Gå til innhold

Hvordan vaske stekepanner + kjøkkenvifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk noen stekepanner fra Jamie Oliver, men er umulig å få de rene :( Kan jeg ta de i oppvaskmaskinen? Blir liksom igjen et fettlag på de som ikke går bort, selv etter intens skrubbing med oppvaskmiddel.

Og når det gjelder kjøkkenvifta, har jeg samme problem. Har skrubbet med Jif men er et slags fettlag på den som ikke går bort. Kjøkkenviften er av stål. Hva slags vaskemiddel kan jeg bruke for at det skal bli ordentlig rent? 

Anonymkode: d1df1...384

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stekepanne: zalo og varmt vann. Må ha veldig varmt vann, for fettet forsvinner ikke om vannet er for kaldt. 

Anonymkode: 06f6f...bb2

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stekepanne: zalo og varmt vann. Må ha veldig varmt vann, for fettet forsvinner ikke om vannet er for kaldt. 

Anonymkode: 06f6f...bb2

Har gjort dette flere ganger, men hjelper ikke :( Vasket samme stekepannen 3 ganger, og det er fortsatt et fettlag på den.. stekepannen er bare brukt 2 ganger. Elendig kvalitet. 

Skrevet

Du må bruke glovarmt vann. 

Anonymkode: 0d878...176

Skrevet

Er det farlig å ha litt olje lag på stekepannen din?  Bare tørke det ut med kjøkkenpapir.  

Anonymkode: 3d165...fa0

Skrevet

Du kan ta stekepannen i oppvaskmaskin ja, men du risikerer å lage slitasje i belegget på den. 

Litt usikker på hvilken del av kjøkkenvifta du mener er dekket av fett, men det kan løses med en runde i vaskemaskin, la den ligge i bløtt med fettoppløselig middel, eller bruke ovnrens. 

Skrevet

Har også kjøkkenvifte av stål, men har ikke ditt problem.  Jeg legger risten i oppvaskmaskinen i blant og passer på å tømme den lille beholderen inni, hvor fett samles opp. 
Utvendig bruker jeg en sterk blanding på sprayflaske.  To cm Zalo og en stor dæsj salmiakk.  Fyll opp med kokende vann.  Spray og tørk av.  Blandingen tar det meste! 
Min venninne har forresten verdens blankeste kjøkkenvifte og oppvaskkum.  Hun bruker Kraftvask, en sånn som man vasker med før man skal male. 

Skrevet

Kjøkkenviften kan du prøve å legge i varmt vann med sun-maskinoppvaskepulver!

Anonymkode: 8278c...a61

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk noen stekepanner fra Jamie Oliver, men er umulig å få de rene :( Kan jeg ta de i oppvaskmaskinen? Blir liksom igjen et fettlag på de som ikke går bort, selv etter intens skrubbing med oppvaskmiddel.

Og når det gjelder kjøkkenvifta, har jeg samme problem. Har skrubbet med Jif men er et slags fettlag på den som ikke går bort. Kjøkkenviften er av stål. Hva slags vaskemiddel kan jeg bruke for at det skal bli ordentlig rent? 

For kjøkkenviften:

Sjekk bruksanvisningen der står rengjørings intervaler og hva som skal vaskes med hva. Slumser du her kan det bli brann.

Filtrene til kjøkkenvifta kan vanligvis vaskes i oppvaskmaskin, utsiden av kjøkkenvifta kan vaskes i kaldt vann og salmiakk (salmiakk er svært fettløsende og kaldt vann gjør at det lukter mindre).

Når og hvordan vifte og innmat skal rengjøres varierer veldig så der må du lese bruksanvisningen.  

Stålpanne:

Kast den og kjøp teflon

Skrevet

Takk, skal teste salmiakk og se om det funker :) Når det gjelder stekepannene så er de faktisk laget av teflon. Dyre var de og. Må jeg kjøpe ny stekepanne hver gang jeg skal steke noe? Blir jo dyrt da.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...