Gå til innhold

Gjøre om kjelleren til egen utleieleilighet- må jeg sende nabovarsel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller varsle kommunen ? 

Anonymkode: 5392d...1f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det å lage en utleiedel i en allerede etablert bolig er en lang prosess. 
Du må søke om lov til å utarbeide denne delen, det er en stor mengde brannforskrifter og regler for bygging som du må sette deg inn i, du må sjekke om det er regler for etablering av utleiedel i et allerede eksisterende hus i kommunen din.
Dersom boligen din er noe eldre, så kan det rett og slett være at du må oppdatere og pusse opp den delen, for at den skal følge den nye standarden for boliger.

Så må du få godkjent alt av rømningsveier, dagslys, areal, høyde oppunder taket, ventiler, lydisolering, brannvern, uteareal og lagringsplass.
Dersom du skal endre på layouten i leiligheten, flytte på bærevegger, skifte vinduer, så må dette søkes om til kommunen, og da skal også naboene ha et nabovarsel.

• Liker 3
Skrevet

Hvor store må vinduene være?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor store må vinduene være?

Det kommer an på hvilke vinduer det er, og det er jeg ikke sikker på, det har noe med dagslys å gjøre. Fant denne artikkelen, den forklarer litt nærmere; https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/strenge-krav-til-hybler/

Og de vinduene som er rømningsveier skal være store nok for at en stor, voksen mann skal kunne komme ut gjennom de, og de kan ikke være høyere fra gulvet enn 1 meter, tror jeg.

Skrevet
5 timer siden, bopera skrev:

Det kommer an på hvilke vinduer det er, og det er jeg ikke sikker på, det har noe med dagslys å gjøre. Fant denne artikkelen, den forklarer litt nærmere; https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/strenge-krav-til-hybler/

Og de vinduene som er rømningsveier skal være store nok for at en stor, voksen mann skal kunne komme ut gjennom de, og de kan ikke være høyere fra gulvet enn 1 meter, tror jeg.

Vinduene skal slå inn, slik at de kan åpnes og brukes som rømmingsvei selv om det er mye snø utenfor. Vinduene trenger ikke være maks en meter fra gulvet, det må imidlertid være noe fastmontert som man kan klatre opp på under vinduene som er rømmingsvei. En fastmontert benk eller noe. Dette kravet gjelder selvsagt ikke alle vinduene i leiligheten. 

Anonymkode: 77654...189

• Liker 1
Skrevet

Du må søke kommunen om alt så kontakt de først.

Anonymkode: df537...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...