Gå til innhold

Gaslighting - å få den andre til å tvile på virkeligheten

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med kommentaren over her. Gaslighting skjer ikke idet forholdet er på hell, og man har mistet følelsene. Det skjer i større og mindre drypp helt fra starten, eller gjennom hele relasjonen. Det er derfor det blir vanskelig, derfor man mister seg selv og det er derfor det er destruktivt. 

Han fikk meg til å tro det var noe galt med meg, på ulike svært subtile måter, selv da vi var ganske ferske og veldig forelsket (jeg iallefall). Han agerte at han alltid hadde rett og jeg alltid tok feil med største selvfølgelighet i verden. Det fortsatte han med til jeg var blitt en nervøs klump som ikke fant meg selv igjen i speilet mange år senere. 

På slutten av forholdet under bruddet, da vi var blitt "enige" om å gå fra hverandre, var han mer sjarmerende og karismatisk enn noensinne. Ikke snev av den uforutsigbare mannen Jeg hadde levd under altfor lenge. 

Anonymkode: 21f03...9d2

Ja, men det stemmer jo med at folk ofte forandrer karakter under et brudd. 

De som brukte mye gaslighting, "trenger" ikke det mot slutten av et forhold (fordi de ønsker bruddet og dermed får det som de vil, eller de har gitt opp og gidder ikke). De blir rolig i en kaotisk situsjon fordi de forventer kaos og trives med det. Det er det vanlige livet de ikke takler. 

De som vanligvis er normalt snille og hyggelige, kan bli veldig stygge og slemme, fordi de ikke forventer kaos og ikke vet hvordan de skal håndtere det og er sure fordi de "mister" redskapene de bruker for å håndtere livet. Feks hvis de vil slå opp og ikke aner hvordan de skal få det til (emosjonelt). De blir det motsatte av sitt vanlige selv, og blir uforutsigbare og slemme. 

Anonymkode: ebd65...072

Skrevet

Har nok opplevd dette fenomenet selv tror jeg. Har skjedd noen ganger med flere. Har blitt tvilende på meg selv innimellom, og av opplagte ting. Har ofte trodd det var meg det var noe galt med. Men så har jeg lært å kjenne det igjen når det skjer til en viss grad. 

Anonymkode: 85d26...a09

• Liker 1
Skrevet
På ‎15‎.‎11‎.‎2017 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva gaslighting er.. dette er litt for abstrakt for meg. Hva betyr det, sånn enkelt forklart? Jeg tror ikke jeg hadde merka om noen hadde gjort det jeg, siden jeg ikke skjønner hint. Også er jeg blond. 

Anonymkode: edf26...d97

Begrepet "gaslighting" henger igjen fra et teaterstykke fra 1938, der en av mannen i forholdet utfører en rekke handlinger, for å maipulere konen til å tro at hun er sprø. Et eksempel var at han justerte belysningen opp og ned, men nektet for at det skjedde.

Jeg prøvde å gaslighte lillesøsteren min til å tro at jeg ikke hadde stjelt barbien hennes da vi var små, selv om jeg helt synlig hadde gjort det.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...