AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #1 Skrevet 14. november 2017 Hvordan hadde du reagert? Hva tror du ville skjedd? Jeg kom på tanken. Tenker hvor stor del av meg det har blitt. Både kvinneguiden, instagram, Facebook, kontakt med venner fra utlandet, oversikten over hva folk driver med. Helt ærlig tror jeg folk var mindre stresset før Internett kom. Jeg hadde fått sammenbrudd om det forsvant. Hadde føltes som jeg mistet mye av livet på en måte. Anonymkode: 844ad...cbd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #2 Skrevet 14. november 2017 Hvis det fortsatt hadde vært strøm kunne jeg hørt på musikk, og overlevd. Men faen heller det hadde vært laaange dager. Jeg kunne ikke gamet. Anonymkode: 92e76...c27
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #3 Skrevet 14. november 2017 Hadde vel blitt en vond detox, men hadde sikkert syntes det var et bedre liv uten. For min del hadde det funket fint med kontanter, brev, å treffe folk irl, telefon uten internett osv. Det som er litt skremmende er også at gjenstander man ikke tenker over også har "datamaskiner" og internett i seg.Alt fra brødristere til styring av lys i hjemmet og disse gjenstandene kan etterlate seg digitale spor som potensielt kan misbrukes. Alt var ikke mye bedre før, men digitaliseringen og globaliseringen er ikke bare positiv i mine øyne og jeg tror ikke folk hadde det så mye verre på 50-60-70-tallet enn de vi har det nå. Anonymkode: 4bdb8...14c 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #4 Skrevet 14. november 2017 Jeg hadde nok måttet flytte hjem til mamma for en stund, for å ikke bryte helt sammen. Det sier jeg ikke på spøk en gang, ganske tragisk. Har ikke noe nettverk rundt meg, så internett er liksom det som holder meg i sjakk sosialt og mentalt. Anonymkode: 2a905...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #6 Skrevet 14. november 2017 Hadde gjort livet bedre. Anonymkode: eec31...c38 3
Minlillesky Skrevet 14. november 2017 #7 Skrevet 14. november 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du reagert? Hva tror du ville skjedd? Jeg kom på tanken. Tenker hvor stor del av meg det har blitt. Både kvinneguiden, instagram, Facebook, kontakt med venner fra utlandet, oversikten over hva folk driver med. Helt ærlig tror jeg folk var mindre stresset før Internett kom. Jeg hadde fått sammenbrudd om det forsvant. Hadde føltes som jeg mistet mye av livet på en måte. Anonymkode: 844ad...cbd Hadde ikke gjort meg noe. Hadde vært deilig det! 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #8 Skrevet 14. november 2017 Hva skulle bloggerene levd av?! Haha Anonymkode: 844ad...cbd 1
Leo Skrevet 14. november 2017 #9 Skrevet 14. november 2017 Jeg har tross alt levd over halve livet uten internett så det hadde nok gått helt fint. Litt tungvint i begynnelsen kanskje fordi jeg også selvfølgelig har blitt vant til å shoppe, utføre banktjenester, kommunisere med andre osv. på internett, men det hadde jeg sikkert fort vent meg av med igjen. Jeg tror til og med at jeg hadde klart meg helt utmerket uten mobiltelefon Utrolig nok gikk verden rundt før mobiltelefonene og internett også... 3
BerntHulken Skrevet 14. november 2017 #10 Skrevet 14. november 2017 På sikt hadde det vært fantastisk, men i starten vanskelig med tanke på alt man er avhengig av. Men tenk på alt presset man slipper å bli utsatt for, alle sammenligninger med andres liv osv. Jeg tror alle mennesker ville fått større utbytte av livet sitt. Selv har jeg bare hatt internett-tilgang på daglig basis de siste elleve årene. Jeg var altså over 20 før jeg fikk det, og jeg klarte meg jo fint på den tiden. Var faktisk mye lykkeligere. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. november 2017 #11 Skrevet 14. november 2017 Hadde brukt telefonen vel og tven vel.
Tillion Skrevet 14. november 2017 #12 Skrevet 14. november 2017 Det hadde nok gått helt fint. Har allerede kansellert bredbåndet og gått over til døgnpris på internett som insentiv til å bruke det mindre. Har også innsett at å kjøpe smarttelefon er noe av det dummeste jeg har gjort, men har ikke disiplin til å gi slipp på den... Blir nok Nokia 3310 når den tar natta, gleder meg.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #13 Skrevet 14. november 2017 Samfunnet hadde krasjet totalt. Internettet er ryggraden til det moderne samfunn, og da snakker jeg ikke om sosiale medier. Anonymkode: 73118...c20 2
BiancaH96 Skrevet 14. november 2017 #14 Skrevet 14. november 2017 4 timer siden, Evilposelos skrev: Hadde brukt telefonen vel og tven vel. Har du et kjøleskap, har du en TV, så har du det du trenger for å leve! 1
Hoppetaujenta Skrevet 14. november 2017 #15 Skrevet 14. november 2017 Hadde vært fint om folk fikk et annet fokus og var mere tilstede i livene sine. Jeg hadde likt det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #16 Skrevet 14. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du reagert? Hva tror du ville skjedd? Jeg kom på tanken. Tenker hvor stor del av meg det har blitt. Både kvinneguiden, instagram, Facebook, kontakt med venner fra utlandet, oversikten over hva folk driver med. Helt ærlig tror jeg folk var mindre stresset før Internett kom. Jeg hadde fått sammenbrudd om det forsvant. Hadde føltes som jeg mistet mye av livet på en måte. Anonymkode: 844ad...cbd Det er to tenkte senarioer der internett forsvinner, 1. Internety forsvinner bare i vår bolig, 2. Internett forsvinner for alle. 2 vil være lettere å akseptere enn 1. Men forsvinner internett så forsvinner også tven. Det blir verre. Vi overlever nok, men ting blir tungvi dte, særlig når vi er vant til å ha internett. Vi overlever jo på ferie i villa isolasjon. Anonymkode: ce3f8...85c
Chizue Skrevet 14. november 2017 #17 Skrevet 14. november 2017 Hadde internett forsvunnet; kan hende en hacker klarer å mørklegge nettet, eller en terroristgruppe som finner ut at "Vi skal bombe servere"... Jeg ville nok ha fått sammenbrudd...Den første uka eller to, jeg ville nok gått på veggen og kjeeeeedet meg.. Samfunnet ville nok ha stoppet opp en liten stund også; En grunn til at man ikke bør la alt digitaliseres og man må bruke internet, før man går tilbake til eldre metoder. Går strømmen i flere måneder; si en gigantisk solstorm, så ville det vært mye verre...Du ville ikke fått kjøpt noe på butikken om du ikke har kontanter liggende... Og til og med da, så er det ikke sikkert du får kjøpt noe, om ikke butikken fører opp varer manuelt, enkelte vil nok sette seg på bakbeina og si "Nei, strømmen er gått, vi åpner når strømmen kommer tilbake"-Men om det da tar flere måneder før alt er på igjen, så....Må butikkene føre opp manuelt, er bedre det, enn masse svinn av ferskvarer.. Internett er en ting, strøm idag; Er myyyye viktigere x)
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. november 2017 #18 Skrevet 14. november 2017 17 minutter siden, BiancaH96 skrev: Har du et kjøleskap, har du en TV, så har du det du trenger for å leve! Ja, jeg sitter mye alene, så hadde jeg ikke hatt pc eller internett, hadde jeg glodd mye på tv Hadde jeg ikke hatt det, så hadde jeg vel begynt å hive ting rundt for moroskyld for å ikke bli gal
Gjest Elseby13 Skrevet 15. november 2017 #19 Skrevet 15. november 2017 Alle dere som hadde brutt totalt sammen, levde dere ikke før 2000?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #20 Skrevet 15. november 2017 1 time siden, Elseby13 skrev: Alle dere som hadde brutt totalt sammen, levde dere ikke før 2000? At man "bryter" sammen er jo bare en talemåte, veldig mange hadde nok greid seg. Selv er jeg en av de som hadde "brutt sammen", ikke fordi jeg er dødsens avhengig av teknologien i seg selv, men fordi jeg jobber med ulike former for ulik internetteknologi og hadde mistet jobben. Da er det jo ganske åpenbart at det får mer konsekvenser for oss i bransjen enn folk som strengt tatt ikke er avhengig av annet enn Twitter, facebook og e-post For øvrig kan jeg berolige TS med at det ikke bare er enkeltpersoner som ville "brutt sammen" - hele samfunnet hadde mest sannsynlig gått i stå og kanskje brutt sammen. Internett er ikke lenger bare noe som er gøy og nyttig slik det var på midten av nittitallet, men er i stor grad tungt innvevd i både samfunns- og bedriftsøkonomi, så det første man ville sett med et totalt sammenbrudd av en så tung og utbredt infrastruktur som internett faktisk er i 2017, er at finansmarkedene ville kollapset (de bruker jo også selv tunge algoritmer og store datasentre for helautotomatiske transaksjoner over nett). Deretter ville dette relativt kort tid etter manifistert seg i realøkonomien med påfølgende masseoppsigelser, konkurser og en hurtig nedadgående verdiskapning. Og med utstrakt manglende betalingsdyktighet, så ville vi fått en gjeldskrise og en rekke bankkonkurser (om de ikke allerede har gått konkurs siden bankene også er tungt avhengige av internett). Kort sagt, vi ville fått en finanskrise som ville fått den i 2007/2008 til å fremstå som en parentes i historiebøkene. Og med radbrukket økonomi ville det videre blitt en storm av sosiale problemer, fattigdom osv. NAV og det offentlige kan jo heller ikke hjelpe dem - det offentlige i Norge er jo også tungt avhengig av nettet. Samfunnene vil nok kunne reise seg igjen, men det vil ta ekstremt lang tid å bygge en erstatning for internett, enten man ser for seg at manuelle rutiner tar over igjen eller en type ny teknologi. Man risikerer å leve mange tiår i lite hyggelig samfunn for å si det mildt. Anonymkode: 67301...f8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå