Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg var til gynekolog for 3 måneder siden i samtalen ble det sagt " neste gang kan vi snakke om vi skal ta en kikhuleoprasjon eller gå rett på prøverør" 

jeg har ikke time før i slutten av året, og lurer fælt på en del ting som jeg håper dere som har vært gjennom det samme kan svare på.

nr1: om jeg skal "hoppe" rett på prøverør, hva skjer da? Må jeg søke? Hvor lang ventetid kan jeg forvente meg? ( holder til i Bergen ) 

nr2: om det blir kikhuleoprasjon, hva kan jeg forvente meg? Smerter? Sykemelding ? Hva kan dei finne ut av en slik operasjon ? 

Nr3: ca pris på prøverør ? Får jeg noe dekket? Hva er sjansen for å lykkes? Sjansen for tvillinger? 

Skal sefølgelig spørre legen om alt jeg lurer på når jeg har timen, men ønsker å høre deres erfaring/meninger. 

Jeg har 1 barn fra før, 9år. Og klarer ikke å bli gravid igjen. Mannen har gode prøver, ingenting i veien der. 

Normal syklus, og de finner ikke noe kalt med meg ved timer hos gynekolog. 

noen i Bergen området som har noe svar til meg ang prøverør? Erfaringer med ventetid der? 

Takk på forhånd ! 

Anonymkode: 3ee5d...33f

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet ? 

Skrevet
På 14.11.2017 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg var til gynekolog for 3 måneder siden i samtalen ble det sagt " neste gang kan vi snakke om vi skal ta en kikhuleoprasjon eller gå rett på prøverør" 

jeg har ikke time før i slutten av året, og lurer fælt på en del ting som jeg håper dere som har vært gjennom det samme kan svare på.

nr1: om jeg skal "hoppe" rett på prøverør, hva skjer da? Må jeg søke? Hvor lang ventetid kan jeg forvente meg? ( holder til i Bergen ) 

nr2: om det blir kikhuleoprasjon, hva kan jeg forvente meg? Smerter? Sykemelding ? Hva kan dei finne ut av en slik operasjon ? 

Nr3: ca pris på prøverør ? Får jeg noe dekket? Hva er sjansen for å lykkes? Sjansen for tvillinger? 

Skal sefølgelig spørre legen om alt jeg lurer på når jeg har timen, men ønsker å høre deres erfaring/meninger. 

Jeg har 1 barn fra før, 9år. Og klarer ikke å bli gravid igjen. Mannen har gode prøver, ingenting i veien der. 

Normal syklus, og de finner ikke noe kalt med meg ved timer hos gynekolog. 

noen i Bergen området som har noe svar til meg ang prøverør? Erfaringer med ventetid der? 

Takk på forhånd ! 

Jeg hadde laparoskopi i mai, og er veldig glad for det. De fant mye endometriose, og det vil nok antagelig påvirke det videre løpet i prøvingen (jeg skal antagelig i gang med IVF, men er litt usikker på hva de faktisk har innkalt meg til :-P). En laparoskopi (kikkhullsoperasjon) kan avdekke mye du ikke kan se på andre undersøkelser, spesielt endometriose. Jeg fikk også sjekket egglederne med kontrastvæske også, så slipper jeg det i våken tilstand.

Formen varierer veldig fra person til person og hva de gjør. Hvis de bare går inn og sjekker, og ikke finner noe å fikse på (type alt er i orden), så er det vel vanlig å være sykemeldt ca en uke. Hos meg gjorde de en del (fjernet endometriose og litt annet), så jeg hadde ganske vondt etterpå, og ble sykemeldt 2 1/2 uke. Men det skal sies at jeg etter 4-5 dager hadde nesten ingen smerter, men var helt utslitt. De putter en gass inni bukhulen for å få magen til å stå opp så de ser bedre. De får ikke ut alt etterpå, så det er vanlig å ha vondt i skuldre og nakke fordi denne gassen irriterer innvendig. Det er ganske ubehagelig, men ikke noe man ikke overlever.

Når det gjelder IVF, så må du henvises videre for dette, hvis du ikke ønsker å gå privat. Du finner ventetidene i det offentlige her: https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=183

Du må dekke hormoner til behandling selv, og en egenandel på hver time. Men du kan få støtte av HELFO til hormoner utover 17108 kr. Du kan lese mer om IVF i det offentlige her: https://helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/ufrivillig-barnloshet-og-infertilitetsbehandling

Når det gjelder sjanse for tvillinger ved IVF, så er det svært sjelden at de setter inn flere embryo på et forsøk, så sjansen er minimal. Det skal være sterke grunner til å sette inn flere enn et (medisinsk sett).

Ønsker deg lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...