Gjest Rimfrost Skrevet 3. februar 2005 #21 Del Skrevet 3. februar 2005 Og oss som ikke tror på gud da? Er det synd på oss ? Er vi på et lavere nivå enn dere ? Anser dere dere som smartere og mere beriket enn oss ? Slike holdninger er vel noe av det som gjør at jeg har visse kristne jævli langt opp i halsen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #22 Del Skrevet 3. februar 2005 Den andre sida..... Så du meinar at dei som velger å ikkje leve etter slik gud vil, velger feil? Finst det kun eit riktig levesett, der du lever etter slik gud vil, som gir livet meining og verdi? Har de som velger "bort" gud eller aldri har hatt eit forhold til gud eit mindre verdig liv eller eit mindre lukkeleg liv? Korleis ser du som er kristen på meg (altså, som ikkje trur på gud og bibelen i kristen forstand), trur du eg er eit menneske med eit meir eller mindre meiningslaust liv? Kunne du gifta deg med ein mann som ikkje var kristen? Kvifor /kvifor ikkje? Jeg sier ikke at den som ikke velger å leve med Gud velger feil på deres vegne, men jeg vil si at de går glipp av mye. Som sagt vi er skapt av fri vilje, og hver enkelt må gjøre de de kjenner fred for, eller det de opplever er rett. Min mening med livet er Gud. Gud gir meg en fred ingen menneske på jorden kan gi. Han gir beskyttelse ingen mennesker kan gi. Han finner en utvei der det ikke er utvei. Han skjenker livet mitt fylt med velsignelser på alle områder. Han har gitt meg et syn på mennesker og meg selv som gjør at jeg har det mye bedre på alle områder. Har en fred jeg aldri før har hatt ei heller kan jeg beskrive den. Og han hjelper meg med å ta de rette valgene. De som ikke tror på Gud har langt ifra et mindre verdig liv, men for min egen del kan jeg si at det er først etter at jeg ble kristen at jeg kan si at jeg er lykkelig og finner en mening med livet. Jeg ser ikke ned på noen kristen, muslim, katolikk eller hva det nå er. Fordi jeg har ingen rett til å dømme, og vil det heller ikke. Hver av oss finner vår plass i livet, og det syntes jeg at alle bør respektere. Og klart jeg respekter deg og. Jeg kunne ha giftet meg med en ikke kristen mann, men likvel ville jeg følt at det var noe som manglet, fordi jeg gjerne vil dele den kristne troen. For meg er det en glede å ha noen å snakke sammen med, utveksle erfaringer og syn. Et spennende liv hva det innebærer. Så godt at folk kan være saklig. Ha en fortsatt god kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rimfrost Skrevet 3. februar 2005 #23 Del Skrevet 3. februar 2005 Og en annen irriterende ting er at dere ikke selv innser at det er en mannsdominert religion dere tilber. "Han", "herren", "jesus", "den hellige ånd".... ikke EN ENESTE gang har jeg hørt en kristen omtale guden demmes som "HUN". Men selvsagt.... i teorien er det vel ikke slik , eller? Hvorfor sier alle "han" ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #24 Del Skrevet 3. februar 2005 Og oss som ikke tror på gud da? Er det synd på oss ? Er vi på et lavere nivå enn dere ? Anser dere dere som smartere og mere beriket enn oss ? Slike holdninger er vel noe av det som gjør at jeg har visse kristne jævli langt opp i halsen.... Vist du har så dårlig erfaringer med kristne, så forstår jeg godt holdningen din til kristne også. Det å tro på Gud er et valg man tar, og det er ihvertfall ikke fra Gud om det er noen som har den holdningen der, forde kan ikke forsvares. Jeg støtter ikke slik holdninger heller, og kan med hånden på hjertet si at jeg har også opplevd kristne med en slik nedlatende holdning, og det hører ikke hjemme noen plasser. Ingen som er mindre verd enten man er gul eller blå, bare for å sette det litt på spissen. Man skal selv velge et liv man selv er tilfreds med. Jeg vil på mangen måter motsi det du sier. Fordi jeg ser ikke på dere "andre" som mindreverdig eller på et lavere nivå. Desverre er det alltid noen som vil fremstå slik, men de bør man bare holde seg unna rett og slett. Og det sier jeg som kristen selv. Det hører ikke hjemme noen plass. Og når det gjelder å ha et beriket liv så har jeg det innenfor Gud. Mens noen opplever å ha et beriket liv på andre områder, eller på en slik måte de selv er tilfredstilt og fornøyd med. Det er det viktigste. At folk finner ut hvor de tilhører eller hvor de ønsker å være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #25 Del Skrevet 3. februar 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #26 Del Skrevet 3. februar 2005 Og en annen irriterende ting er at dere ikke selv innser at det er en mannsdominert religion dere tilber. "Han", "herren", "jesus", "den hellige ånd".... ikke EN ENESTE gang har jeg hørt en kristen omtale guden demmes som "HUN". Men selvsagt.... i teorien er det vel ikke slik , eller? Hvorfor sier alle "han" ? Og det ER mannsdominert. En kvinne skal "underorne" seg mannen. Altså mannen skal gå forran med et godt eksempel. Men for meg handler det om respekt. Og jeg hadde aldri funnet meg i en mann som hadde dominert over meg. Kristne er veldig forskjellig, og det er nok noen som lever slik også, men langt ifra alle. Hver og en må finne en måte å leve på som er naturlig for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rimfrost Skrevet 3. februar 2005 #27 Del Skrevet 3. februar 2005 Mener de ikke sex utenfor ekteskapet er synd da ? Og homofili ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #28 Del Skrevet 3. februar 2005 Mener de ikke sex utenfor ekteskapet er synd da ? Og homofili ? Bibelen er veldig klar på det området. Sex hører ekteskapet til, og homofili er også synd fordi til mann og kvinne har han skapt oss og de to skal være ett. Men etter min mening, så er det mangen ting å ta hensyn til. Jeg personlig mener at det er greit med samboerskap. Folk må få velge uten at andre skal dømme, for da dømmer de seg selv. Og det er mangen grunner til at folk ikke gifter seg. Det kan være familie, penger, utdannelse og at situasjonen rett og slett ikke er tilrettelagt. Det skal man respektere. Og tidene har forandret seg. Verden er ikke slik Gud skapte den i sitt bilde. I tidligere tider kunne man gifte seg som 15-16 åring, da var man voksen, og sånn er det bare ikke lenger. Folk velger å ta utdannelse og satse på andre ting, så hvorfor skal man da ikke ha rett til det uten fordømmelse? Det kommer jeg aldri til å bli klok på heller. Men det er meg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rimfrost Skrevet 3. februar 2005 #29 Del Skrevet 3. februar 2005 Kanskje noen burde oppdatere bibelen.... Denne gangen kvinnelige forfattere ! Tror resulatet ville blitt interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #30 Del Skrevet 3. februar 2005 Så det finnes bare to typer mennesker eller verdisyn? Ditt nye og gamle jeg og verdisyn? Må si du da har et fattig syn på verden. Er det noe som har kommet med denne nyervervede frelsen? Jeg svarte på den samme tiltalen iste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 3. februar 2005 #31 Del Skrevet 3. februar 2005 Det går vell ikkje ann å oppdatere bibelen ? Du kan lese den nye boka Da Vinci-koden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #32 Del Skrevet 3. februar 2005 Det går vell ikkje ann å oppdatere bibelen ? Du kan lese den nye boka Da Vinci-koden Oppdatere bibelen nei. I huleste heller Ikke noen kan forandre på Guds ord. I det gamle testamentet ble brev fra Paulus skrevet i år 48. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 4. februar 2005 #33 Del Skrevet 4. februar 2005 Det går ikke an å si at Gud finnes for de som tror på ham, og ikke for de andre. Det er jo umulig at noen både kan finnes og ikke finnes. Det går uansett ikke an verken å bevise eller motbevise Guds eksistens. Det hele er altså et spørsmål om å tro eller ikke tro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 4. februar 2005 #34 Del Skrevet 4. februar 2005 Det er jo umulig at noen både kan finnes og ikke finnes. Når det gjelder gud så går det ann. For gud er ingen person, men lever i sjela til de som går med han. Det går uansett ikke an verken å bevise eller motbevise Guds eksistens. Det hele er altså et spørsmål om å tro eller ikke tro... Det går ikkje ann å motbevise, men heller ikkje ann å bevise at det er ein gud. De som trur på han meinar vertfall at han finst. Vi som ikkje trur at det finst noko gud gir egentleg "litt blaffen". Ja, det er eit spørsmål om tru. Eg trur ikkje på nokon gud og då eksisterar ikkje "gud" for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 4. februar 2005 #35 Del Skrevet 4. februar 2005 Vi som ikkje trur at det finst noko gud gir egentleg "litt blaffen". Nåja, skjer ikkje alle over ein kam. Det er tydeleg at det finst mange ivrige misjonærar blant dei ikkje-truande. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alisia4 Skrevet 4. februar 2005 #36 Del Skrevet 4. februar 2005 Det går ikke an å si at Gud finnes for de som tror på ham' date=' og ikke for de andre. Det er jo umulig at noen både kan finnes og ikke finnes. Det går uansett ikke an verken å bevise eller motbevise Guds eksistens. Det hele er altså et spørsmål om å tro eller ikke tro...[/quote'] Jo, det går an å få bevis på at Gud finnes. De som tror, vet også sannheten. Som meg selv. Har fått plenty av bevis på at Gud virkelig finnes. Men troen kommer ALLTID først. Det går ikke an å si at Gud ikke finnes for den som ikke tror, for Gud ER her, men at de velger å ikke tro, det er noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 4. februar 2005 #37 Del Skrevet 4. februar 2005 Meinar du meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 4. februar 2005 #38 Del Skrevet 4. februar 2005 Nei, eg tenkte ikkje på nokre bestemte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 4. februar 2005 #39 Del Skrevet 4. februar 2005 Ok! Kva meinte du med det egentleg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 4. februar 2005 #40 Del Skrevet 4. februar 2005 Vel - temaet kunne nok hatt sin eigen tråd, men det er ganske mange som er svært ivrige og nyttar alle sjansar dei har til å fortelja at Gud ikkje finst, at Gud berre er ein eventyrfigur. (Generelt sett alle religionar, men særleg er det dei kristne som er målet.) Og dei misjonerer for sitt syn med mange ulike argument. Nokre vil jo sikre seg at det dei seier ikkje kan misforståast, og seier rett ut at kristne tek feil. (Rart nok blir mange av desse svært provosert over at kristne meinar dei har rett, og følgeleg at andre må ha feil...) Kunne nok ha sagt mykje meir, men konklusjonen min er at det er mange som ikkje trur - men som tydlegvis ikkje gir "litt blaffen." Sånn eigentleg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå