AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #21 Skrevet 16. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det betyr at det er lurt å kjøpe nå? #måhadetinnmedteskje Anonymkode: bdf09...212 De som tjener penger er de som går mot strømmen. Så ja. Anonymkode: 0c5d5...6b9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #22 Skrevet 16. november 2017 For å utdype: De som velger å kjøpe nå er mest sannsynlig de som tjener mest på kjøpet. Selgerne er mer pessimistiske og ønsker å kvitte seg med boligene. Men jeg ser antydninger til stemningsskifte. Boligprisene steg sesongjustert i oktober og kan lett gjøre det igjen i november. Når hjulene på bilen begynner å trille er det alltid treigest i starten, før bilen får fart. Slik er det med forventningene til selgerne også. Aner de at det begynner å gå oppover blir det selvforsterkende. Man kan alltids tenke at "shit, hadde jeg ventet to mnd hadde jeg spart 50 000", men det kan gå motsatt vei også. Til syvende og sist handler det om å finne en bolig man liker og som man vil bo i lenge. Da spiller det ingen rolle om markedet er på bånn eller topp. Det svinger jo hele tiden. Anonymkode: 0c5d5...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #23 Skrevet 16. november 2017 På 15.11.2017 den 0.33, Morpheus skrev: For 2mill i oslo. Får du en lytt hybel på 30kvm med masse fellesgjeld. For 2mill på landet får du egen nyoppusset villa på 200kvm med stor hage og du eier alt selv. Er det virkelig verdt det? Man må langt ut på landet for å få en nyoppusset villa for 2 millioner. Selv bor jeg 5 mil fra Oslo, og her skal du ha flaks for å finne en villa til 3 millioner. Da er den langt fra nyoppusset. Anonymkode: b7b75...ef7 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #24 Skrevet 16. november 2017 50 minutes ago, AnonymBruker said: For å utdype: De som velger å kjøpe nå er mest sannsynlig de som tjener mest på kjøpet. Selgerne er mer pessimistiske og ønsker å kvitte seg med boligene. Men jeg ser antydninger til stemningsskifte. Boligprisene steg sesongjustert i oktober og kan lett gjøre det igjen i november. Når hjulene på bilen begynner å trille er det alltid treigest i starten, før bilen får fart. Slik er det med forventningene til selgerne også. Aner de at det begynner å gå oppover blir det selvforsterkende. Man kan alltids tenke at "shit, hadde jeg ventet to mnd hadde jeg spart 50 000", men det kan gå motsatt vei også. Til syvende og sist handler det om å finne en bolig man liker og som man vil bo i lenge. Da spiller det ingen rolle om markedet er på bånn eller topp. Det svinger jo hele tiden. Anonymkode: 0c5d5...6b9 Det kan svinge fort. Tror de fleste sitter på gjerdet nå. Har fulgt litt med og hørt hva andre sier og hva meglere har sagt. Kjenner et par som kjøpte før de solgte. De visste det ikke var lurt, men hadde regnet seg til en miniumspris på boligen de selv skulle selge. Og det de kjøpte er en bolig de tenker bo i over et langtidsperspektiv, cirka ti-tjue-år eller mer. De ble enige med megler og satte en lav prisantydning. Og fikk solgt etter første visningshelg til litt over prisantydning, de hadde fremdeles tålt å gå 200k i minus, altså i forhold til prisantydning, men da var de usikker på om de ville vente med å selge. I samme borettslag ble tilsvarende bolig satt til langt mer, og den er fremdeles ikke solgt. Men de har kanskje ikke kjøpt før de solgte, vet noen meglere gir en slags garanti - har fått tilbud selv, om at det ikke blir noen ekstraomkostinger i løpet av de neste seks mnd. Men jeg skal ikke selge. I Norge er det jo så vanlig å eie, og jeg gikk lei av private utleiere og utleie-selskaper. Det var greit når jeg var ung. Og det er også en slags frihet ved å leie, men jeg er ikke fordelene lenger. Jeg har også gått på par smeller ved kjøp av bolig før. Anonymkode: d5d16...621
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #25 Skrevet 17. november 2017 On 11/15/2017 at 12:33 AM, Morpheus said: For 2mill i oslo. Får du en lytt hybel på 30kvm med masse fellesgjeld. For 2mill på landet får du egen nyoppusset villa på 200kvm med stor hage og du eier alt selv. Er det virkelig verdt det? Jeg ble veldig nysgjerrig på hvor du kan få en nyoppusset villa på 200 kvm for 2 mill. Og nerd som jeg er så gjorde jeg et søk på finn på villa på 200 kvadrat eller mer til 2 millioner eller under. Jeg fikk 93 treff i 91 annonser i hele Norge, og de fleste var veldig langt fra nyoppusset. I nærheten av Oslo var det ingenting. Det var riktignok to boliger i Rakkestad til den prisen (1 t og 15 min kjørsel fra Oslo), men de var falleferdige. Det nærmeste jeg kommer Oslo med kravene "nyoppusset på 200 kvadrat for 2 millioner" var i Snertingdal. Det er 2 timer og 30 minutters kjørsel fra Oslo i følge Google maps. Nærmeste bysentrum ligger 45 minutters kjørsel unna den aktuelle boligen og heter Gjøvik. Boligen jeg fant der er nok ikke nyoppusset, men koster da 1,4 mill. Så hvis man legger 600 k i oppussing vil man få en rimelig ok bolig... i Snertingdal. Poenget mitt er i grunn at du skal rimelig langt ut i gokk dersom budsjettet er 2 mill og kravene er 200 kvadrat. Og det å finne noe nyoppusset og innflytningsklart er nesten umulig. Dersom noe nyoppusset på 200 kvadrat skulle kostet 2 mill så betyr det at kvadratmeterprisen i området måtte vært under 10 000. Det finnes ingen kommuner i Norge, som jeg har funnet, som har en så lav kvadratmeterpris. Og så er det vel litt slik at dersom man ønsker å bo i Oslo, slik som TS, så blir det ikke helt det samme å bo i Snertingdal. Anonymkode: 4474f...7f6 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2017 #26 Skrevet 18. november 2017 Det er absolutt ingenting galt i å ha sine egne meninger om markedet, men en er definitivt ikke en kontrær investor ved dagens prising. De fleste overvurderer historikken til markedet og estimerer lavere risiko enn det som egentlig er tilfelle - det syns jeg er skummelt. Anonymkode: b5958...8d0 3
Sommee Skrevet 18. november 2017 #27 Skrevet 18. november 2017 På 16.11.2017 den 10.01, AnonymBruker skrev: For å utdype: De som velger å kjøpe nå er mest sannsynlig de som tjener mest på kjøpet. Selgerne er mer pessimistiske og ønsker å kvitte seg med boligene. Men jeg ser antydninger til stemningsskifte. Boligprisene steg sesongjustert i oktober og kan lett gjøre det igjen i november. Når hjulene på bilen begynner å trille er det alltid treigest i starten, før bilen får fart. Slik er det med forventningene til selgerne også. Aner de at det begynner å gå oppover blir det selvforsterkende. Man kan alltids tenke at "shit, hadde jeg ventet to mnd hadde jeg spart 50 000", men det kan gå motsatt vei også. Til syvende og sist handler det om å finne en bolig man liker og som man vil bo i lenge. Da spiller det ingen rolle om markedet er på bånn eller topp. Det svinger jo hele tiden. Anonymkode: 0c5d5...6b9 Tråden handler vel om Oslo? Som var nominelt ned -1,8% i oktober... Det tar tid å snu et såpass tregt marked som boligmarkedet. Det er igangsatt alt for mye ifht behovet, befolkningsveksten stuper, og snart reiser tusenvis av håndverkere ut av landet for godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå