Gå til innhold

Kan kondens føre til fuktskade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min bor i ei leilighet han eier. Fra jeg møtte han og har hengt der, har jeg reagert på at det alltid er veldig klamt der. Det er alltid kondens nederst på vinduene og på ytterdøra (håndtak og lås). Hvis jeg er der ett par dager slutter jeg å legge merke til det, men når jeg kommer dit etter å ha vært hos meg selv så synes jeg det er ubehagelig klamt. 

Ellers er leiligheta i og stand, godt pusset opp og med varmepumpe. Jeg tror ikke ventilasjonen er så god, mtp kjøkkenvifte og på badet. Det er vifter der, men det virker ikke som de gjør nytten. Jeg har sagt til han at jeg tror kondensen muligens kan føre til fuktskader, men jeg kan ikke så mye om dette. Er det noen som vet?

Anonymkode: 6f965...fdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondens er fukt, så ja, det kan føre til fuktskader og muggdannelse. 

• Liker 6
Skrevet

Ja, det kommer til å bli fuktskader der etterhvert om han ikke gjør noe med det. Når du merker at det er klamt inne, så vil jeg si at han bør få ned luftfuktigheten raskt. Blir dyrt etterhvert om han ikke fikser problemet nå. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Doge skrev:

Ja, det kommer til å bli fuktskader der etterhvert om han ikke gjør noe med det. Når du merker at det er klamt inne, så vil jeg si at han bør få ned luftfuktigheten raskt. Blir dyrt etterhvert om han ikke fikser problemet nå. 

Hva kan man gjøre for å bli kvitt det? Det er for kaldt til å lufte hele tida og det blir fort klamt igjen. 

Dessuten føler jeg meg masete som tar det opp, det er komiske min leilighet. Men jeg ønsker komikkens at han skal få det problemet med fuktskader da det sikkert er kjipt og dyrt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva kan man gjøre for å bli kvitt det? Det er for kaldt til å lufte hele tida og det blir fort klamt igjen. 

Dessuten føler jeg meg masete som tar det opp, det er komiske min leilighet. Men jeg ønsker komikkens at han skal få det problemet med fuktskader da det sikkert er kjipt og dyrt. 

Det er jo ikke min leilighet ** skulle det stå. Og jeg ønsker ikke at han skal få problemer.  

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke noen ekspert, men han kan kan kjøpe en avfukter.

Skrevet

Jeg måtte nettopp kjøpe avfukter til kjellerleiligheten her. Oppdaget helt plutselig at det hadde begynt å vokse grønn mugg på vinduskarmene. Ikke la det gå langt!

Anonymkode: 42acb...fd9

Skrevet

Høy luftfuktighet og kondens fører til dårlig inneklima, mugg og fuktskader. Det er gode sjanser for at leiligheten er eller kommer til å bli helsefarlig å oppholde seg i. 

Den enkleste måten å få ned luftfuktigheten og bli kvitt kondensen på er å fikse ventilasjonen og fjerne fukt-kilder. Kjøp en fuktmåler, luftfuktigheten bør ligge på ca 40 %. Fiks viften på badet eller annen ventilasjon som måtte mangle. Slutt å tørk klær innendørs.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, prt90 skrev:

Høy luftfuktighet og kondens fører til dårlig inneklima, mugg og fuktskader. Det er gode sjanser for at leiligheten er eller kommer til å bli helsefarlig å oppholde seg i. 

Den enkleste måten å få ned luftfuktigheten og bli kvitt kondensen på er å fikse ventilasjonen og fjerne fukt-kilder. Kjøp en fuktmåler, luftfuktigheten bør ligge på ca 40 %. Fiks viften på badet eller annen ventilasjon som måtte mangle. Slutt å tørk klær innendørs.

Huff. Vet ikke hvordan jeg skal ta dette opp med han. Har nevnt det ett par ganger, men virker ikke som han tar det noe seriøst. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff. Vet ikke hvordan jeg skal ta dette opp med han. Har nevnt det ett par ganger, men virker ikke som han tar det noe seriøst. 

Kjøp denne til han. Fin detalj er at den viser en stor :( hvis inneklimaet er dårlig.

https://www.clasohlson.com/no/Hygrometer-termometer/36-6779

• Liker 1
Skrevet

Hva slags leilighet er det? Og hva slags ventilasjon er det i bygget?

Det virker nesten som om kjøkkenvifte er blitt påkoblet avsug på vegg som egentlig skulle suge ut fuktighet fra leiligheten? 

Hvertfall er det slik her jeg bur. Mange har koblet kullfiltervifter til avsug på vegg, noe som fører til at fuktigheten ikke får komme ut pga at kjøkkenvifta kun brukes ved matlaging. Noe som har ført til muggdannelse i leiligheter, matos og brannfare i ventilasjonsanlegget.

Han bør sjekke med styret hvordan det ligger an.

Anonymkode: bf198...431

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min bor i ei leilighet han eier. Fra jeg møtte han og har hengt der, har jeg reagert på at det alltid er veldig klamt der. Det er alltid kondens nederst på vinduene og på ytterdøra (håndtak og lås). Hvis jeg er der ett par dager slutter jeg å legge merke til det, men når jeg kommer dit etter å ha vært hos meg selv så synes jeg det er ubehagelig klamt. 

Ellers er leiligheta i og stand, godt pusset opp og med varmepumpe. Jeg tror ikke ventilasjonen er så god, mtp kjøkkenvifte og på badet. Det er vifter der, men det virker ikke som de gjør nytten. Jeg har sagt til han at jeg tror kondensen muligens kan føre til fuktskader, men jeg kan ikke så mye om dette. Er det noen som vet?

Kondens betyr for høy luftfuktighet. For høy luftfuktighet viser seg i form av kondens og kondens igjen fører til muggsopp og bakterieoppvekst. 

For høy luftfuktighet fører til helseskader i form av sick building syndrome, astma og eksem, verre og mer langvarige forkjølelser m.m.  med andre ord å bo i så mye fukt som det beskrives i hi er skadelig nåde for mennesker og inventar. 

Det finnes mye literatur og forskning som underbygger overnevnte uttalelse. Det enkleste er fhi.no sine faglige  ormer for inneklima der det heter noe slikt som at fukt og fuktskader innendørs ikke er akseptabelt. 

Anonymkode: e202e...c2e

• Liker 2
Skrevet

Hvor flinke er dere til å lufte?

Anonymkode: 9f7a3...8e3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor flinke er dere til å lufte?

Anonymkode: 9f7a3...8e3

Jeg lufter så mye som jeg kan når jeg er der, det hjelper ikke, og det er for kaldt ute nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...