Gå til innhold

Boligpriser i Oslo - sitte på gjerdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå faller jo boligprisene i Oslo for hver måned, men vanskelig å si hvor lenge dette fortsetter. Jeg har fått med meg at boliglånsforskriften ikke blir endret før tidligst sommeren 2018, men hva med at nyboligsalget fallet så kraftig? Vil ikke dette bare føre til en ny boligmangel? 

Jeg har ikke kjøpt, og må spare opp litt mer EK. Men om 12-15 mnd tenker jeg å kjøpe. Eller bør jeg komme meg inn på markedet før om jeg klarer det?

Anonymkode: 1cc58...ffc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg inn på boligmarkedet så fort som mulig. 

Svingninger vi i dag opplever i Oslo er små bagateller i det store bildet. Du vil aldri tape penger på et boligkjøp i Oslo. Prisene er politisk bestemt og vil aldri falle. De vil før eller siden nå et tak, men det langt frem dit. Og jo tidligere du kommer deg inn, desto mer v oppsiden får du med deg før boligprisene når et tak. Taket vil nærme seg når vanlige lønnsmottakere ikke lenger har råd til å bo i Oslo. Og det veldig langt frem før vi kommer dit. Altså skal en liten tre-roms på Gruneløkka koste rundt 25-30 millioner før vi er i nærheten av et pristak.

Anonymkode: 2bd5c...012

• Liker 2
Skrevet

For et absurd innlegg ovenfor.

Boligprisene stabiliserer seg aldri. De stiger eller de faller basert på psykologi og fundamentale økonomiske forhold.

Jeg vet ikke om prisene skal falle eller stige fra dagens nivåer. På lang sikt skal de videre opp. Men det er ikke utenkelig at vi må 5-10 år inn i fremtiden før boligprisene når nye all time highs.

Anonymkode: 73abd...8f8

• Liker 10
Skrevet

Boligprisene kommer alltid til å svinge, men det tar nok en stund før de stiger like kraftig som i fjor. Når det er sagt vil det som regel "alltid" lønne seg å kjøpe bolig hvis du skal ha den noen år. Om det er best å kjøpe nå eller om 12-15 måneder er umulig å si. 

Anonymkode: fb562...eb0

Skrevet

Boligprisene i Oslo har falt rundt 10% siden april. Jeg tror prisene skal videre ned. Jeg ville ventet med å kjøpe. 

Anonymkode: cedb4...8ad

• Liker 2
Skrevet

For 2mill i oslo. Får du en lytt hybel på 30kvm med masse fellesgjeld.

For 2mill på landet får du egen nyoppusset villa på 200kvm med stor hage og du eier alt selv.

Er det virkelig verdt det? 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har sondert markedet selv i det siste, og det jeg har sett er at selgerne har urealistiske forventninger. Det står mange tomme leiligheter rundt om, og meglerne fortviler. Folk er for godt vant med at prisene stiger for hvert år. Nå har det falt litt, og selgerne sitter i ro med to leiligheter og holder fast ved topprisen i håp om at det skal stige igjen. Dette er en klassisk feil som kan observeres i alle markeder. Etter læreboken kommer det til å falle videre, så får selgerne panikk og dumper prisen, som forårsaker videre fall. Bare politisk inngripen kan gi et annet bilde.

• Liker 5
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Kom deg inn på boligmarkedet så fort som mulig. 

Svingninger vi i dag opplever i Oslo er små bagateller i det store bildet. Du vil aldri tape penger på et boligkjøp i Oslo. Prisene er politisk bestemt og vil aldri falle. De vil før eller siden nå et tak, men det langt frem dit. Og jo tidligere du kommer deg inn, desto mer v oppsiden får du med deg før boligprisene når et tak. Taket vil nærme seg når vanlige lønnsmottakere ikke lenger har råd til å bo i Oslo. Og det veldig langt frem før vi kommer dit. Altså skal en liten tre-roms på Gruneløkka koste rundt 25-30 millioner før vi er i nærheten av et pristak.

Anonymkode: 2bd5c...012

Haha... det er på grunn av slike naive folk som han/hun her at det blir bobler. 

Jeg gleder meg til å kjøpe treroms på Grünerløkka til 30 millioner. Jeg skal ta 30 årig lån, og så håper jeg på at renten svinger like mye som den har gjort de siste 30 årene. Når jeg da sitter med 30 mill i lån, og har 17 % rente  så blir det nok et par tøffe måneder merker jeg, siden jeg da får 425 000 i måneden (5,1 mill i året) i rene renteutgifter. Men jeg får bare håpe at jeg har klart å bli den neste Bill Gates og hundredoblet lønnen min innen det skjer. Jeg er optimistisk!

Anonymkode: 4474f...7f6

• Liker 3
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Boligprisene i Oslo har falt rundt 10% siden april. Jeg tror prisene skal videre ned. Jeg ville ventet med å kjøpe. 

Anonymkode: cedb4...8ad

Ja boligprisene har falt. Men, har fulgt litt med. De som legger seg lavt i pris får solgt, mens nabo-leiligheten som er overpriset fortsatt ikke er det. Har hørt at de minste leilighetene har sunket mest i pris, stemmer det? Det vil si fra 2,5 mill. til cirka 2,1 mill. i løpet av året. Jeg har snakket med meglere, og har dette fra dem.

Anonymkode: d5d16...621

Skrevet
14 timer siden, Morpheus skrev:

For 2mill på landet får du egen nyoppusset villa på 200kvm med stor hage og du eier alt selv.

Man kan ikke nødvendigvis bo på landet hvis man jobber i byen, så man må kjøpe bolig i eller i rimelig nærhet av der man jobber ;) 

Videre er det jo heller ikke alle som passer å bo på landet - noen vil ha stort hus, hage og mye plass, mens andre vil bo der det er mer liv og røre, hvilket også ofte henger sammen med livsfaser. For min egen del, der jeg er i en fase der jeg jobber mye, og ønsker å sosialisere litt mer også, så passer det utmerket å bo i en by nå. Ja, det er virkelig verdt det med tanke på at jeg sparer bortimot 2 timer i pendling hver dag og kan ha en viss grad av et liv i tillegg til jobb, selv om kompromisset ligger i at jeg naturlig nok har mye mindre plass enn om jeg hadde bosatt meg 5-10 mil unna :)

Anonymkode: 5b6e8...cd8

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et absurd innlegg ovenfor.

Boligprisene stabiliserer seg aldri. De stiger eller de faller basert på psykologi og fundamentale økonomiske forhold.

Jeg vet ikke om prisene skal falle eller stige fra dagens nivåer. På lang sikt skal de videre opp. Men det er ikke utenkelig at vi må 5-10 år inn i fremtiden før boligprisene når nye all time highs.

Anonymkode: 73abd...8f8

Det er nok en global betraktning, i pressområder tror jeg vi neppe får se noen markant nedgang over tid. Greit nok at det i f. eks. Oslo har sunket litt det siste årene, men bakteppet er jo like fullt at man har hatt tilnærmet tosifret prosentvis økning per år i flere år før nedgangen kom. Det store bildet peker altså på at det - over tid - vil være prisoppgang på boliger i sentrale strøk, selv om man kanskje ikke vil komme tilbake til den kraftige økningen med det første. Med det i mente har man nok mer å tape på å vente enn å satse på at boligprisene faller kraftig nok.

Skrevet

Hvis boligprisene faller 10% de neste årene så er det fin "egenkapital" å ta med seg for folk som skal inn i Oslo markedet. Dette er mye gratis penger:alice:

Anonymkode: 5acb3...525

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis boligprisene faller 10% de neste årene så er det fin "egenkapital" å ta med seg for folk som skal inn i Oslo markedet. Dette er mye gratis penger:alice:

Anonymkode: 5acb3...525

Det fordrer jo at folk selger med en 10% nedgang. Vi kan like gjerne få et scenario der folk heller velger å sitte med boligen(e) de allerede eier, da vil prisene øke på den andelen av boligene som faktisk omsettes. Noe som betyr fortsatt prisoppgang i den delen av markedet der omsetningen skjer. Så jeg tipper det ennå er mer å tape på å vente enn å slå til. 

Skrevet
15 minutes ago, AnonymBruker said:

Det fordrer jo at folk selger med en 10% nedgang. Vi kan like gjerne få et scenario der folk heller velger å sitte med boligen(e) de allerede eier, da vil prisene øke på den andelen av boligene som faktisk omsettes. Noe som betyr fortsatt prisoppgang i den delen av markedet der omsetningen skjer. Så jeg tipper det ennå er mer å tape på å vente enn å slå til. 

Dersom mange selgere venter, utsetter de en prisjustering i nedadgående retning (fordi det reelle tilbudet er høyere enn hva markedet viser)
Dersom mange kjøpere venter, utsetter de en prisjustering i oppadgående retning (fordi den reelle etterspørselen er høyere enn hva markedet viser).
Akkurat nå har vi begge deler. Og det å vente løser i igrunn ingenting, det bare utsetter at vi kommer frem til en balanse i markedet og ny likevekstspris. 

Vi eier i Køben og leier i Oslo, fordi vi vil se an markedene mer før vi eventuelt kjøper i Oslo. Da vi la ut leie-annonse for en tid tilbake, fikk vi aller flest svar fra folk som enten hadde boligen til salgs og ville trekke fra markedet, eller fra folk som ville vente med å selge til etter sommeren 2018 (fordi da tror de boligforskriften oppheves og prisene skal opp). Når mange selgere velger å vente i stedet for å selge, så gjør det at det hoper seg opp boliger. Samme med alt som bygges nå. 

På samme tid holder en del kjøpere også tilbake, og ser an utviklingen. 

Derfor er jeg spent på utviklingen. Jeg er spent på hvem som kommer ned fra gjerdet først, når det skjer, og på hvilket nivå prisene stabiliserer seg. 

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom mange selgere venter, utsetter de en prisjustering i nedadgående retning (fordi det reelle tilbudet er høyere enn hva markedet viser)
Dersom mange kjøpere venter, utsetter de en prisjustering i oppadgående retning (fordi den reelle etterspørselen er høyere enn hva markedet viser).
Akkurat nå har vi begge deler. Og det å vente løser i igrunn ingenting, det bare utsetter at vi kommer frem til en balanse i markedet og ny likevekstspris. 

Vi eier i Køben og leier i Oslo, fordi vi vil se an markedene mer før vi eventuelt kjøper i Oslo. Da vi la ut leie-annonse for en tid tilbake, fikk vi aller flest svar fra folk som enten hadde boligen til salgs og ville trekke fra markedet, eller fra folk som ville vente med å selge til etter sommeren 2018 (fordi da tror de boligforskriften oppheves og prisene skal opp). Når mange selgere velger å vente i stedet for å selge, så gjør det at det hoper seg opp boliger. Samme med alt som bygges nå. 

På samme tid holder en del kjøpere også tilbake, og ser an utviklingen. 

Derfor er jeg spent på utviklingen. Jeg er spent på hvem som kommer ned fra gjerdet først, når det skjer, og på hvilket nivå prisene stabiliserer seg. 

De som selger skal vel også kjøpe en ny bolig også? 

Anonymkode: 43fa4...b8d

Skrevet
30 minutes ago, AnonymBruker said:

De som selger skal vel også kjøpe en ny bolig også? 

Anonymkode: 43fa4...b8d

Dersom de venter med både kjøp og salg, og heller blir boende i boligen, så skal de både kjøpe og selge lenger frem i tid. Men det er ikke den gruppen jeg snakker om.

Frem til prisene gikk nedover var det veldig vanlig å selge før man kjøper.

De som kontaktet oss for å leie ut for et år, for å vente på bedre priser, de hadde allerede kjøpt noe nytt. Og så gikk salget litt tregt, og så ville de vente. Dersom de kunne leie ut et år ville leieinntektene finansiere utgiftene på boligen. Og så håpet de på bedre priser etter sommeren 2018.

Dermed utgjør de en del av tilbudssiden som sitter på gjerdet. Og kjøperne som avventer sitter på gjerdet på etterspørsels-siden.

Skrevet
19 hours ago, Morpheus said:

Tja, ulempen er at man da må bo på landet. Du skal ganske langt unna Oslo før villaene på 200 kvadratmeter koster 2 millioner ...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fulgt Oslo-markedet tett i 3 år nå. Jeg har ingen tro på at boliglånsforskriften blir stående, heller ikke til sommeren. Hvorfor? Jo, fordi Finans Norge har gått direkte til Finansdepartementet og Finansministeren og rådet de til å fjerne forskriften fra nyttår. Nyboligsalget faller kraftig, noe som vil resultere i færre utbygginger og prosjekter som ligger ute vil bli trukket fra markedet. Det vil på sikt føre til arbeidsledighet i bygg og anleggsbransjen, plan og bygningsetaten, samt arkitekter og det som hører med. Det er en svært stor del av norsk arbeidsliv. For det andre vil Siv Jensen bli husket som finansministeren som dro så hardt i bremsen at hun kvalte norsk næringsliv. Det ser ikke bra ut ved fremtidig valg. Husk at Siv er mørkeblå. Det handler om penger og politikk, ikke at det er "synd det skal være så dyrt å komme seg inn på markedet". 

Med tiden vil det da bli for lite boliger å velge mellom og en ny prisgalopp i Oslo. Utenfor Oslo bygges det mange boliger, så markedene vil stabilisere seg i randsonen. Etterhvert vil det nok en gang koke der også, siden folk priser seg selv ut av storbyen. Gir det 5 år. 

Anonymkode: 0c5d5...6b9

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fulgt Oslo-markedet tett i 3 år nå. Jeg har ingen tro på at boliglånsforskriften blir stående, heller ikke til sommeren. Hvorfor? Jo, fordi Finans Norge har gått direkte til Finansdepartementet og Finansministeren og rådet de til å fjerne forskriften fra nyttår. Nyboligsalget faller kraftig, noe som vil resultere i færre utbygginger og prosjekter som ligger ute vil bli trukket fra markedet. Det vil på sikt føre til arbeidsledighet i bygg og anleggsbransjen, plan og bygningsetaten, samt arkitekter og det som hører med. Det er en svært stor del av norsk arbeidsliv. For det andre vil Siv Jensen bli husket som finansministeren som dro så hardt i bremsen at hun kvalte norsk næringsliv. Det ser ikke bra ut ved fremtidig valg. Husk at Siv er mørkeblå. Det handler om penger og politikk, ikke at det er "synd det skal være så dyrt å komme seg inn på markedet". 

Med tiden vil det da bli for lite boliger å velge mellom og en ny prisgalopp i Oslo. Utenfor Oslo bygges det mange boliger, så markedene vil stabilisere seg i randsonen. Etterhvert vil det nok en gang koke der også, siden folk priser seg selv ut av storbyen. Gir det 5 år. 

Anonymkode: 0c5d5...6b9

Enig i dette. 

Anonymkode: 74ea1...350

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. 

Anonymkode: 74ea1...350

Så det betyr at det er lurt å kjøpe nå? #måhadetinnmedteskje

Anonymkode: bdf09...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...