AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #1 Skrevet 14. november 2017 Har vært 2 mnd i arbeidspraksis hos et firma og har 1 mnd igjen. Sjefen ønsker å ha meg der videre etter at perioden med praksis er slutt, men da med lønnstilskudd fra nav. Har lest det som står på nav om midlertidig lønnstilskudd, men selv om jeg er veldig glad for at firmaet vil ha meg der videre, er jeg også litt skeptisk til denne ordningen. Vil de bare ha meg der så lenge jeg får lønnstilskudd og hive meg ut når tilskuddet tar slutt? Hvorfor ikke bare ansette meg på ordinære vilkår med normal lønn? Trives supergodt der jeg er, men er ny innen feltet og har mye og lære. Får dog gode tilbakemeldinger og de sier de er fornøyde med meg. Tenker jeg må gå litt på nåler hele den tida lønnstilskuddet varer. Føler det egentlig er det samme som praksis, at jeg har det veldig uforutsigbart mtp fremtid. Kommer jeg til å ha en jobb om en mnd osv. Erfaringer? Anonymkode: a14ae...e05
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #2 Skrevet 14. november 2017 Hva er alternativet da? Arbeidsledighet eller en ny praksisplass? Med et lønnstilskudd får du en skikkelig lønn, du får ikke småpenger i trygd fra nav. Lønnstilskudd viser at arbeidsgiver er interessert i å ansette deg og fornøyd med deg etter praksisperioden. Du har ikke skrevet noe om av varigheten på ansettelsen så da kan jo ikke vi vurdere hvorvidt situasjonen er uforutsigbar for deg slik som du påstår. Men det du kan gjøre er å bruke lønnstilskuddet til din fordel. Når nav betaler bedriften mange tusen i lønnstilskudd vil bedriften ha igjen mer penger i kassen til å gi deg en ekstra god lønn. Ikke si noe dumt som at du ikke vil ha jobben med mindre de gir deg x antall mer penger. Si heller at penger er en motivasjonsfaktor for deg og at de sparer betydelige summer på at nav betaler deler av lønnen din. Så tar du det du får i ekstra lønn og sparer det. Bygg en bufferkonto, les YNAB. Og da reduserer du den finansielle usikkerheten du kjenner på. Anonymkode: 8c70b...0d1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #3 Skrevet 14. november 2017 Kan nesten garantere deg at når lønnstilskuddet opphører har de ikke bruk for deg mer... Anonymkode: 66048...243
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. november 2017 #4 Skrevet 14. november 2017 Jeg hadde gjort det og så søkt etter andre jobber når jeg hadde erfaring nok. Hadde ikke hatt ønske om en arbeidsgiver som ville utnytte systemet på den måten. Første året gir Nav arbeidsgiveren 75% av lønnen din. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #5 Skrevet 14. november 2017 Hmm, vanskelig å vite hva man skal tro. Jeg vet ikke hvor lenge dette lønnstilskuddet skal vare enda. Som sagt er jeg veldig glad for at jeg får bli lenger, men lurer jo litt på hvorfor de ikke ansetter meg normalt. Håper selvfølgelig de vil ansette meg når lønnstilskuddet går ut, men også redd for at jeg må gå da. Har jo heller ikke noe dagpengegrunnlag på det lønnstilskuddet regner jeg med, så håper ikke jeg står der med skjegget i postkassa plutselig. Er alene med et lite barn, så er avhengig av å ha inntekt. Anonymkode: a14ae...e05
Eneri Skrevet 14. november 2017 #6 Skrevet 14. november 2017 Jeg ville fortsatt i jobben med lønnstilskudd hvis jeg var deg, og søkt andre jobber samtidig. Du får verdifull arbeidspraksis, samtidig som du kanskje gjør en så god jobb at du blir 'uunnværlig' for bedriften. Hvis du får napp på annen jobb, kan du gå til sjefen og si du trives kjempegodt og helst vil fortsette, men da med fast jobb på ordinære vilkår, ellers ser du deg nødt til å takke ja til den andre jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #7 Skrevet 15. november 2017 20 timer siden, Eneri skrev: Jeg ville fortsatt i jobben med lønnstilskudd hvis jeg var deg, og søkt andre jobber samtidig. Du får verdifull arbeidspraksis, samtidig som du kanskje gjør en så god jobb at du blir 'uunnværlig' for bedriften. Hvis du får napp på annen jobb, kan du gå til sjefen og si du trives kjempegodt og helst vil fortsette, men da med fast jobb på ordinære vilkår, ellers ser du deg nødt til å takke ja til den andre jobben. Når jeg får lønnstilskudd, blir jeg da fast ansatt? Anonymkode: a14ae...e05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå