellovn.

Fordelen med gulvvarme er at du kan ha lavere temperatur i rommet som allikevel kjennes behagelig fordi du føler komfortabel temperatur i føttene. Så har du varmekabler og panellovn i et rom, kan det være bedre å bruke varmekabler der. Er det bare et av oppvarmingsalternativene i de forskjellige rommene, så er det ingen vits i å spørre. Du bruker det som er tilgjengelig. 

Anonymkode: f1f09...909

Skrevet

Du kan jo prøve deg frem med å først ha på bare kabler, og så ha på bare ovnene, og følge med på strømmåleren hva som suger mest strøm. 

Men jeg for min del ville aldri hatt kablene av på gulv med fliser. Er man kald på føttene, oppleves alt mye kaldere. 

Anonymkode: f773b...610

• Liker 1
Skrevet

Strømregningen min sank betraktelig da jeg slo av kablene i gangen. Hadde to panelovner med termostat i tillegg. 

70 kvm, kjeller, gammelt hus. Nå har jeg fått varmepumpe. Strømregningen er den samme ca, men det er mindre kaldt her nå. 

Anonymkode: 2a0c3...646

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...