AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #1 Skrevet 14. november 2017 Hei, Jobber som økonomisk ansvarlig for en mindre bedrift, og vi fikk for et par uker siden regning på noen tusen kroner fra "Gul International AS", som driver siden www.gul.no. Det som virker å ha skjedd er at min forgjenger, eller andre i bedriften, har inngått avtale med dette selskapet for en del år siden. Den eneste informasjonen jeg har fått på dette, er at de sitter på lydopptak av dette, men er ikke villige til å spille den av eller sende til oss(?!). Hendelsesforløpet skal vist være noe som dette: - En ansatt i bedriften vår ble kontaktet av gul.no, og har vist over telefon bekreftet på kjøp. Slik jeg forstår driver disse på med svært suspekt praksis, og er ikke ukjente for å direkte lyve til folk, eller villede folk til å "bekrefte informasjon" over tlf eller via mail. - Dette kjøpet varer i 5 år, og blir automatisk fornyet for 5 nye år. - For oppsigelse, må dette skje 30 dager FØR avtalen går ut / blir fornyet. Dersom regning ikke blir betalt innen X antall dager, blir den sendt til inkasso. De er veldig truende med rettssak. Da vi er lokalisert et langt stykke unna vestlandet, vil det uansett bli en dyr affære å skulle møte opp, eller sende representanter til forliksråd eller rettssak, vi er også veldig opptatte for tiden, og har null interesse i å kaste bort tid på dette. Hva burde man gjøre? Dette er mitt første møte med kataloghaier, og er sjokkert at disse fortsatt får love til å operere fritt. Det faktum at de nekter å frigi kontrakter er jo absurd. Jeg frykter at dersom vi fortsetter å ignorere disse, samt sende innsigelser på tvist om inkasso, så blir de faktisk å kalle oss inn til forliksrådet, hvor de presenterer gyldig informasjon. Jeg har gått gjennom arkivet, og kan ikke finne noen skriftlige kontrakter, eller andre filer. Eneste er betalt regning for 5 år siden. Anonymkode: 30eb2...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #2 Skrevet 14. november 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jobber som økonomisk ansvarlig for en mindre bedrift, og vi fikk for et par uker siden regning på noen tusen kroner fra "Gul International AS", som driver siden www.gul.no. Det som virker å ha skjedd er at min forgjenger, eller andre i bedriften, har inngått avtale med dette selskapet for en del år siden. Den eneste informasjonen jeg har fått på dette, er at de sitter på lydopptak av dette, men er ikke villige til å spille den av eller sende til oss(?!). Hendelsesforløpet skal vist være noe som dette: - En ansatt i bedriften vår ble kontaktet av gul.no, og har vist over telefon bekreftet på kjøp. Slik jeg forstår driver disse på med svært suspekt praksis, og er ikke ukjente for å direkte lyve til folk, eller villede folk til å "bekrefte informasjon" over tlf eller via mail. - Dette kjøpet varer i 5 år, og blir automatisk fornyet for 5 nye år. - For oppsigelse, må dette skje 30 dager FØR avtalen går ut / blir fornyet. Dersom regning ikke blir betalt innen X antall dager, blir den sendt til inkasso. De er veldig truende med rettssak. Da vi er lokalisert et langt stykke unna vestlandet, vil det uansett bli en dyr affære å skulle møte opp, eller sende representanter til forliksråd eller rettssak, vi er også veldig opptatte for tiden, og har null interesse i å kaste bort tid på dette. Hva burde man gjøre? Dette er mitt første møte med kataloghaier, og er sjokkert at disse fortsatt får love til å operere fritt. Det faktum at de nekter å frigi kontrakter er jo absurd. Jeg frykter at dersom vi fortsetter å ignorere disse, samt sende innsigelser på tvist om inkasso, så blir de faktisk å kalle oss inn til forliksrådet, hvor de presenterer gyldig informasjon. Jeg har gått gjennom arkivet, og kan ikke finne noen skriftlige kontrakter, eller andre filer. Eneste er betalt regning for 5 år siden. Anonymkode: 30eb2...e9a Man snakker med sin overordnede og ber om hjelp der. Ellers er det ikke noe trussel fra firmaet, det har vært saker både i avisene og på tv der firmaet har dratt saker til retten/forliksrådet. Anonymkode: 67015...0a6 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #3 Skrevet 14. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man snakker med sin overordnede og ber om hjelp der. Ellers er det ikke noe trussel fra firmaet, det har vært saker både i avisene og på tv der firmaet har dratt saker til retten/forliksrådet. Anonymkode: 67015...0a6 Har de vunnet frem sin sak da? Anonymkode: b0142...713
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #4 Skrevet 14. november 2017 Jeg har vært gjennom noe lignende. Er du sikker på at din forgjenger har betalt? Sjekk nettbanken om det stemmer. Det er høyst utvilsomt. Det andre er at du sender en skriftlig oppsigelse og insistere på at dere ikke har inngått noen form for avtale og noen regninger vil ikke bli betalt. All kontakt fra katalogfirmaet etter denne skriftlige oppsigelse, vil bli tolket som trakassering og vil bli loggført og føre til politianmeldelse. Ringer de etter dette og sier at de har bevis, noe jeg tviler på at de har, får du insistere på å få en kopi. Det er bare lureri hele dritten. De ga seg etter dette hos oss. Hvis de sender regningen videre til inkasso, får du bare bestride kravet og forklare saken. Inkassoselskapet kontakter da kataloghaien og etterlyser både lydopptak og kontrakt noe de ikke har. Ingen seriøs inkassoselskap krever betaling på en avtale som aldri ble inngått. Saken avsluttes. Anonymkode: f799c...b09 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #5 Skrevet 14. november 2017 Jeg var utfor noe lignende da jeg jobbet som butikksjef i Jernia. Min forgjenger hadde signert en avtale med et firma som het "Europe City Guide" eller noe i den duren (signert og stemplet avtalen med butikkens stempel). Dette hadde skjedd ikke lenge før jeg begynte i stillingen (forgjengeren min unnskyldte seg med at det var flere avtaler som ble inngått da i forbindelse med bytte av bl.a. bankterminal). Vi fikk en faktura på flere tusen Euro rett etter at jeg tok over som butikksjef. Ettersom det dreide seg om mye penger og jeg ikke hadde hørt om firmaet før sendte jeg den videre til regionslederen min som tok det videre med noen på hovedkontoret. Vi fikk flere truende både telefoner og eposter fra hovedkontoret til dette firmaet, som lå i sør-Europa et sted, og kjedeledelsen prøvde å få oss ut av avtalen med begrunnelse i at butikksjefer ikke hadde myndighet til å inngå den typen avtaler, men enden på visa ble at de betalte fakturaen for perioden avtalen ble inngått for i og sa opp avtalen umiddelbart for å unngå å bli fakturert for nok en periode. Anonymkode: e89d9...4f5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #6 Skrevet 15. november 2017 dette er mafiavirksomhet Anonymkode: 4d957...8b1 1
WubWub Skrevet 15. november 2017 #7 Skrevet 15. november 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har de vunnet frem sin sak da? Anonymkode: b0142...713 https://www.nrk.no/rogaland/nettfirma-klaget-inn-300-saker-pa-ett-ar-1.12652523 Nettfirma klaget inn 300 saker på ett år Sandnes forliksråd har aldri opplevd liknende. 14 av sakene har havnet i Jæren tingrett. Gul International er firmaet som på ett år har klaget inn 300 bedrifter til Sandnes forliksråd. – Vi har aldri vært borti så mange saker fra en klager før, sier Martin Haugseng, som er leder i Sandnes forliksråd. Klager driver en nettbasert bedriftsopplysninstjeneste hvor det er mulig som abonnent å få lagt inn profilerte opplysninger om sin virksomhet. Tjenesten blir solgt ved telefonsalg. 14 saker i retten I perioden 2013 til 2015 har 14 av klagene havnet i Jæren tingrett i Sandnes der Gul International har vunnet syv, tapt fem og inngått to forlik.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #8 Skrevet 15. november 2017 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært gjennom noe lignende. Er du sikker på at din forgjenger har betalt? Sjekk nettbanken om det stemmer. Det er høyst utvilsomt. Det andre er at du sender en skriftlig oppsigelse og insistere på at dere ikke har inngått noen form for avtale og noen regninger vil ikke bli betalt. All kontakt fra katalogfirmaet etter denne skriftlige oppsigelse, vil bli tolket som trakassering og vil bli loggført og føre til politianmeldelse. Ringer de etter dette og sier at de har bevis, noe jeg tviler på at de har, får du insistere på å få en kopi. Det er bare lureri hele dritten. De ga seg etter dette hos oss. Hvis de sender regningen videre til inkasso, får du bare bestride kravet og forklare saken. Inkassoselskapet kontakter da kataloghaien og etterlyser både lydopptak og kontrakt noe de ikke har. Ingen seriøs inkassoselskap krever betaling på en avtale som aldri ble inngått. Saken avsluttes. Anonymkode: f799c...b09 Anonymkode: 583b0...19c 1
WubWub Skrevet 15. november 2017 #9 Skrevet 15. november 2017 Ser det er en annen bedriftsleder som hadde samme problem som deg i 2014, kanskje du finner noen gode råd og innspill her : http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/1806264/tittel/svindel-enda-en-gang
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #10 Skrevet 1. februar 2019 Jeg vant mot gul.no Her er hvordan: gul.no bruker taleopptak der du bekrefter å ha godtatt avtalen (sier de). Da vi ba om å få høre dette opptaket der vi takket ja til automatisk fornying, kunne de ikke finne det. Vi nektet betale, og det gikk til forliksrådet. Der vant vi. Gul anket saken, og det gikk videre til neste instans. Saken skulle holdes i Sandnes. Da jeg bor i Oslo, gadd jeg ikke dra ned dit (beløpet var noen få tusenlapper, men var også en prinsippsak for meg) men ville fortsette fighten. Jeg ringte Sandnes sitt rettskontor og de hjalp meg masse. Du har 2 valg; stille via skype, eller betale en person 1500 for å tale din sak. Jeg valgte det siste. Vi vant- nokså enkelt mens jeg var i Spania og koste meg :) Her er det bare å holde hodet kaldt, ikke stresse. Du vinner bare du lar saken gå. Vi mottar fortsatt fakturaer nå, 2 år etter saken. Utrolig at den ansvarlige bak firmaet ikke sitter bak lås og slå, eller at han har støtt på noen som løser dette på en helt annen måte enn meg. Når myndigheter ikke kan stoppe slik svindel må en nesten håpe på at dette blir utveien, at han pusher feil person for langt. Bare ta kontakt med meg om du leser dette og trenger hjelp. Jeg stiller med gratis rådgivning! Anonymkode: e6bc3...1b8 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vant mot gul.no Her er hvordan: gul.no bruker taleopptak der du bekrefter å ha godtatt avtalen (sier de). Da vi ba om å få høre dette opptaket der vi takket ja til automatisk fornying, kunne de ikke finne det. Vi nektet betale, og det gikk til forliksrådet. Der vant vi. Gul anket saken, og det gikk videre til neste instans. Saken skulle holdes i Sandnes. Da jeg bor i Oslo, gadd jeg ikke dra ned dit (beløpet var noen få tusenlapper, men var også en prinsippsak for meg) men ville fortsette fighten. Jeg ringte Sandnes sitt rettskontor og de hjalp meg masse. Du har 2 valg; stille via skype, eller betale en person 1500 for å tale din sak. Jeg valgte det siste. Vi vant- nokså enkelt mens jeg var i Spania og koste meg Her er det bare å holde hodet kaldt, ikke stresse. Du vinner bare du lar saken gå. Vi mottar fortsatt fakturaer nå, 2 år etter saken. Utrolig at den ansvarlige bak firmaet ikke sitter bak lås og slå, eller at han har støtt på noen som løser dette på en helt annen måte enn meg. Når myndigheter ikke kan stoppe slik svindel må en nesten håpe på at dette blir utveien, at han pusher feil person for langt. Bare ta kontakt med meg om du leser dette og trenger hjelp. Jeg stiller med gratis rådgivning! Anonymkode: e6bc3...1b8 Et råere arbeidsliv med mer svindel og faenskap er en villet utvikling fra myndighetene. Men hva gjør du med fakturaene som kommer nå? Anonymkode: 52bb3...c5e
Glitnir Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 På 15.11.2017 den 0.15, AnonymBruker skrev: Det andre er at du sender en skriftlig oppsigelse og insistere på at dere ikke har inngått noen form for avtale og noen regninger vil ikke bli betalt. All kontakt fra katalogfirmaet etter denne skriftlige oppsigelse, vil bli tolket som trakassering og vil bli loggført og føre til politianmeldelse. Anonymkode: f799c...b09 Her motsier du deg selv. Sende en skriftlig oppsigelse OG insistere på at det ikke er inngått avtale? Uten avtale har man jo ikke noe å si opp, og en oppsigelse vil jo tolkes nettopp som at man anser det finnes en avtale. For øvrig har du min store sympati, TS. Disse firmaene driver virksomhet som etter min vurdering er helt på - eller over - grensen til svindel. De utnytter godtroende nordmenn, svært ofte i strid med markedsføringsloven og avtaleloven.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #13 Skrevet 2. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Et råere arbeidsliv med mer svindel og faenskap er en villet utvikling fra myndighetene. Anonymkode: 52bb3...c5e Atte hæ? Hva har dette med arbeidslivet å gjøre? Anonymkode: 42ff1...463 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå