AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #1 Skrevet 14. november 2017 Hva er skjedd med nordmenn og vinterføre? Hvorfor overraskes nordmenn av at det blir vinter? Hvorfor dette kaos så snart snøen kommer? Hvorfor er nordmenn så håpløse til å kjøre bil på snøføre? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/vaer-og-uvaer/snoekaos-flere-steder-i-landet-bil-kjoerte-i-elva-i-porsgrunn/a/24186210/ Anonymkode: 3f7c9...2b7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #2 Skrevet 14. november 2017 De utsetter å skifte til vinterdekk bare. Anonymkode: a465d...5c7
Djungelvrål Skrevet 14. november 2017 #3 Skrevet 14. november 2017 Ja vi er demente når det kommer til vinterføre, vi glemmer nemlig hvordan det var i fjor for hele 8 mnd siden. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #4 Skrevet 14. november 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Hva er skjedd med nordmenn og vinterføre? Hvorfor overraskes nordmenn av at det blir vinter? Hvorfor dette kaos så snart snøen kommer? Hvorfor er nordmenn så håpløse til å kjøre bil på snøføre? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/vaer-og-uvaer/snoekaos-flere-steder-i-landet-bil-kjoerte-i-elva-i-porsgrunn/a/24186210/ Anonymkode: 3f7c9...2b7 Er de bedre andre steder? Anonymkode: 8193c...586 2
Tba Skrevet 14. november 2017 #5 Skrevet 14. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er de bedre andre steder? Anonymkode: 8193c...586 Tror ikke der, se bare på reportasjer fra andre land når den første sneen kommer.
Gjest Catalina Culès Skrevet 14. november 2017 #6 Skrevet 14. november 2017 De burde ha skiftet til vinterdekk, for her lukter det sommerdekk.
Gjest Peanut Skrevet 14. november 2017 #7 Skrevet 14. november 2017 Problemet er vel egentlig at man kjører for fort i forhold til værtilstanden. Man kan ikke kjøre fort på sommerdekk på snø. Da er man ikke riktig klok. I vår var jeg i statene og fikk en bil med sommerdekk fordi det var helt bart. Dagen etter ble det "århundrets snøvær" og når man har sommerdekk og må utenfor døren, så må man bare ta tiden til hjelp og kjøre forsiktig. Heldigvis så smeltet snøen opp i løpet av dagen, men der og da så fikk jeg jo kjørt meg for å si det sånn. Automatgir med sommerdekk på snø- joy!
Tba Skrevet 14. november 2017 #8 Skrevet 14. november 2017 (endret) 15 minutter siden, Peanut skrev: Problemet er vel egentlig at man kjører for fort i forhold til værtilstanden. Man kan ikke kjøre fort på sommerdekk på snø. Da er man ikke riktig klok. I vår var jeg i statene og fikk en bil med sommerdekk fordi det var helt bart. Dagen etter ble det "århundrets snøvær" og når man har sommerdekk og må utenfor døren, så må man bare ta tiden til hjelp og kjøre forsiktig. Heldigvis så smeltet snøen opp i løpet av dagen, men der og da så fikk jeg jo kjørt meg for å si det sånn. Automatgir med sommerdekk på snø- joy! Det er meget mulig at bilen hadde det amerikanere kaller helårsdekk, dvs at dekkene er merket med M+S. Rimlig ubruklig på sne og is, men bedre enn vanlige sommerdekk. Endret 14. november 2017 av Tba 1
Djungelvrål Skrevet 14. november 2017 #9 Skrevet 14. november 2017 11 minutter siden, Peanut skrev: Problemet er vel egentlig at man kjører for fort i forhold til værtilstanden. Man kan ikke kjøre fort på sommerdekk på snø. Da er man ikke riktig klok. I vår var jeg i statene og fikk en bil med sommerdekk fordi det var helt bart. Dagen etter ble det "århundrets snøvær" og når man har sommerdekk og må utenfor døren, så må man bare ta tiden til hjelp og kjøre forsiktig. Heldigvis så smeltet snøen opp i løpet av dagen, men der og da så fikk jeg jo kjørt meg for å si det sånn. Automatgir med sommerdekk på snø- joy! Man lar bilen stå om man har sommerdekk og det er snø. Man risikerer ikke andres liv fordi man ikke har giddet å bytte. Da tar man buss eller taxi. 4
Gjest Peanut Skrevet 14. november 2017 #10 Skrevet 14. november 2017 (endret) 7 minutter siden, Mystix skrev: Man lar bilen stå om man har sommerdekk og det er snø. Man risikerer ikke andres liv fordi man ikke har giddet å bytte. Da tar man buss eller taxi. Vel, det kan man så klart når det er taxi eller buss tilgjengelig. Når det ikke er det, da har man egentlig ikke særlig stort valg. Endret 14. november 2017 av Peanut
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #11 Skrevet 14. november 2017 5 timer siden, Peanut skrev: Vel, det kan man så klart når det er taxi eller buss tilgjengelig. Når det ikke er det, da har man egentlig ikke særlig stort valg. Jo, det har man. Står det ikke om noens liv (les: man må kjøre en med hjertetrøbbel e.l. til sykehus) risikerer man heller ikke andres liv ved å kjøre i "århundrets snøvær" på sommerdekk, selv hvis man kjører aldri så forsiktig. Da bør man miste lappen med en gang. Selvfølgelig er det irriterende, men det er nå bedre enn å ta sjansen på å ta livet av seg selv eller andre. Forøvrig, sånn til TS, er vel nordmenn igrunn gode til å kjøre i snøvær. Det er ikke slik at dette hadde gått særlig bedre i andre land, snarere tvert imot. Du skal ikke lengre enn til London før flyplassene risikerer å bli stengt av noen få centimeter snø. Skoler som holder stengt pga. snø er omtrent utenkelig her, men helt vanlig i andre land. Nordmenn er jevnt over flinke til å håndtere snø på veien. Akkurat det har vi trening på. Og de aller fleste er ansvarlige og flinke, for det kunne vært så mye verre enn dette. Men det skal ikke mer til i tettbygde strøk enn at én er idiot før hundrevis eller tusenvis av folk kan bli stående. Og med noen millioner kjøreturer i Norge i løpet av et døgn er det vel ikke så veldig overraskende at det går galt for enkelte. Som sagt, det er millioner av mennesker som skal bevege seg ut i snøværet for første gang siden forrige vinter. Noen er uansvarlige, noen er udyktige, noen er uheldige og noen er alle tre. Shit happens. Det går seg til utover vinteren. Anonymkode: 126f5...fb3 2
Gjest Peanut Skrevet 14. november 2017 #12 Skrevet 14. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det har man. Anonymkode: 126f5...fb3 Ok, men nå er i hvert fall det over for lenge siden ettersom det var et engangstilfelle i februar i år :3
Gjest C.Tramell Skrevet 14. november 2017 #13 Skrevet 14. november 2017 6 hours ago, Mystix said: Ja vi er demente når det kommer til vinterføre, vi glemmer nemlig hvordan det var i fjor for hele 8 mnd siden. Ja! Det er akkurat som med føding. Vi glemmer fort hvor ille det var sist, og så er det på'n igjen 😆
stan Skrevet 14. november 2017 #14 Skrevet 14. november 2017 Det er jo slik at ca 90 % av sjåførene mener de er bedre enn gjennomsnittet. Så det er vel neppe en av disse.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå