Gå til innhold

Mindfulness og meditasjon trenger ikke læres

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var noen som svarte meg i en annen tråd da jeg foreslo meditasjon at det må læres.

Men det trengs egentlig ikke. Meditasjon er enkelt forklartt at man slapper av uten å sovne, slik at tankene slapper av også, og man oppdager den man "egentlig" er under alt tankemaset og stresset som man gjerne går rundt med. Man simpelthen bare ER og føler en dyp avslapning. Men det må ikke læres! Ja, man kan bli bedre til å innføre det i daglige rutiner. Man kan også bli bedre til å sitte å meditere i timesvis, men dette er ikke nødvendig for å ha nytte av det. Alt man trenger er litt tid til å gjøre det.
Ta f.ex. denne videoen, det er ikke noe som må læres her, likevel er det meditasjon: 

Anonymkode: 80961...003

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott for deg. Prøv å si det samme til en skikkelig stressa person.

At noen må læres til å meditere handler like mye om å bli fortalt at man har lov til å unne seg egentid. Det å lære å ta vare på seg selv samt skru av det evige tankekjøret. 

Har ikke den store troen på mindfulness, men å puste ut i hverdagen er virkelig noe flere av oss trenger. 

Anonymkode: e3376...e58

Skrevet

Har hatt diskusjonen på jobben, 6 damer i div alder, alle har prøvd, for dette er jo litt i tiden, ingen får til mindfulness og meditasjon. Vi er noen stresshuer. 

Anonymkode: 046cb...f3f

Skrevet

Har dere prøvd guidede meditasjoner? Skal noe til å tenke samtidig som man hører på stemmen og gjør som den sier. TS

Skrevet

Er delvis enig og delvis uenig. Det er en vanskelig kunst det å stilne tankene fullstendig. Mange prøver å starte å meditere eller gå på yoga og har alt mulig annet av tanker i hodet og da er det opptrening som trengs. "Gjør jeg det riktig nå, er vi snart ferdig, jeg er litt sulten jeg, tralala ja så ligger jeg her da hm merker ikke at tankene blir stille jeg hvorfor ikke det gjør jeg noe feil, lurer på hva jeg skal kjøpe til jul til mamma" alt mulig. Det å stilne tankene fullstendig i mer enn et par sekunder er vanskelig for folk flest og derfor er øvelse og forskjellige hjelpemidler (som en guidet meditasjon, å se inn i et levende stearinlys, å telle sekunder og for hver annen tanke som kommer så begynner man å telle på nytt, å fokusere og konsentrere seg 100% på pusten enten ved å kjenne den fylle og tømme lungene eller fokusere på følelsen luften gir inni neseboret osv) nyttig , og for de aller fleste nødvendig for å lære seg denne stillheten og stoppe tankestrømmen og distraksjoner. 

Anonymkode: 6bede...164

• Liker 1
Skrevet

Det du gjør, Ts, når du ser på videoen, er læring. All input utenfra er potensiale til læring.

Men det sagt så er stress et valg folk gjør. En blir ikke stressa. En gjør seg stressa. Og en tillater (eller i mange tilfeller unner) seg å fortsette å være det. 

Men dette bringer oss til et av nåtidens mest brennbare diagnoser. Angst. Redselen for helt normal redsel. Der leger i steder for å si «du, det er normalt å være redd. Du må slutte med å være redd for redselen din, for alle andre er like redde som deg.» så later man som redsel er unotrmalt og skriver ut medisiner og sykemelder. Som en vet gjør redselen for å bli anpust, svett, klam og blek verre. 

Anonymkode: e41ef...dec

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er delvis enig og delvis uenig. Det er en vanskelig kunst det å stilne tankene fullstendig. Mange prøver å starte å meditere eller gå på yoga og har alt mulig annet av tanker i hodet og da er det opptrening som trengs. "Gjør jeg det riktig nå, er vi snart ferdig, jeg er litt sulten jeg, tralala ja så ligger jeg her da hm merker ikke at tankene blir stille jeg hvorfor ikke det gjør jeg noe feil, lurer på hva jeg skal kjøpe til jul til mamma" alt mulig. Det å stilne tankene fullstendig i mer enn et par sekunder er vanskelig for folk flest og derfor er øvelse og forskjellige hjelpemidler (som en guidet meditasjon, å se inn i et levende stearinlys, å telle sekunder og for hver annen tanke som kommer så begynner man å telle på nytt, å fokusere og konsentrere seg 100% på pusten enten ved å kjenne den fylle og tømme lungene eller fokusere på følelsen luften gir inni neseboret osv) nyttig , og for de aller fleste nødvendig for å lære seg denne stillheten og stoppe tankestrømmen og distraksjoner. 

Anonymkode: 6bede...164

Det er nærmest umulig å stilne tankene sine fullstendig, og det er ikke målet heller. Det skjer mange ganger i løpet av en dag at man har et glip mellom tankene, og målet med meditasjon er å "dyrke" disse mellomrommene. Hvorvidt man "får det til" eller ikke, er noe folk tenker mye på når de skal begynne med meditasjon. Men følger man en slik guidet meditasjon, eller tar en yogatime, vil man være mere avslappet etterpå enn før man begynte, og da har man fått det til. Det samme kan skje under trening, massasje, sex, kunstneriske aktiviteter som maling, musikk etc. Man kan det allerede, og det er et hinder for meditasjon å tro at det tar tid å lære det, for det gjør det ikke.
Det er en teknikk å lære å bevisst gjøre det uten hjelpemidler som denne videoen f.ex., det er det. Men man trenger ikke det for å meditere, man trenger bare å legge omstendighetene til rette, så skjer meditasjon.

Skrevet

Det finnes mange måter å meditere og praktisere tilstedeværelse på. Å stilne tankene, altså å sitte og ikke tenke noe som helst, vil jeg tro er for viderekomne. Det man kan begynne med er å ikke prøve å la være å tenke, men å observere tankene uten å henge seg opp i dem. Det handler i stor grad om å ikke dømme sine egne tanker og følelser, men la dem komme og gå av seg selv. 

Det kan hjelpe å konsentrere seg om noe, f.eks pusten. Sitte og kjenne etter hvordan det egentlig føles å bare puste. Begynner tankene å vandre, går man tilbake til pusten uten å fordømme seg selv eller tenke at man ikke "får til" å meditere. Jeg pleier å tenke at nå skal jeg aktivt gjøre ingenting, bare puste. 

• Liker 1
Skrevet

Det er mange som synes dette er vrient å forholde seg til.

Meditasjon og mindfullness er like enkelt som når du lukker øynene å forestiller deg en stor orange appelsin eller visualiserer hva du skal ha til middag. Alle klarer det, og vi kan lære å fokusere dypere ved hjelp. 

Innstillingen er en annen. Alle har et valg. Du kan velge å stresse og unnskylde deg med det eller lære små grep å ta tak i hva som skjer her og NÅ.

Du kan lære å kun observere tankene uten analyse, for så å la de gå....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...