Gå til innhold

Noen med maine coon her?

Gjest Teletubbien

Anbefalte innlegg

Gjest Teletubbien

Har blitt helt betatt av rasen, jobber fortvilet med å overbevise mannen om å kjøpe oss en liten pusebaby til sommeren :wink:

Noen her som har maine coon som kan fortelle litt om katten sin????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillelou

Vi har en maine coon...en kastrert hannkatt på 2 1/2 som heter Bastian. Han er "brunspraglete"-er ikke helt sikker på den offisielle fargebetegnelsen-,skrekkelig lang, har fantastisk deilig pels, et utrolig søtt fjes, veier 7 kilo(regner med at han blir yngre, er ikke fullvokst ennå), tolererer bikkja, og;er ikke kosete i det hele tatt. Han kan til nøds la deg klø han litt under haka og bak hodet, men dasker med labben og glefser etter en når han har fått nok.Utrolig nysgjerrig på absolutt alt, og til tider veldig leken.KREVER oppmerksomhet,og gir seg ikke før han får det.Egentlig er han en liten prins. Hannkattene skal visstnok være særere enn hunnene, de blir egentlig aldri helt voksne. Utrolig vakre dyr, men ikke noen særlig kosete rase, så hvis det er det du leter etter, vil jeg kanskje anbefale en annen rase. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hmmm...leste gjennom det jeg hadde skrevet og oppdaget at det klang fryktelig negativt.jo, jeg er glad i pus,og av og til får jeg til og med lov til å nusse på han, men han er og blir en skikkelig særing! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så urettferdig! Masse deilig pels, også får man ikke lov til å ta på?

De er jo bare supernydelige, ønsker meg en slik selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Nei, de er ikke utpregede kosekatter.Selvfølgelig er det individuelle forskjeller, men dog. Vår katt er slik at han gjerne vil være med på det som skjer, er utrolig nysgjerrig, og vil gjerne med nesen oppi ALT (noee som reulterer i at han en sjelden gang får fjeset fullt av mel eller kakao...pus no like...I tillegg kommer han av og til og ligger ved siden av meg når jeg ligger på sofaen og leser, men på trygg avstand, sånn at jeg ikke bare uten videre skal ta meg den friheten å kooose på han. Veeeldig deilig og myk og fluffy pels, som krever en del stell. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så urettferdig! Masse deilig pels, også får man ikke lov til å ta på?

De er jo bare supernydelige, ønsker meg en slik selv.

Ånei! Jeg som har ønsket meg sånn lenge! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

De er absolutt helt nydelig vakre,og enormt elegante med et veldig "innestengt villdyr"-aktig preg.De GÅR som en tiger :-) .Hunnkattene skal visstnok være mer avbalanserte og mer verdige enn hannene, så hvis du går for maine coon, tror jeg jeg ville anbefalt deg å skaffe en hunkatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teletubbien

:roll: Er du sikker på at dette ikke gjelder "bare" din katt som individ og ikke rasen :klø: Jeg har blitt fortalt og har lest akkurat motsatt av det du forteller....

Maine coon står jo beskrevet de fleste steder som en veldig tilpasningsdyktig og avbalansert katt som er rolig og ukomplisert... I tillegg sies det at de er veldig hengivne både når det gjelder voksne og barn.......

Det er de kastrerte hannkattene som er mest avbalanserte og jevne i humøret, og likeså de steriliserte hunnkattene. Slett ikke de fertile hunnkattene....

Ettersom jeg har hørt har maine coon som rase eksplodert i populæritet, og har dermed fått litt av lassie/schäfer-problemet; nemlig useriøse oppdrettere som avler og selger for å tjene penger :evil: - Jeg vil derfor tro at gemyttet i disse kretsene kan være litt så som så, og kanskje ikke helt rasetypisk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jepp, vær obs på "kattefabrikkene"! Spesielt Maine Coon og Norsk Skogkatt er svært utsatt siden de er veldig populære. Bare tenk på at disse kattene koster 4-6000 kr. stykket! Sjekk ut annonsene på f.eks dyrenett.no, så vil du se at mange navn går igjen som selgere! Synes faktisk det ikke virker spesielt seriøst når en oppdretter har nye kull hver måned.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou *ikke innlogget*

Hva oppdretter angår ble det grundig undersøkt og vurdert lang til i forkant av kjøpet av pus. Så hans lettere asosiale gemytt har ingenting med uheldig avl å gjøre. Maine coon er forørig kjent for å være en "hundeaktig katt", med hva nå det måtte medføre.Andre jeg kjenner med erfaring med rasen er i hovedtrekk enige med det jeg har beskrevet- så jeg tror den "ideelle"maine coon, for folk som vil ha en pus som er litt kosete(ihvertfall), vil være en sterilisert hunn :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har to main coon katter. Ingen av de er noe særlig kosete. Og de er selvstendige og egenrådige. Du kan godt få kose på den litt, og plutselig klabber den til deg for å få deg vekk. Og det er jo ganske ubehagelig...

Men nydelige er de, men som tidligere nevnt her, ikke så veldig kosete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teletubbien

Etter dagens besøk hos oppdretter av maine coon kan jeg ikke helt forstå påstanden om at rasen ikke er kosete i det hele tatt :o Jeg var i dag på besøk hos ikke mindre enn 12 maine coon, hvorav halvparten er kattunger. Så og si alle var bortom og koste, og alle var kjempenysgjerrige.... Ingen viste noe som helst tegn til "klabbe til" eller slikt, alle stortrivdes med oppmerksomhet, kos og lek.

Gjett om jeg skal ha :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelou*ikke innlogget*

Jeg tror du vil se at nysgjerrighet og kosethet er noe som går igjen hos de fleste kattunger, og at det ikke nødvendigvis sier noe om hvordan katten blir som voksen. Men uansett-lykke til med kjøp av Maine Coon- håper du blir fornøyd med valget ditt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teletubbien

Vet du hva Lille lou :roll: Egentlig, når jeg tenker veeeeldig godt etter .... så vet jeg hva du mener :roll:

Faktisk så kan det kanskje godt hende du har rett, for det er sant som du sier at kattunger er jo kattunger- uansett rase da :-(

Når man treffer mange slike katter så blir man veldig overveldet - de er helt utrolig vakre og veldig imponerende, så man har vanskelig for å se klart mens man er så "påvirket" :wink: Men jo, de er veldig nysgjerrige og vil veldig gjerne være der du er, og midt oppi det du driver med... De kommer med en gang om noe skjer og dilter gjerne rundt bena dine. MEN - om du prøver å løfte dem, eller klappe dem, kose med dem, ja da vrir de seg liksom litt unna :o Det var ingen som direkte ga noe negativt uttrykk, men ingen som heller satte pris på å bli klappet, og ingen som på kattevis snor seg under hånden din og virkelig nyter å bli kost med.... Så Lille lou, jeg har faktisk revurdert saken, og mannen og jeg er enige.... Det blir dessverre ikke maine coon likevel :cry: Skal vi betale 6000 kr for en rasekatt vil vi ha en som kommer når du setter deg i sofaen og legger deg på fanget og setter pris på at du koser med dem - et familiemedlem!!!

Jeg har fremlagt forslag om å forsøke å oppleve en Ragdoll, som også er en stor, vakker og jeg tror - mer hengiven katt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou *ikke innlogget*

Lykke til med valg av katt! Jeg håper jeg ikke har bare gitt et ensidig negativt inntrykk av maine coon, men prøvde bare å gi deg et inntrykk av hvordan vår pusegutt er -og hvordan andre jeg kjenner har opplevd rasen. Ville vært leit om dere kjøpte en MC, og så oppdaget at den kan kanskje ikke hadde et gemytt dere trivdes med-og det er tider jeg er gansek lei meg for at vår ikke er kosepus, for han er jo så fiiin og har så deilig pels (var min kjæreste som skaffet seg katt før han skaffet seg meg...:)).Selv ville jeg valgt en mer kosete rase-har en svakhet for britisk korthår, men vet ikke hvordan de er i gemytt, så de nærmeste 10-15 årene får vår lille prins være kongen på haugen.Bikkja er forresten kosete nok for både en hund og en katt.Lykke til!Masse lykke til!Og kos deg med pusen når du får den i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikkymy

Jeg har en gråtabby Maine coon gutt på nesten 4 år.

Han er verdens kosete katt!! Han koser med alle som er innom her, Men er litt nervøs av seg. Så noen kan være veldig kosete :-) . Men det er vel ikke helt typisk for rasen.

Jeg må bare anbefale rasen. Er så glad for at vi valgte han. En venninne av meg skaffet seg en MC etter å ha møt min sjarmør :ler: . Den katten er også enormt kosete. Men det er selvfølgelig forskjell på katter som det er med alt annet. Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som er halvt maine coon. Han er så kosete at det blir for mye av det gode noen ganger. Elsker å blir klødd overalt i lang, lang tid.

Tror det er veldig induviduelt om katten er kosete eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...