Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet nylig å jobbe på sykehjem, og trodde dette skulle være noe for meg. Jobber 1 helg i måneden, og har gruet meg til alle tre helgene jeg har jobbet til nå. Føler meg nemlig bare til bry for de andre ansatte. Det er noen pasienter jeg ikke klarer å stelle alene, og trenger dermed hjelp. Alle de andre, selv de som har jobbet like lenge som meg, klarer å stelle dem alene. Jeg prøvde en gang å stelle en av disse pasientene alene, og fikk et uhell (ingen fysisk skade, gikk ikke direkte utover pasienten), en annen ansatt måtte komme å hjelpe meg og følte h*n ble lettere irritert på meg. Vet det er bedre å spørre nå (mens jeg er ny), enn om flere måneder frem tid. Føler kollegaene mine synes det er kjipt å jobbe med meg. Jeg vet ikke om jeg angrer på at jeg tok jobben, men vil ikke slutte. Dette plager meg i hverdagen. Er forresten min første jobb. Er dette noe som går seg til, og burde jeg fortsette å be om hjelp til det/de jeg er usikker på?

Anonymkode: 574b0...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om skikkelig hjelp og veiledning. Fikser du det ikke etter det og noen forsøk så er det kanskje best å begynne å se etter noe annet..?

• Liker 3
Skrevet

Alle føler seg sånn i starten. Og den eneste måten å bli bedre på, er å spørre, få hjelp\veiledning, i tillegg til å jobbe mer. 

Jeg jobber og på sykehjem, og i starten hadde jeg de samme følelsene som deg, men det blir bedre, men det som hjalp her var at jeg jobber oftere, og ble mer kjent med stedet og pasientene. Først da ble jeg trygg i jobben. Når du jobber sjeldent blir du aldri trygg på rutiner og hva du skal gjøre fra gang til gang. Har du mulighet til å ta ekstra vakter innimellom?

Anonymkode: 78406...6d2

• Liker 4
Skrevet

Er forresten krevende pasienter jeg sliter med. Stor avdeling, og ca. >7 er krevende.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er forresten krevende pasienter jeg sliter med. Stor avdeling, og ca. >7 er krevende.

Mindre enn 7*

Skrevet

Jeg sier som en over her at det hjelper å jobbe mer! Ta på deg flere vakter om mulig, og helst sammenhengende vakter. Jeg jobbet nesten et halvt år i slik helgestilling før jeg begynte å jobbe i full stilling, og det gikk ikke lang tid før jeg da ble varm i trøya. Da først trivdes jeg med jobben og følte meg trygg og deltok mye mer i samtaler om brukere og pasienter, og kom med idéer og lignende. Er kjempeglad for at jeg fikk muligheten til å jobbe mer enn de helgevaktene.

Anonymkode: 594ce...983

• Liker 2
Skrevet

En helg i mnd er dessverre alt for lite å jobbe hvis man skal bli kjent på en jobb. Jeg begynte på en sykehusavd 3. Hver helg og tok aldri ekstra pga skole - og jeg følte jeg startet på nytt hver eneste fredag jeg jobbet. Det var grusomt, følte meg bare i veien. Sluttet etter 6 mnd grunnet mistrivsel. 

Jobber nå på samme avdeling, fast 60% og elsker det. Denne gangen har jeg mange flere vakter i uka, i tillegg til helgene, og blir kjent med alle ansatte, kjent med alle rutiner og kom mye fortere «inn i det». Har du mulighet for å ta ekstravakter? Det pleier ikke være problem å få jobbe elstra i helsevesenet. Meld deg et par kvelder i uka og si at du er interessert - evt en ekstra helg nå og da - så finner du fort gangen i det :) 

selv om du har jobbet der tre måneder, har du fortsatt bare hatt 6-9 vakter. Du er sånn sett helt ny, og bare jobbet en uke. Prøv å forklar dine kollegaer hvor utfordrende det er å være der så sjelden, så forstår de nok problemene dine mye bedre! Lykke til :) 

ps: husk også at syke- og hjelpepleierne har flere års utdannelse og trening i å takle vanskelige pasienter. Jeg forstår det som om du er ufaglært, og sånn sett har du ingen bakgrunn for å kunne dette uten å få øvd noen ganger med veiledning :) 

Anonymkode: 69dac...21f

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En helg i mnd er dessverre alt for lite å jobbe hvis man skal bli kjent på en jobb. Jeg begynte på en sykehusavd 3. Hver helg og tok aldri ekstra pga skole - og jeg følte jeg startet på nytt hver eneste fredag jeg jobbet. Det var grusomt, følte meg bare i veien. Sluttet etter 6 mnd grunnet mistrivsel. 

Jobber nå på samme avdeling, fast 60% og elsker det. Denne gangen har jeg mange flere vakter i uka, i tillegg til helgene, og blir kjent med alle ansatte, kjent med alle rutiner og kom mye fortere «inn i det». Har du mulighet for å ta ekstravakter? Det pleier ikke være problem å få jobbe elstra i helsevesenet. Meld deg et par kvelder i uka og si at du er interessert - evt en ekstra helg nå og da - så finner du fort gangen i det :) 

selv om du har jobbet der tre måneder, har du fortsatt bare hatt 6-9 vakter. Du er sånn sett helt ny, og bare jobbet en uke. Prøv å forklar dine kollegaer hvor utfordrende det er å være der så sjelden, så forstår de nok problemene dine mye bedre! Lykke til :) 

ps: husk også at syke- og hjelpepleierne har flere års utdannelse og trening i å takle vanskelige pasienter. Jeg forstår det som om du er ufaglært, og sånn sett har du ingen bakgrunn for å kunne dette uten å få øvd noen ganger med veiledning :) 

Anonymkode: 69dac...21f

Tusen takk for godt og motiverende innspill. Ja, jeg har mulighet for å ta ekstravakt og har tenkt til å sette meg ledig. Et kjapt lite spørsmål; Når jeg er på jobb har jeg maks 4-5 pasienter. I verste fall trenger jeg hjelp til én av de pasientene, det er vel da rett av meg å spør om hjelp hvis det er det beste for pasienten?

Skrevet

Jeg jobber også på sykehjem og dette var min første jobb innenfor helsesektoren. 

Jeg jobber som ekstravakt, så det kan gå to uker før jeg jobber mellom hver gang. Jeg prøver derimot å jobbe 1 gang i uken og føler at det er bare nå (etter snart 2.5 med) at jeg begynner å bli trygg på meg selv og jobben. :)

Etter min mening er miljøet på sykehjem ganske rottent - spesielt mot nyansatte. Det er ikke noe mer de misliker en nye ufaglærte folk fordi vi har så mange spørsmål osv. 

Så som de andre har sagt, du må prøve å jobbe mer! Jeg var utrolig nervøs de første 5-6 gangene, men det ble mye bedre etter hvert som jeg fikk mer erfaring. 

Ang. de pasientene som du må stelle med en annen; det er ikke din feil for at du trenger hjelp. Det tar tid å bli kjent med pasientene og rutiner, og det eneste som vil hjelpe er å få flare vakter så du føler deg tryggere og vil klare å stelle dem selv :) 

Snakk med avdelingsleder/send e-post om dette her og be om flere vakter på grunnlag av dette!

Anonymkode: 63f76...e86

• Liker 1
Skrevet

Du ER til bry ;) Det er sånn det er å være helt ny i en jobb. ALLE er til bry når de er nye i jobben. Selv om man har masse erfaring fra bransjen, kan man være tli voldsom bry når man begynner i en ny jobb, med nye rutiner, ting er på uvante steder, osv. Jeg tror det tok nesten et år før jeg sluttet å føle at jeg var mer til bry enn til nytte, og det til tross for at det ikke var min første jobb i bransjen. 

Om du bare er det 1 gang i mnd, er det ikke rart det tar tid å bli flinkere. Så enten må du bare infinne deg med at det tar tid å bli flink, eller så må du be om å få jobbe litt oftere, så du får øvd deg mer. 

Anonymkode: 2daf6...287

Skrevet

Da har jeg satt meg ledig på flere vakter, og satser på at jeg får flere av dem, så tar jeg det derfra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...