Gå til innhold

Til retten for å få delt foreldreansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man går til retten for å få delt foreldreansvar og man vinner, må motparten betale saksomkostningene?

Anonymkode: f2c1a...eb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du delt foreldreansvar eller delt omsorg? Er ganske alvorlig dersom du er fradømt foreldreretten i utgangspunktet.

Skrevet

Delt foreldreansvar, som jeg skrev. Er ikke fradømt noe som helst, den andre parten nekter å skrive under på at vi skal ha delt. Var ikke sammen når barnet ble født. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man går til retten for å få delt foreldreansvar og man vinner, må motparten betale saksomkostningene?

Det er en del av dommerens beslutning hvem som betaler hva. Du kan vinne men samtidig sitte med begges saksomkostninger eller bare dine egne eller slippe å betale nødvendige saksomkostninger. 

Å gå til domstolene med en barnefordelingssak skaper bare tapere, på det menneskelige plan. Har du fulgt en sak fra en konflikt oppstår og til der foreligger en rettskraftig dom så forstår du og ser ting annerledes enn om du ikke har noen erfaring med domstolsbehandling. Saker som kan se opplagte ut, er ikke nødvendigvis opplagte i dommernes øyne. Så tenk deg godt om. 

Anonymkode: 32fd6...2a0

• Liker 1
Skrevet

Du får ta å stevne det inn for retten. Det vil nok ikke ende i rettssak med mindre det blir påstått at du er uskikket. Antakelig blir det et rettsforlik hvis det kommer så langt som til saksforberedende møte. Advokatene deres vil nok prøve å få stand møte med partene og komme til en enighet der.

Saksomkostninger er vanskelig å si noe om da det er veldig vanlig at partene bærer sine egne kostnader uansett utfall.

Hva gjør det viktig med delt foreldreansvar for deg?

Anonymkode: a77d2...ded

Skrevet

Er barnemoren sammen med noen andre som tror de er far til barnet? Følger jo med en del rettigheter for barnet med å ha en far som stiller opp. Høres merkelig ut at hun ikke ønsker at du tar ansvar og del i barnets liv. Dette med saksomkostningene er jeg usikker på, men ville forhørt meg med en advokat. Tenker også at man bør da kunne kreve å få tatt en gentest for å avklare farskapet. Du må da ha rett på å få avklart hvorvidt dette faktisk er ditt barn eller ikke. Vanligvis er det vel heller motsatt problemstilling. Tenker barnet er heldig som har en far som bryr seg og vil ha delt foreldreansvar!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Nemigirl skrev:

Er barnemoren sammen med noen andre som tror de er far til barnet? Følger jo med en del rettigheter for barnet med å ha en far som stiller opp. Høres merkelig ut at hun ikke ønsker at du tar ansvar og del i barnets liv. Dette med saksomkostningene er jeg usikker på, men ville forhørt meg med en advokat. Tenker også at man bør da kunne kreve å få tatt en gentest for å avklare farskapet. Du må da ha rett på å få avklart hvorvidt dette faktisk er ditt barn eller ikke. Vanligvis er det vel heller motsatt problemstilling. Tenker barnet er heldig som har en far som bryr seg og vil ha delt foreldreansvar!

Foreldreansvar er ikke det samme som farskap. Her er det snakk om foreldreansvar. 

Anonymkode: d93a7...7a5

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldreansvar er ikke det samme som farskap. Her er det snakk om foreldreansvar. 

Eeeeh, jo, jeg spurte om TS mente delt omsorg eller delt foreldreansvar, hvorpå dette ble svart;

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Delt foreldreansvar, som jeg skrev. Er ikke fradømt noe som helst, den andre parten nekter å skrive under på at vi skal ha delt. Var ikke sammen når barnet ble født. 

Dersom de ikke var sammen da barnet ble født og barnemoren nekter å signere for at han er barnefaren har han altså ikke foreldreansvar for barnet. Foreldreansvar har man jo normalt sett uavhengig av hvordan omsorgen er fordelt ellers. Det er altså foreldreansvar, som i farskap, TS mener han vil ha, dersom jeg forstår TS rett. Hvis jeg misforstår noe her nå beklager jeg det!

• Liker 1
Skrevet

Farskap er fastsatt, det er foreldreansvar jeg spør om. Jeg tok DNA test og vet at jeg er far til barnet. 

Pga høyt konfliktnivå nekter mor å skrive under på delt foreldreansvar. Har samvær. 

Skrevet

Du må betale for deg og hun for seg.

Anonymkode: 23570...5f3

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farskap er fastsatt, det er foreldreansvar jeg spør om. Jeg tok DNA test og vet at jeg er far til barnet. 

Pga høyt konfliktnivå nekter mor å skrive under på delt foreldreansvar. Har samvær. 

Hvor mye samvær har du og hvor mye følger du opp barnet ift foreldremøter og oppfølging ellers? Jeg mener det bør være et absolutt krav og foreldre som vil ha delt foreldreansvar også bør ta det ansvaret det er å følge opp, og ikke bare kreve ansvar for å signere papirer som det passer seg.

Anonymkode: 0f0d1...9f2

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye samvær har du og hvor mye følger du opp barnet ift foreldremøter og oppfølging ellers? Jeg mener det bør være et absolutt krav og foreldre som vil ha delt foreldreansvar også bør ta det ansvaret det er å følge opp, og ikke bare kreve ansvar for å signere papirer som det passer seg.

Anonymkode: 0f0d1...9f2

Er enig i dette. Og til TS vil jeg råde han til å forhøre seg med en advokat.

• Liker 1
Skrevet

Nei.  Siden det er du som tar saken til retten må du selv betale, uansett utfall av saken. 

Forstår det slik at du ikke bodde sammen med moren da barnet ble født, men at du har samvær.  Råder deg aller først til å forsøke å oppnå mer samvær med barnet via Familievernkontoret. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt samvær annenhver helg og i ferier/helligdager og selvfølgelig stilt opp mye. Betaler bidrag og bidrar utenom. 

Er i dialog med både skole og barnevern. Nå har barnet bodd hos meg en liten stund av fri vilje. Jeg har lenge latt dette med foreldreansvar ligge fordi det har skapt vanvittige krangler med moren hans og hun har satt seg så på bakbena, men nå føler jeg at jeg ikke kan la det ligge lenger. Barnet ønsker å flytte til meg pga mange og langvarige konflikter hjemme med moren. (Derav dialog med barnevern) 

Skal ta en telefon til advokat f familievernkontor. 

Takker for svar i denne tråden også! 

• Liker 3
Skrevet

Det er forresten ikke et lite barn det er snakk, men en ungdom. 

Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Nei.  Siden det er du som tar saken til retten må du selv betale, uansett utfall av saken. 

Forstår det slik at du ikke bodde sammen med moren da barnet ble født, men at du har samvær.  Råder deg aller først til å forsøke å oppnå mer samvær med barnet via Familievernkontoret. 

Det er feil. 

Vanligvis tar retten saksomkostningene i slike saker. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt samvær annenhver helg og i ferier/helligdager og selvfølgelig stilt opp mye. Betaler bidrag og bidrar utenom. 

Er i dialog med både skole og barnevern. Nå har barnet bodd hos meg en liten stund av fri vilje. Jeg har lenge latt dette med foreldreansvar ligge fordi det har skapt vanvittige krangler med moren hans og hun har satt seg så på bakbena, men nå føler jeg at jeg ikke kan la det ligge lenger. Barnet ønsker å flytte til meg pga mange og langvarige konflikter hjemme med moren. (Derav dialog med barnevern) 

Skal ta en telefon til advokat f familievernkontor. 

Takker for svar i denne tråden også! 

Om mor er så tverr, kan du ende med å få hele omsorgen. Og barnet skal bli hørt om det er over 12 år

Anonymkode: af7c7...451

• Liker 1
Skrevet
På 14.11.2017 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Höyst sannsynlig ja. Jvet om flere mödre som i utgangspunktet ikke önsker at far skulle ha del i foreldreansvaret (og dessverre har det vist seg at de hadde helt rett i önsker om at far ikke burde hatt del i foreldreansvaret), men som, nettopp fordi de 1) fikk klar beskjed om at det skal svärt mye til for at far ikke får del i dette ansvaret og 2) de risikerte å måtte betale hans kostnader, ikke turte annet enn å skrive under.

Ser at du senere skriver at du skal kontakte advokat - og det MÅ du jo gjöre for å ta saken videre, det du får av råd her inne er mye synsing. Mange som mener svärt mye, men kan og vet veldig lite. Nedslående sitat er et godt eksempel, siden det er direkte feilinformasjon.

20 timer siden, Zienna skrev:

Skrevet

Takker for alle svar jeg har fått.

• 11 måneder senere...
Skrevet

For å svare på det du (TS) spør om:

Ja, barnefar kan vaksinere uten ditt samtykke. Det er fastslått av helse- og omsorgsdepartementet at samtykket til én forelder er nok (når det gjelder barnevaksinasjonsprogrammet).

Du kan heller ikke frata han farskap over sitt eget barn. Om du ikke fører han opp som far selv, har myndighetene som oppgave å hente inn de nødvendige opplysningene, og om det kommer frem at du bevisst holdt igjen informasjonen, kan du ende opp med regningen for dna-prøven.

Videre kan jeg nevne at om dette mot all formodning skulle gå så langt at det ender i retten, vil barnets beste Alltid være i fokus (etter barneloven § 48), så her stiller man svakt om man som utgangspunkt har forsøkt å lure seg til «enerett» for barnet, fordi man ikke liker motpartens ønske om å vaksinere.

Du tenker også at du er trygg fordi far ikke har økonomi til å ta det til retten. Her burde du være klar over at også her kan du selv ende opp med regningen for begges saksomkostninger, om det dømmes i hans favør. 

Jeg kan ikke beskrive hvor mange av mine egne meninger jeg holder Kraftig tilbake når jeg skriver dette, men jeg tenker det er bedre at du får noen fakta rundt det du faktisk lurer på. Jeg håper allikevel at du i det minste snakker med kvalifisert helsepersonell før du tar et endelig standpunkt angående vaksinering av barnet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...